Astrid Lindgren – ett liv

Författare: ,

En lättläst bok för den som är ny i Sverige – och för alla andra! Boken om Astrid Lindgren av Annelie Drewsen och Cilla Dalén är inte bara lättläst och informativ utan också väldigt trevlig. Vi får läsa om Astrid och om hur det började, det vill säga om hennes barndom, uppväxt, ungdomstid och väg ut vuxenlivet. Och förstås, om hur hon kom att bli en av vår tids mest älskade barnboksförfattare. Boken har många illustrationer, foton från olika tider. På slutet får vi en lista på vad Pippi Långstrump heter på flera olika språk – kul! Vi har även köpt in boken på arabiska, persiska och tigrinska.

Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen

Dagboken

Författare:

Det här är en lättläst bok av Annelie Drewsen, utgiven på Vilja förlag. Den handlar om Tarek som befinner sig i Sverige i väntan på – ja att livet ska gå vidare ungefär. Han vill lära sig svenska men han tycker det är svårt. Han är ensam. En dag får han en dagbok av sin lärare och när han tycker att det blir för svårt att uttrycka sig på svenska uppmuntras han att skriva på arabiska. Trots det lilla formatet går det att känna med Tarek och vi önskar honom allt gott! Vi har även köpt in boken på arabiska, tigrinska, dari och somaliska.

Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen

Jag heter Beata

Författare:

I Katarina Kieris bok Jag heter Beata får läsaren ta del av Beatas tankar om livet och döden och vänskap och kärlek. Den är rikligt illustrerad av Anna Sandler och är lätt att ta till sig både innehålls- och textmässigt.
Beata är åtta år och har en storebror som är död, en mormor som bara pratar finska och en kusin som hon är kär i. Hon tycker dock inte att något av detta är konstigare att hon även har en levande storebror som heter Malte och som hon gillar att spionera på. Eller att hon gillar att leka Hela Sverige bakar och spela bordtennis med sina kompisar. Hon skulle gärna vilja ha glasögon, för det känns ovanligt och annorlunda och önskar sig ett par i julklapp!
Men trots att hon alltid haft en död storebror så tänker Beata mycket på att det nästan aldrig är någon som pratar om honom hemma. Hon tänker på hur det skulle ha varit om han hade levt – hur han skulle sett ut och hur han hade varit. Till slut vågar hon fråga sin mamma vad som egentligen hände och det är en lättnad för dem båda att få prata om honom. Men Beata lär sig också att säga ”Jag älskar dig” på kurdiska, upptäcka att Malte och hans kompisar snusar och att bråka med sina kompisar om huruvida det heter ”discolampa” eller ”discokula”. Och hennes önskan går i uppfyllelse när det visar sig att hon faktiskt behöver glasögon på riktigt.
Boken passar årskurs 2-3 och innehållet kan ge upphov till mycket att prata om!

Hjärtat är en knuten hand

Författare:

Aline är ny i klassen och har som mål att visa för sina föräldrar vilken dålig idé det var att flytta. Hon har bestämt sig för att inte prata med någon, att inte skaffa några vänner och att absolut inte bli kär. Oliver är en av klassens coola killar som mest glider runt och inte tar något på allvar. Men redan i början av boken tar livet en ny vändning för honom, när hans föräldrar skiljer sig och hans pappa hamnar på sjukhus med brustet hjärta.
Vid ett av sjukhusbesöken stöter han ihop med Aline, som är där för att samla fakta till ett skolprojekt om kroppen. Ur mötet uppstår någon som måste vara vänskap, och trots att de försöker stå emot, kanske även kärlek? Men hur vågar man visa vem man är kär i, när omgivningen har sina förutfattade meningar?
Hjärtat är en knuten hand av Ingrid Ovedie Volden är en fin berättelse om modet att stå upp för sina känslor och att våga släppa in andra i sitt liv. Boken berättas växelvis ur Olivers och Alines perspektiv och passar att läsa från årskurs 5. Boken kopplas till läroplanens innehåll med olika språkliga drag så som både inre och yttre dialoger och miljö- och personbeskrivningar.

Poeten i glasburen

Författare:

En av våra lättlästa titlar som också finns på arabiska och som vi köpt in särskilt för gymnasiets Språkintroduktionsklasser. Mahad jobbar som spärrvakt på SL nu sedan han efter lång tid fått uppehållstillstånd i Sverige. Vägen hit var lång och svår. Mahad har lämnat sin familj i hemlandet och han längtar efter dem. Han är mycket ensam. Men har har en dröm och det är att bli poet. En dag ser han i tidningen en artikel om just den unga kvinna han ser varje dag i tunnelbanan. Hon är författare! Kanske kan de bli vänner?

Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen

Den rätte… för min syster

Författare:

Det här är en lättläst bok, utgiven på Hegas förlag. Författare är Rosemary Hayes. Texten är luftig med stort radavstånd och boken har 60 sidor. Det är Laila som är huvudperson i den här ganska charmiga berättelsen om att bli förälskad och om att drömma om ”den rätte” just för mig. Lailas storasyster Amina är arton år. Föräldrarna tycker att det är dags att hon gifter sig och flera unga män inbjuds med sina föräldrar: ska Amina acceptera någon av dem som sin blivande make? Nej, hon hittar fel hos dem alla! Men då bestämmer sig Laila för att ingripa – hon har minsann hittat den gulligaste och trevligaste killen man kan tänka sig, perfekt för Amina! Vi kan kanske gissa hur det går… Boken finns också att låna på arabiska. Då är titeln Zawj ukhtī al-mithalī.

Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen