Aldrig backa

Författare:

I klass 5a är det killarna som styr och ställer, som stör på lektionerna, som dissar den som gör fel på gympan, som har makten att sänka alla i största allmänhet men tjejerna i synnerhet. ”På tisdagar får killarna vara på fotbollsplanen efter lunch. Dom tycker att det är orättvist, men Matilda och dom andra på fritids säger att så är det bara. Killarna har alla andra dagar, och då menar jag ALLA andra dagar. Och dom vill helst spela själva.”  Den som säger det är Lydia, en av de sju tjejer som går i klassen. De är alla mer än trötta på killarnas attityd, men det är som om har vant sig och ingen orkar riktigt säga ifrån.
I klassen går också Ivan. Han är den som bara hänger på, lite på avstånd men ändå med i stöket. Han vill säga ifrån men det är så svårt – för hur ska man göra det utan att själv bli måltavla för de andras hårda ord? Lydia och Ivan är inte ihop men det finns något speciellt mellan dem. Det vill de dock inte riktigt erkänna inför sig själva eller inför varandra – risken är ju stor att man bara bli ledsen och sårad.
Efter en händelse i omklädningsrummet så har tjejerna fått nog – de bestämmer sig för att de ska stå på sig, stå upp för varandra och aldrig någonsin backa. Den som kommer med förslaget är Vega, nyinflyttad från Göteborg och Lydias bästa kompis. Det krävs mycket mod, från alla inblandade, samtidigt som det finns känslor för varandra som inte bara är ilska. Tjejerna möter mycket motstånd, både från killarna som undrar vad de håller på med och från lärare som inte fattar något utan bara tycker att de ska skärpa sig. Men de gör vad de har lovat varandra – De backar aldrig!
Och det blir långsamt lite bättre, lärarna börjar lyssna, killarna börjar fatta. Förändringen sker inte över en natt, vilket gör det till en trovärdig berättelse, för det tar tid att ändra sedan länge cementerade strukturer!

Boken är tydligt inspirerad av ungdomsboken Tusen gånger starkare (det finns till och med en referens till den), men Aldrig backa vänder sig till mellanåldern. Den är lätt att läsa med korta kapitel och luftiga sidor och vi tror att den kommer att ge upphov till mycket att prata om. Vi tycker att den passar från årskurs 4.

Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen

 

Nåt trassligt inuti

Författare:

Isas pappa har till och från varit psykiskt sjuk och nu måste han återigen inlagd på sjukhus. Det är skrämmande och ledsamt och samtidigt skämmigt. Isa tycker att det hade varit så mycket lättare om han hade legat på sjukhus med ett brutet ben istället för att han, som mormor säger, ”Ligger på psyket”.
Fram tills nu har bästa vännen Aisha alltid funnits där för Isa, men nu börjar deras relation också knaka i fogarna. Isa blir lottad till att vara skolans lucia, något som alltid varit Aishas största dröm. Och vad än värre är så lär Isa känna Ian som Aisha varit kär i sedan länge och det ena missförståndet efter det andra leder till att Aisha vänder Isa ryggen och får resten av tjejerna i klassen med sig. Vad Aisha inte vet är att Isa och Ian lärt känna varandra på sjukhuset där Isas pappa och Ians mamma båda ligger inne för att de mår psykiskt dåligt. Isa och Ian har funnit stöd i varandras problem och kanske börjar även något mer än vänskap faktiskt att växa fram?

Detta är en vardagsberättelse om livet på mellanstadiet och om vänskap, grupptryck och kärlek. Det är också en berättelse om hur det kan vara att hantera en förälders dåliga mående och om hur stor betydelse det har att man har någon man kan prata med som är i samma situation.
Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen