Långt ifrån cool
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

Linnea Svensson, 11 år, är så långt ifrån cool som man bara kan komma. I alla fall enligt henne själv. För lagom till sin födelsedag så ska hon få glasögon, något som hon inte ser fram emot; för man kan ju inte vara cool i glasögon – eller? Till råga på allt så är hon osams med sin bästa kompis Vanessa som ser till att Linnea känner sig alltmer utanför i klassen. Men plötsligt vänder allt! Vanessa vill vara kompis med Linnea igen och bjuder till och med in Linnea till sin fest. Med en nyinköpt present  i handen och mycket glädje och förväntan i kroppen går Linnea dit. Men väl där upptäcker Linnea att dörren är låst och att Vanessa och hela resten av klassen inte alls har tänkt släppa in henne. Det hela utvecklas till en mobbningssituation där Vanessa i spetsen för resten av klassen ser till att Linnea behandlas illa av alla sina klasskamrater. Hemma är det inte heller någon som förstår varför Linnea är så arg och sur hela tiden och tillslut blir det bara för mycket för henne – hon rymmer hemifrån för att ta sig till sin mormor. Men utan en mobil att ringa med eller pengar till en biljett så kommer man inte så långt.
En bok som väcker frågor om vänskap, svek och ensamhet. För hur ska man kunna lita på någon igen efter att ha blivit mobbad? Och varför har just Vanessa sådan makt att hon får hela klassen med sig? Varför är det ingen av de andra i klassen som gör något för att hjälpa Linnea? Och hur ska man göra för att få omgivningen att förstå att man mår dåligt?

Snögrottan
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

David och Andreas har byggt en snögrotta i en enorm snöhög och där ligger de och spanar på alla som går förbi. Men så kommer plogbilen och de båda pojkarna blir levande begravda och är övertygade om att de ska dö. Som tur är blir de hittade och till allas lättnad klarar de sig utan några större fysiska men. ”En riktig solskenshistoria” kallar en reporter det, men Joel och David och Andreas förstår inte vad han menar. Glädjen över att ha överlevt gör det svårt för andra att förstå att de fortfarande har kvar rädslan för att bli instängda. För hur ska man komma vidare efter en kris? Hur bearbetar man ett trauma man varit med om?
Vid sidan om själva berättelsen om snögrottan löper också en historia om vänskap. I klassen går nämligen Jonas som gör dumma saker mot alla. Kanske var det till och med han som gjorde så att David och Andreas blev instängda i grottan? Det är ju skönt att ha någon att skylla på. Eller beror hans beteende på hur han har det hemma? Och kan man bli kompis med någon som beter sig dumt?

När författaren Laura Trenter skrev Snögrottan utgick hon från en verklig händelse och vidareutvecklade den. De personer som är med i boken finns inte på riktigt, men som medförfattare till boken står Joel Prisell och Christoffer Asklöf som var de som var med om själva händelsen.

Den osynlige
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

En dag upptäcker Hilmer Eriksson, klass 9 i Lugnetskolan i en liten ort i norra Sverige, att han blivit osynlig. Ingen i klassen verkar se eller höra honom.
Så kommer en polis till klassen och berättar att han är försvunnen sedan lördagskvällen.  Och fast Hilmer skriker allt han kan att han ju ÄR där – så är det ingen som hör. Och kastar
han saker – så försvinner de bara och ligger kvar…och han kan gå genom stängda dörrar.
Med tilltagande obehag följer Hilmer polisen, kommissarie Harald Fors efterforskningar efter honom själv. Det blir värre och värre, det gör plötsligt ont och han kan inte minnas själv, inte vad som hänt, inte hur mamma eller pappa ser ut. Men Ellen minns han, Ellen, Hilmers flickvän som han tydligen träffade kvällen innan han försvann.
Vi följer Fors eftersökningar tillsammans med Hilmer själv i berättelsen. Snart uppdagas att Hilmers skåp i skolan blivit nedklottrat med hakkors av en grupp elever med nazistiska sympatier. Hilmer har stött sig med dem då han försvarat en elev i sjuan med invandrarbakgrund.Ett par av dem går i hans klass.
Fors pratar med alla som han anar kan sitta inne med kunskap – en stor del av berättelsen är dialog. Och långsamt växer en mycket oroväckande bild fram – både av vad som kan ha hänt Hilmer och av stämningar och strömningar bland människorna på orten.
Inte förrän på tisdag morgon hittas Hilmers kropp. Han lever ännu men inte länge. Men en liten liten del kommer leva kvar inuti Ellen, hans stora kärlek.
Den osynlige är en bok som varken förenklar eller försöker förklara, mer än vad människorna i berättelsen själv förmår. Det är också en bok om konsekvenser – av eftergivenhet, av kluvenhet, av feghet och hat – och av kärlek, envishet och behovet av sanning.
Just därför är den så viktig – tyvärr mer än någonsin idag!
Läs och samtala, läs och diskutera, läs och tänk!
Det här har hänt på riktigt – även om just historien om Hilmer är fiktiv.Och det kan hända igen om vi inte kämpar emot hat, intolerans och feghet.

På flykt
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

Srulik är inte ens åtta år när han får vet om hålet – vägen ut från ghettot i Warszawa där han lever med sin familj. På andra sidan hålet finns mat och frihet. Mat vet han vad det är – men frihet? Han tar chansen att prova några gånger med sin storebror.
Föräldrarna får veta om hålet och hela familjen bestämmer sig för att fly ghettot genom hålet och försöka ta sig till sin gamla by – den där de bodde för snart två år sedan som vanliga bybor innan kriget och nazisterna kom.
De kommer igenom, men strax därpå fångas mamma och Srulik in och skickas tillbaka. Pappa kommer inte tillbaka. Livet i ghettot fortsätter tills Srulik, åtta år nu, tappar bort mamma då de letar mat. Med henne försvinner även  minnena av familjen – det blir ett tomt hål i honom.
Han hittar inte längre hem, men ansluter sig till en grupp föräldralösa pojkar,tills de får veta att man håller på att tömma ghettot och skicka iväg alla med tåg – antagligen ”till himmelen”. Då flyr de och Srulik lyckas som genom ett under komma igenom och bort – får oväntad hjälp och hittar en ny grupp pojkar som lever i skogen utanför ghettomuren.
Nu börjar ett liv som är som en katt-och-råttalek, ständigt på flykt från nazister eller angivare. Han skapar sig, åtta år gammal, en ny ”identitet” som föräldralöse polske pojken Jurek och söker tillfälliga jobb på bondgårdar under färden. Ibland går det bra ibland får han fly – men ständigt klarar han sig på något sätt.
På flykt blir  som en äventyrsbok trots den hemska inramningen och författaren Uri Orlev berättar konsekvent ur Sruliks perspektiv. Det är hemskt men uthärdligt, spännande och ibland till och med roligt. Vändningen kommer med de ryska förbanden. Av en tillfällighet kan Srulik hjälpa dem genom att varna för en minerad bro och de tar i sin tur hand om honom. Han överlever till krigsslutet, hamnar på ett judiskt barnhem, får till sist tillbaka sina minnen och får veta hur det gått för resten av familjen. Han går i skolan och skapar sig ett liv.och hamnar till sist ,som vuxen i Jerusalem som matematiklärare . Det är där han berättar sin historia för författaren Uri Orlev. (Boken bygger alltså på ett verkligt levnadsöde.)

På flykt är en berörande bok – och Uri Orlev om någon är väl rätt man att berätta! Själv växte han upp i samma ghetto, blev förd till koncentrationsläger men överlevde och kom som 14-åring till Palestina/Israel där han sedan blev författare. Han har egna erfarenheter av att godhet och ondska inte definieras av nationalitet.Genom allt som händer  i boken hålls tonen varm men saklig, Srulik träffar många goda människor och många onda av olika nationalitet. Det är handlingarna som avgör vilken sort man är. En viktig insikt, i en tid där den svartvita, förenklade världsbilden växer sig starkare.

Kompisboken
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

”Mina vänner” står det på den blå sammetsklädda boken som Klara får av mormor i present. Och Klara, som går i 4:an, kan inte med att tala om för mormor eller mamma att hon egentligen inte har några kompisar i klassen. Hon är den osynliga flickan. Inte aktivt mobbad, bara väldigt ensam och med väldigt låg status. Boken blir istället den plats där Klara skriver om allt det som händer i klassen –  och den här terminen händer det mycket!
Det kommer en ny elev i klassen, Anton, som Klara först hoppas ska bli hennes vän… men det blir han inte tyvärr. Istället följer hon Anton på avstånd och skriver i sin bok om hans kamp för att hitta sin plats i klassen. Anton anpassar sig inte till den gamla invanda ordningen i klassen där Kemal är kung och Auriel drottning och alla får rätta sig därefter. Visst blir han, som alla andra killar, kär i Auriel. Men han accepterar inte att hon ”tillhör” Kemal utan försöker vinna henne – och då blir det oro, bråk och konflikter. Ett tag vill han försöka bli kompis med Kemal – men ”testerna” för att få tillhöra de coola tvingar honom att göra saker han aldrig skulle göra annars och som han vet är fel – så till sist släpper Anton det, men kärleken till Auriel släpper han inte.

Klara smyger efter iakttar, lyssnar och funderar. Hon är väldigt klarsynt och i boken växer bilden av klassen, av grupptrycket, av det medvetna spelet och det omedvetna fram. Nästan alla vuxna verkar ganska blinda för det och Klara förvånas över hur lite de fattar. Som läsare uppfattar man inte Klaras spanande som odelat sympatisk – men man har förståelse för hennes försiktighet när man ser hur hon bemöts av klasskamraterna, särskilt flickgänget runt Auriel. De där andra, de ”vanliga” de finns liksom inte med i historien. Men boken slutar trots allt med hopp om förändring – Anton genomskådar Auriels spel (även om det inte bara var spel) och kärleken rinner av, till sist upptäcker han faktiskt Klara – att hon är mer än den där tysta glasögontjejen, att hon är rolig och smart och en bra kompis.

På 170 sidor har Lin Hallberg fått med mycket och boken är lätt att läsa, rakt men inkännande berättad och med fin dialog.
Kompisboken är en bok som verkligen ger underlag för att prata om relationer i klassen/gruppen, om makt och om attityder. Och det är en nyttig läsning för alla vuxna som idylliserar och förenklar barns vardag. Här är idyllen långt borta, trots kärleksfulla och omtänksamma föräldrar och välmenande skolpersonal som försöker hjälpa till men som missar pudelns kärna. Den kan nog ge underlag för samtal i personalrummet i skolan också.

Som eld
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

som-eldAnna och Lollo träffas på en somrig skärgådsö. Annas familj har haft sitt lilla slitna hus på ön i flera generationer. Lollos familj har precis köpt ett stort lyxigt hus för flera miljoner kronor. Anna och Lollo kunde inte vara två mer olika människor och ändå dras de till varandra från första stund. Vad som följer är en varm och känslig skildring av den första stora kärleken. Anna och Lollo skulle aldrig ha träffats utanför skärgådsön eftersom de rör sig i så olika kretsar. Deras olikheter gör också att det är svårt för Lollo att erkänna och visa upp sin kärlek till Anna för andra. När Anna berättar för sin familj och kompisar om att hon är kär i en tjej är det ingen som har några negativa kommentarer om det men Lollos överklassfamilj och vänner tar det inte lika bra. Kan kärleken övervinna alla hinder? Välskrivet och finstämd om om att våga trotsa andras förväntningar på vem man är och om att våga vara sig själv.