Berör och förstör

Enligt läroplanen för gymnasiet ska eleverna i ämnet svenska läsa och arbeta med texter, ges möjlighet att ”i skönlitteraturen se såväl det särskiljande som det allmänmänskliga i tid och rum” och utveckla sin förmåga att använda skönlitteratur.

Vare sig du vill att dina elever ska öva sin ”Förmåga att läsa, arbeta med, reflektera över och kritiskt granska texter samt producera egna texter med utgångspunkt i det lästa, eller få ”Kunskaper om genrer samt berättartekniska och stilistiska drag, dels i skönlitteratur från olika tider…” är poesi ett fantastiskt medel att arbeta med.

Antologin Berör och Förstör – Dikter för unga innehåller ett urval av 00-talets svenskspråkiga poesi; från sedan länge etablerade författare som Bodil Malmsten, Bruno K. Öijer och Tomas Tranströmer till mer nyligen debuterande skribenter som Felicia Mulinari, Judith Kiros och Iman Mohammed.

Antologin innehåller med andra ord en mängd olika röster som på sina alldeles egna sätt visar att poesi kan skrivas hur som helst och av vem som helst. Det kan vara vackra ord, arga ord, fula ord. Ord som går in under huden eller ord som flyger högt i skyn.

Berör och förstör är en utmärkt ingång till att läsa, skriva och prata poesi.

Revolution Poetry

Revolution Poetry startades 2009 med syfte att få till en icke platsbunden plattform för ”poetiska själar som ville ha en plats att dela sina historier och känslor på” (sidan 8). Tanken är att de som inte vanligtvis får göra sina röster hörda ska få ta plats och berätta sina egen historier om utanförskap och segregation. ”Därför är detta konstverk inte bara en diktsamling utan även ett stycke svensk historia, en hyllning till viet och en poetisk resa utan dess like” (sidan 9), skriver Nachla Libre (konstnärlig ledare för Revolution Poetry) i inledning till denna antologi.
Texterna i Revolution Poetry-antologin är från författarnas vardag och verklighet och de rör och berör sina läsare. Varje dikt rymmer en en hel värld av tankar och känslor och har titlar som Rötter och Ögonblick. Andrum och Barbari. De handlar om att inte skyddas av lagen, om hur det är att vara någons dotter och om hur det är att i hela sitt liv ha levt ett dubbelliv för att accepteras. De handlar om det som gör ont, det som känns och det som bränns. Som i Mona Monasars dikt ”Andra generationen” som handlar om att inte känna sig hemma i sitt hemland:
Handen på hjärtat, lögnen i munnen / Jag vill dö i ett land långt härifrån / där människor inte rynkar pannan / och säger / Vad bra svenska du talar / Jag vill dö i ett land där jag känner mig som / en människa

2016 gjordes en dokumentärfilm om rörelsen, som bl.a. visats i SVT.

 

 

Dikter tillsammans

Författare:

Dikter tillsammans innehåller lättillgängliga dikter att läsa och inspireras av för den som just börjat skriva lyrik. Dikter som handlar om dig och mig och alla andra. Dikter om att alla har en röst som är värd att höras.
”Också den som är ovan vid ord
har mycket att säga.
Också den som är van vid ord
kan ha svårt att tala” (Ur dikt 21)

Min diktbok

Författare:

Min diktbok innehåller dikter om sol, hav, träd, djur, snäckor, pinnar och stenar. Den kan användas i arbetet med att läsa och skriva dikter både för den som just har lärt sig läsa och för den som kanske just har börjat skriva dikter.

”…När min morfar klappar hunden
och viskar ”stanna här”.
Då i just den stunden
vet jag
vad kärlek är…”
(
Ur dikten ”När jag tittar på en stjärna”, s. 14)

Varm tass i mörkret

Författare:

Berättarjaget ligger vaken på natten och är rädd – det finns ju så mycket att vara rädd för på natten som inte finns på dagen! Fast egentligen är inte berättaren rädd för mörkret, utan bara för vad som kan gömma sig i det; spöken och varulvar och skelett som står i garderoben och skallrar med sina ben. Den som ändå hade haft en liten varm tass i mörkret att hålla i! Men kanske är det egentligen så att alla spöken och varulvar också är rädda på natten? Kanske behöver de också någon som håller dem i tassen?
I diktboken Varm tass i mörkret visar Mårten Melin att poesi inte behöver rimma. En dikt kan vara uppbyggd som en berättelse, bara med färre ord och med ett mer koncentrerat innehåll. En dikt kan vara de tankar som dyker upp på bussen, på lektionen – eller på natten!

Gröngölingen är på väg

Författare:

Gröngölingen är på väg – Dikter för barn och andra innehåller ett urval av Barbro Lindgrens dikter, en del välkända och andra mindre välanvända. Några har mer traditionell uppställning och mer taktfast rytm och rim, en del dikter är mer fria, som prosapoesi. Många dikter kan användas som diskussionsunderlag för stora frågor så som livet och döden, som exempelvis dikten ”Någon gång ska vi dö” och ”Nu föds ett barn”. Andra dikter målar upp en betraktares bilder med enkla ord, som kan inspirera både små och stora till att själv skriva poesi.