Min hemliga tvilling

Författare:

Leia har föräldrar som arbetar med det allra senaste inom AI och är ledande inom robotforskning. En dag när Leia är hemma från sjuk från skolan märker hon hur mamman springer ner till källaren och Leia undrar vad hon gör där. När hon smyger efter ser hon att det ligger en exakt kopia av henne på en bänk nere i ett annars låst rum i källaren. Leia bestämmer sig för att ta reda på mer och som av en händelse åker hennes föräldrar på konferens och Leia ska vara ensam hemma med hennes farfar.
Leia läser på i robotens manual och lyckas väcka roboten. När hon gjort det blir hon först väldigt skrämd av roboten. Den är precis som hon och hon är rädd att farfar eller någon annan ska upptäcka roboten. Men roboten är vaken och Leia måste ta hand om den. Roboten säger att den måste få ett uppdrag, att den är till för att hjälpa människor.
Leia ser hur lätt roboten har att lära sig. Roboten bad genast om minnesinformation, det behöver den för att kunna fungera som en människa. Leia tänker då att roboten kan hjälpa henne med matteprovet nästa vecka eftersom Leia är jättedålig på matte! Roboten bara snabbläser matteboken och sen kan den allt och Leia lär henne hur roboten ska fungera i skolan. Leia filmar skolan och berättar för roboten om sina klasskamrater. Otroligt nog fungerar det i skolan och på matteprovet och alla tror att roboten är Leia. Men sen är det som att roboten vill ha mer och försöker ta över Leias liv och när Leia inte lyckas stänga av roboten genom att försätta henne i viloläge med den vanliga koden för att roboten lyckats omprogrammera sig själv blir Leia riktigt rädd.

Min hemliga tvilling passar bra att koppla till programmering i läroplanen.

Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen