Jag heter Beata
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

I Katarina Kieris bok Jag heter Beata får läsaren ta del av Beatas tankar om livet och döden och vänskap och kärlek. Den är rikligt illustrerad av Anna Sandler och är lätt att ta till sig både innehålls- och textmässigt.
Beata är åtta år och har en storebror som är död, en mormor som bara pratar finska och en kusin som hon är kär i. Hon tycker dock inte att något av detta är konstigare att hon även har en levande storebror som heter Malte och som hon gillar att spionera på. Eller att hon gillar att leka Hela Sverige bakar och spela bordtennis med sina kompisar. Hon skulle gärna vilja ha glasögon, för det känns ovanligt och annorlunda och önskar sig ett par i julklapp!
Men trots att hon alltid haft en död storebror så tänker Beata mycket på att det nästan aldrig är någon som pratar om honom hemma. Hon tänker på hur det skulle ha varit om han hade levt – hur han skulle sett ut och hur han hade varit. Till slut vågar hon fråga sin mamma vad som egentligen hände och det är en lättnad för dem båda att få prata om honom. Men Beata lär sig också att säga ”Jag älskar dig” på kurdiska, upptäcka att Malte och hans kompisar snusar och att bråka med sina kompisar om huruvida det heter ”discolampa” eller ”discokula”. Och hennes önskan går i uppfyllelse när det visar sig att hon faktiskt behöver glasögon på riktigt.
Boken passar årskurs 2-3 och innehållet kan ge upphov till mycket att prata om!

Hjärtat är en knuten hand
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

Aline är ny i klassen och har som mål att visa för sina föräldrar vilken dålig idé det var att flytta. Hon har bestämt sig för att inte prata med någon, att inte skaffa några vänner och att absolut inte bli kär. Oliver är en av klassens coola killar som mest glider runt och inte tar något på allvar. Men redan i början av boken tar livet en ny vändning för honom, när hans föräldrar skiljer sig och hans pappa hamnar på sjukhus med brustet hjärta.
Vid ett av sjukhusbesöken stöter han ihop med Aline, som är där för att samla fakta till ett skolprojekt om kroppen. Ur mötet uppstår någon som måste vara vänskap, och trots att de försöker stå emot, kanske även kärlek? Men hur vågar man visa vem man är kär i, när omgivningen har sina förutfattade meningar?
Hjärtat är en knuten hand av Ingrid Ovedie Volden är en fin berättelse om modet att stå upp för sina känslor och att våga släppa in andra i sitt liv. Boken berättas växelvis ur Olivers och Alines perspektiv och passar att läsa från årskurs 5. Boken kopplas till läroplanens innehåll med olika språkliga drag så som både inre och yttre dialoger och miljö- och personbeskrivningar.

Finns det björkar i Sarajevo?
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

I Christina Lindströms bok Finns det björkar i Sarajevo får vi möta Kevin som ska se efter sin äldre bror Charlie (som har en funktionsnedsättning) när deras föräldrar är ute och reser. Men vad gör man när ens kompis ringer och vill att man följer med till Liseberg? Man tackar ja såklart! Men om man sedan kommer hem och upptäcker att ens bror är borta – vad gör man då? Man letar förstås! Kevin ger sig ut i Göteborg för att försöka hitta sin bror. Det visar sig dock vara svårare än han trott och under de följande dagarna hinner mycket hända och efteråt är inget sig likt. Under boken får man följa Kevins resa från att vara en vilsen ung kille till att få både klarhet i sina föräldrars bakgrund och att börja förstå sig själv och inse att han är en person som räknas och som andra faktiskt gillar.

Comedy Queen
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

Tolvåriga Sashas mamma är död, men Sasha vägrar att gråta. Istället gör hon upp en lista med saker som hon ska göra för att undvika att bli som sin mamma, som var deprimerad och gjorde folk ledsna. Bland annat tänker hon aldrig försöka ta hand om något levande och hon ska bli en riktig Comedy Queen, någon som får folk att skratta och vara glada. Med hjälp av sin kärleksfulle, men impulsstyrda morbror, tar hon steget mot den stå-uppkarriär som hon tror ska göra så att allt blir bra igen.
Men vid det tillfälle då Sasha borde vara som gladast så kommer sorgen ikapp henne. Hon inser att det inte är farligt att vara ledsen och att man inte kan fly ifrån sin sorg. Som läsare både skrattar och gråter man när man läser Jenny Jägerbergs fina skildring om hur det är att förlora någon -och att hitta sig själv igen. En mellanåldersbok som passar fint att använda som underlag för att prata om svåra saker och jobbiga känslor.

 

Lucy
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

När Lucy var liten och gick i skolan fick hon lära sig att jorden lutar sig undan solen ibland och att det är så årstiderna uppstår. Hon hade redan då lagt märke till att alla rika (och därmed lyckliga) människor bodde på de delar av jorden där året var uppdelat i årstider, medan hon själv var född och uppvuxen på en plats som inte tycktes vara påverkad av jordens lutningar. Där fanns det bara en årstid – solsken med torka, vilket inte ens hade gjort henne särskilt solig i sinnet. Som tonåring flyttar Lucy från sitt hem på en karibisk ö till New York för att arbeta som au pair i en amerikansk familj. Hennes uppfattning om att familjen som hon kommer till har allt man kan önska sig kommer på skam när deras fina fasad börjar krackelera och till slut är en splittring av familjen oundviklig.
Lucy är en frispråkig person som får dem hon möter att öppna upp sig för henne, medan hon bär sitt eget förflutna i ensamhet. I boken får vi följa hennes försök att hitta sig själv och bit för bit får man reda på anledningen till hennes ovilja att svara på sin mors brev och varför hon aldrig någonsin tänker återvända hem. Det står klart att hon rest ifrån något ouppklarat som tynger hennes hjärta och som påverkar hennes relationer till andra människor.
Jamaica Kincaids bok passar för skolår 9 samt gymnasiet. Den kan användas i undervisningen som en del av läroplanens centrala innehåll som en berättande text om människors villkor och identitets- och livsfrågor. Dessutom har texten flera språkliga drag som tillbakablickar, jag-berättarperspektiv samt yttre dialoger.

Vakuum
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

”Dagarna blir så långa när någon är död”, tänker Jonna. Hennes storebror Johan tog sitt liv för snart ett år sedan och hon känner mest ilska. Hur kunde han lämna henne när det fanns så mycket kvar som han inte hade lärt henne? Så mycket de inte hunnit göra tillsammans? Omgivningen förväntar sig att allt bara ska vara som vanligt men  ingenting kommer ju någonsin att bli det minsta vanligt igen. Jonna har känslan av att hon flyter runt i ett vakuum av kompakt mörker och gråta kan hon inte göra för då dör hon.
Men en dag hittar hon en lapp i en av sina vinterstövlar; Guten Tag, står det. Lappen är från Johan och efter hand hittar hon fler lappar från honom. Lapparna leder henne till en stuga på landet där Johan brukade vara och hon letar febrilt efter fler ledtrådar för att få svar på den största av alla frågor: Varför?
I sitt sökande får hon oväntad hjälp av stuggrannen Ruben, och mellan dem växer något fram som gör att den hårda knuten i Jonnas mage långsamt, långsamt börjar att lösa upp sig – men om man gråter dör man ju – eller?
Mia Öströms bok behandlar ett ämne som väcker många tankar och känslor. För det är inte bara personen som dör som försvinner, utan även det liv som omgivningen levde. De som blir kvar ska försöka förstå och acceptera vad som har hänt, och samtidigt försöka leva vidare. Varför väljer en ung människa att avsluta sitt liv när det precis har börjat? Och hur ska man som närstående lära sig att stå ut med den obeskrivligt smärtsamma förlusten? Boken lämnar inga tydliga svar på frågor som dessa, utan lämnar mycket utrymme för reflektion och diskussion. En viktig bok!