Skärvor av ett liv
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

Hédi Fried föddes 1924 och växte upp i den lilla staden Sighet i Transsylvanien. Till att börja med levde hon ett helt vanligt liv; Hon gick i skolan, drömde om att bli läkare och om att ge sig ut i världen. Eftersom de var judar tillhörde hennes familj och släktingar en utsatt grupp. Men i slutet av 30-talet blev trakasserierna allt värre; en dag blev Hédi spottad i ansiktet av pojken som hon var kär i och hon försökte förtvivlat förstå varför, vad hade hon och hennes familj gjort för ont?
Den 1 september 1939 bröt kriget ut i Europa. ”Vi ristar in dagens datum i grinden och så lovar vi att vad som än händer så kommer vi att träffas här när kriget är slut, för att rista in det datumet också”, lovar Hédi och hennes syssling Anna varandra. Men när kriget var slut fanns ingen av dem kvar i Sighet och inte heller fanns det någon grind kvar att rista i.
Hédi och hennes familj fördes först till ett getto och transporterades sedan till Auschwitz där hennes föräldrar mördades. Hédi och hennes syster Livia fördes vidare till olika arbetsläger och hamnade slutligen i Bergen-Belsen, där de vid krigets slut befriades och fick åka med de vita bussarna till ”paradiset” Sverige.
Detta är en skildring av en av de mörkaste händelserna i modern tid och borde vara obligatorisk läsning för alla. Hédi Fried beskriver det fasansfulla med en ung människas ögon, och trots det obeskrivliga de går igenom så finns där en kärlek och värme som Hédi och hennes syster delar med några andra som delar samma öde. Det enda de har är ju varandra och för att överleva så måste de hålla ihop.

Hjärtlös
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

I Hjärtlös av Petrus Dahlin får vi möta Maia, som älskar sushi och att teckna, och vars namn på ett bolivianskt indianspråk betyder ”den första”. Tillsammans med sina föräldrar har hon precis flyttat tillbaka till New York där hon en gång föddes men där hon inte har bott sedan hon var en baby. Hennes föräldrar är karriärister och när Maia klagar på att hon känner sig ensam får hon höra att ”världen är full av föräldrar som måste jobba för att få allt att gå ihop. Det har aldrig skadat några barn. Det är så man blir självständig.”
Eftersom det kommer att dröja innan Maia kan börja skolan är dagarna långa och ensamma.Till en början sysselsätter hon sig med att fågelskåda på sina grannar och föra anteckningar över hur de lever sina liv. Hon får även besök av privatlärare i balett och naturvetenskap. Det är dock inte tillräckligt för att bli av med den olustiga känslan av att någon eller något bor i ett av rummen, ett rum som är låst och dit Maia är förbjuden att gå. Men när inte bara en utan två nya hamstrar försvinner efter bara några timmar så måste ju Maia undersöka det låsta rummet – hamstrarna kan ju ha smitit in dit. Och med stigande fasa inser båda Maia och läsaren att det finns någon i rummet, någon som vill att hon ska öppna och komma in. Någon som länge väntat på just henne och som längtar efter att få ta över just hennes liv.
En spännande bok med övernaturliga inslag och med ett gastkramande slut. Textmässigt är boken relativt lättläst, men med tanke på att innehållet kan upplevas skrämmande så passar den nog bäst för årskurs 5-6. Saker att diskutera utifrån boken är exempelvis sorg; kan man sakna någon man aldrig har träffat?

Noel och den magiska önskelistan
Inläst som Daisy text och ljud

Författare:

En hel termin har Noel gått i den nya klassen och han står fortfarande ensam på rasterna. Han funderar mycket över varför det alltid är han som blir över? Det måste vara något med honom som inte syns, men som tydligen är fel och konstigt.
Men saker börjar förändras från och med den dagen då Noel träffar en mystisk uteliggare som lämnar en lapp efter sig. ”Noel: önskelista” står det på lappen och Noel skriver ner just det han önskar sig mest av allt; en vän. Exakt då ringer det på dörren och utanför står en flicka som heter Silke och är nyinflyttad. Är det så att önskelistan fungerar? Noel skriver andra saker på listan, men det resulterar inte bara i att han får det han önskar utan även andra hemska saker händer. Det verkar nästan som om någon har en plan med allt som händer. Eller? Innan boken är slut har saker och ting blivit både värre och bättre för Noel.
En finstämd bok om att saker och ting inte alltid är som man tror och att man inte ska tro att man vet hur allting är utan att ha frågat. Det finns flera olika saker att diskutera i boken men grundtemat är utanförskap. Varför vill vuxna alltid att man ska vara som alla andra? Att vara en i gruppen, vad innebär det? Måste man vara det? Annorlunda är ju en synonym till sällsynt, som Noels nya lärare påpekar – och sällsynt är väl bra att vara?
Samtidigt funderar Noel över saker som om det finns en annan verklighet? En parallellvärld som vi inte kan se? Bra utgång för filosofiska samtal i klassrummet.

Gusten Grodslukare

Författare:

Ibland är det väldigt kul att vara liten. Till exempel när man byggt en schysst trädkoja som man kan sitta i när det ösregnar. Eller när man rullat ut kastanjer på golvet så att dansläraren halkar omkring och gapar om maken till ouppfostrade ungar. Att vara liten skulle vara kul jämt om det inte vore för alla bråkiga typer som finns i staden. Som Gusten Grodslukare till exempel – den värsta busen som någonsin funnits och som gör vad som helst för att skrämma traktens ungar. Gusten har små gula ögon och långa smala fingrar och det sägs att han en gång till och med svalde en levande groda. Och nu är han ute efter en av stadens småkillar, Victor, för att göra hemska saker med den lille. Tur att Victor är smart, trots att han är liten. Och rätt var det är så dyker det ju upp en cirkus också, vilket slutar med att en av de inblandade blir kanonkung!
Denna bok är en salig blandning av humor, ironi och galenskap. Men samtidigt kan man använda den till diskussioner på ett djupare plan – för vems fel är det egentligen att Gusten är som han är? Victor och hans kompisar är ju faktist ganska retsamma, men när får man ge igen? Skulle de kunna bli vänner med Gusten? Vad tänker och känner Gusten? Hur blir livet för honom när han lämnat staden? Och vad händer i staden efter att Gusten är borta, blir allt lugnt då? Boken har många (galna!) illustrationer och texten är luftig, vilket gör att den är ganska lättläst. Trots att den är skriven för mer än fyrtio år sedan och det kan dyka upp ord som inte är bekanta för eleverna, så gör illustrationerna tillsammans med den i övrigt lättlästa texten att sammanhanget blir tydligt ändå. Kan även vara kul att läsa högt.

 

Björnen som inte var där

Författare: ,

Blommor är Vackrare än de är 38. Tanken gjorde honom mycket lycklig
Den som blir lycklig är Björnen. Först fanns han inte, sen fanns han och nu håller han på att utforska vem han är och hur världen är beskaffad.
Björnen är huvudpersonen i boken Björnen som inte var där av Oren Lavie och med bilder av ALMA-pristagaren 2017,  Wolf Erlbruch.
Det är en underbart vacker bok och en underbart härlig och förvirrande text med massor av filosofiska krumsprång och ordkrumelurer.
Kan Vackra vara en siffra – just för blommor? Är ”Framför mig” en plats man kan ta taxi till?
Att få gamla vänner – det måste ju vara bättre än att få nya vänner? Kan klockan vara ” en kvart över En gång för länge sen” ?
Björnen som inte var där kan läsas av alla åldrar men kanske på olika sätt  – det brukar vara så med riktigt bra litteratur. Som liten är det en rolig saga, som stor kan du njuta av ett allkonstverk  vars bilder man skulle vilja rama in och sätta på väggen.
Man tänker lite på Nalle Puh när man läser denna vänliga, udda och tankeväckande bok, för den som gillar att tänka utanför ramarna.
Använd den i klassen  när ni pratar om ordglädje och ska skapa egna ord, fundera över den tillsammans när ni diskuterar begrepp som framför och bakom..kolla på tekniken som använts för att göra bilderna..
Björnen som inte var där är helt enkelt en bok att bli lyckliga av, antingen man är bild eller ord-älskare.!

Finnes: Agnes, Önskas: Bästis
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

11-åriga Agnes är så lycklig! Hon har fått en egen hund och tillsammans med sin bästis Cilla, som också har hund, har de gjort planer för allt kul som de ska göra. Och har man en bästis så behöver man ju inte bry sig så mycket om de elaka klasskompisarna Emmy och Hanna som gör livet surt för Agnes och Cilla, för de har ju varandra!
Men livet bli sällan som man har tänkt sig. En dag meddelar Cilla att hon ska flytta och Agnes värld rasar. Vem ska då vara hennes bästis? Konflikten mellan tjejerna blir dessutom allt värre. När Cilla och Agnes en dag är ute på hundpromenad möter de sina Emmy och Hanna och Emmy kommenterar Agnes hund med att den är ful. Agnes blir så arg att hon tar fram kopplet och snärtar till Emmy i ansiktet. Det blöder och Agnes blir rädd – vad har hon gjort? Händelsen gör dock att konflikten blir synlig för de vuxna runt omkring och tjejerna blir tvungna att mötas och prata ut. När Cilla har flyttat känner sig Agnes till att börja med väldigt vilsen. Kan man ha en bästis som bor 40 mil bort? Kanske kan man ha flera bästisar? Och kan man kanske till och med ha en kille som bästis?
Thomas Hallings bok om Agnes är en trevlig mellanåldersbok, texten är luftig och indelad i ganska korta kapitel.