Historien om Bodri

Författare: ,

”Jag heter Hédi, jag ska berätta om min barndom. Om hur jag var ett lyckligt barn i en lycklig stad. Det som hände sen är svårt att berätta om och svårt att lyssna på. Jag vill ändå berätta och jag vill att du lyssnar. För vi människor kan göra så mycket ont men också mycket gott. Vi har alla ett val, vi kan välja det goda.”

Hédi älskar sin hund Bodri och sin bästa vän Marika. Bandi, Marikas hund, älskar hon också. De klättrar och springer, leker och lever i frihet i den lilla staden de bor i. En dag får de höra talas om en elak man, som har mycket makt, han bestämmer i sitt land och har börjat bestämma över fler länder. Han heter Adolf Hitler…

Hédi Fried överlevde Förintelsen och Historien om Bodri handlar om hennes egna upplevelser. Boken är ett samarbete med illustratören Stina Wirsén och vänder sig till de yngre barnen. Skaparna av boken säger att de vill berätta om både grymhet och om det hopp som finns i att nya generationer kan lära sig av historien och göra andra val än sina föregångare. Vi tycker att det är en fin bok att läsa gemensamt om ett viktigt ämne och på förlagets hemsida det finns en handledning publicerat för den som vill ha stöd i hur man kan arbeta med boken: lasstod-for-historien-om-bodri.pdf (nok.se)

Bené – snabbare än den snabbaste hönan

Författare:

Bené bor i Brasilien och för honom är fotboll allt. Han har alltid en fotboll med sig och han både lever för och av fotbollen. Bené är bollmakare – även hans föräldrar är involverade i detta arbetet – och Benés jobb är också att testa bollarna så att de är tillräckligt bra för att säljas. Han testar dem tillsammans med apan Gibi (som kan behålla bollen i timmar!) och med sina kompisar (tills det är så mörkt att de inte längre kan se bollen). Och Bené själv är den snabbaste anfallaren – faktiskt snabbare än den snabbaste hönan!

Bené arbetar hårt men har samtidigt sina vänner och friheten att kunna spela fotboll varsomhelst och närsomhelst. Trots att Bené och hans vänner varken har fotbollskor eller en riktig fotbollsplan förmedlas deras genuina kärlek till fotbollen på ett sätt så att man blir alldeles varm i hjärtat. Vi tänker att den passar från förskoleklass och upp till årskurs 3 (minst).

Stopp! Ingen får passera!

Författare:

I den här bilderboken är det generalen som bestämmer, ingen får passera från den vänstra boksidan till den högra! En soldat vaktar gränsen. Plötsligt flyger en boll över på den förbjudna högra sidan och soldaten börjar då släppa över bokens figurer till den andra sidan. Generalen blir rasande men figurerna försvarar soldaten och tar över sidorna. En rolig och egen berättelse som passar bra in på temat demokrati och som passar alla åldrar.

Boken är skriven av den portugisiske författaren Isabel Minhós Martins och bilderna är skapade av Bernardo P. Cavalho. Stockholms stadsbibliotek har skapat material till boken, dels en danshandledning och dels en studiehandledning riktad till barn 9-12 år:
Bokdansa – upplev berättelser genom kroppen

En fe på badhuset

Författare:

Dukjis mamma insisterar på att de ska gå till det gamla badhuset trots att det finns ett nystartat spa på andra sidan gatan. Dukji ser fram emot den drickyoghurt som hon ska få med löfte om att hon inte börjar gråta när mamma skrubbar henne. Kallvattenbassängen är ju i alla fall kul. Och tom. Eller vänta förresten? Plötsligt dyker det upp en gammal tant som säger sig vara en fe som har tappat sina vingar och inte kan flyga upp till himlen. Och oj vad många roliga lekar den gamla fen kan! Och inte har hon testat ”yo… glurt” heller, men Dukji ser till att hon får det. Och det visar sig vara bra att ha blidkat en fe med yoglurt när man sedan blir riktigt sjuk efter badet – Vips så har fen gjort en frisk igen!

Bilderna i denna bok av Alma-pristagaren Baek Heena är magiska, då de är uppbyggda av lerfigurer vilket gör att de är oerhört detaljrika och levande. En underbar historia om att magi kan finnas överallt – till och med på badhuset!

Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen

Mitt bottenliv – av en ensam axolotl

Författare:

När jorden var nyfödd och det fanns hav och land och små varelser som guppade och gurglade så var livet ljust och kärleksfullt. Men så dök lunsarna upp och tog över allt mer och då började problemen. I en pöl i lunsarnas stad så föddes en liten axolotl som var sällsynt vacker, men också mycket ensam eftersom den var den enda av 987 ägg som kläcktes. Den stortrivdes till en början – gick i skolan, hängde med sina tigersalamanderkompisar, dansade lunsbaluns och hade det bra. Men sen ger sig tigersalamandrarna upp på land och axolotln blir ensam igen och livet blir riktigt botten. Uppe på land brinner skogarna och världen svämmar över och för bort vår axolotl, som tumlar och virvlar och… slutligen möter en annan axolotl!  Tillsamman får de 987 små yngel och axolotln konstaterar obekymrat att lunsarna verkade ha försvunnit – men vad gör det när ens liv plötsligt har blivit ett toppenliv!

Vid en första genomläsning kan det verka som att detta är en bilderbok om ensamhet, vilket det i och för sig är. Men det är också en bok om hur bräckligt livet på jorden är och om hur allt liv på jorden påverkas av klimatförändringarna. Och även en liten axolotl har ju rätt att få fortsätta existera! Vi tänker att detta är en bilderbok som passar alla på lågstadiet eftersom det finns så mycket att prata om både gällande klimat och vänskap. Trots det allvarliga ämnet är det en glad bok – En glad katastrofbok helt enkelt!

Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen

 

 

 

 

Rapunzel

Författare: ,

När Rapunzel var barn låstes hon in i ett högt torn av en trollkvinna. Hon satt där i sin ensamhet ändå tills en dag då en prins red förbi och hörde hennes vackra röst och blev kär i henne på direkten. Men trollkvinnan lät inte sin fånge komma undan så lätt och de älskande skiljdes åt för att efter många långa år återförenas och leva lyckliga i alla sina dar…

Bröderna Grimms saga om Rapunzel har i denna version återberättats och illustrerats av Rachel Isadora på det mest färgsprakande sätt. Författaren har själv levt i Afrika vilket har inspirerat henne att låta klassiska europeiska sagor utspelas i afrikanska miljöer. Vad händer när en klassisk saga sätts i en annan kontext? Vad finns det för likheter och skillnader mellan denna version och exempelvis den filmatiserade Disney-versionen? Låt eleverna möta en traditionell text i en annan tappning!