Du, bara
Inläst som Daisy text och ljudInläst som Daisy-talbok

Författare:

John spenderar sommarlovet med att vänta på besked om han antagits till fotbollsgymnasiet till hösten. Tillsammans med sin storasyster Caroline lever han ett för tillfället föräldrafritt liv och tar dagen som den kommer. Ända tills Frank dyker upp. John blir genast väldigt intresserad, men han är inte ensam om att vara förtjust i Frank. Caroline har redan bestämt att Frank är hennes och hon brukar alltid få det hon vill. Dessutom råkar John strula till det med sin bästa kompis Elli, bara för att göra saker än mer komplicerade. Och när John och Frank börjar närma sig varandra blir det tydligt att Frank bär på minnet av ett stort svek som fortfarande gör ont och som gör att han inte vet om han någonsin ska våga lita på någon igen.
Anna Ahlund skriver trovärdigt om förälskelse, längtan och avundsjuka. Boken innehåller mycket dialog och händelserna beskrivs utifrån Johns perspektiv. Passar årskurs 8, 9 och gymnasiet.

Mizeria
Inläst som Daisy text och ljud

Författare:

Tvillingarna Aicha och Ali bor i en av Stockholms miljonprogramsförorter. Det är ett utsatt område med mycket droger och skjutningar – ideligen är det nya begravningar av unga människor. Aicha och Ali har alltid varit tätt sammanbundna, men nu går de på gymnasiet och har börjat glida isär. Aicha är kär, men Ali får absolut inte veta något – han ser som sin största uppgift att hålla koll på vilka hon träffar. Själv dras Ali ofrivilligt in i det som han gjort allt för att undvika; han blir vittne till hur hans bästa kompis blir skjuten och blir själv anklagad för mordet. Deras mamma Mona gör allt för att hennes barn ska få ett bra liv, men det är mycket hon har att kämpa mot. Mizeria Deluxe, Misären, hinner ifatt dem alla på olika sätt.
Trots de tunga problemen är Melody Farshins bok Mizeria ingen tung bok att ta sig igenom. På bara 130 sidor får läsaren lära känna Aicha, Ali, Mamma Mona och deras vänner genom både jag- och tredjepersonsperspektiv. Boken är uppbyggd med korta kapitel och språket ligger nära talspråk med mycket dialoger och slangord. Passar bra att läsa i årskurs 8 och 9 och på gymnasiet.

 

 

Finns det björkar i Sarajevo?
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

I Christina Lindströms bok Finns det björkar i Sarajevo får vi möta Kevin som ska se efter sin äldre bror Charlie (som har en funktionsnedsättning) när deras föräldrar är ute och reser. Men vad gör man när ens kompis ringer och vill att man följer med till Liseberg? Man tackar ja såklart! Men om man sedan kommer hem och upptäcker att ens bror är borta – vad gör man då? Man letar förstås! Kevin ger sig ut i Göteborg för att försöka hitta sin bror. Det visar sig dock vara svårare än han trott och under de följande dagarna hinner mycket hända och efteråt är inget sig likt. Under boken får man följa Kevins resa från att vara en vilsen ung kille till att få både klarhet i sina föräldrars bakgrund och att börja förstå sig själv och inse att han är en person som räknas och som andra faktiskt gillar.

If you come softly

Författare:

Likt ett nutida Romeo-och-Juliakärlekspar kämpar Ellie och Jeremiah i Jacueline Woodsons bok If You Come Softly för att få vara tillsammans. Ellie och Jeremiah vet från första stund de möts att de hör ihop, nu och för alltid. Men att hon är judinna och att han är svart är något som omgivningen har svårare att acceptera än vad de båda hade trott. De få stunderna som de får tillsammans kan närmast beskrivas som magiska, men ideligen dyker det upp saker som hindrar dem från att få vara tillsammans.
Trots att läsaren redan från början vet att denna kärlekssaga kommer att få ett tragiskt slut, så är det med en fin magkänsla som man följer berättelsen om dessa unga människors kärlek. I vartannat kapitel berättar Ellie i jag-form och i vartannat kapitel berättas Jeremiahs historia i tredjeperson. Boken passar bra att läsa i årskurs 8-9 och på gymnasiet.

Brown girl dreaming
Inläst som Ljudbok

Författare:

I Brown girl dreaming delar ALMA-pristagaren Jacqueline Woodson med sig av sina barndomsminnen från sin uppväxt som afroamerikan i 60- och 70-talets USA. Den svarta delen av befolkningen vill ha förändring och på gatorna rasar demonstrationer och upplopp för att kräva sina rättigheter. Samtidigt skildras Jacquelines värld ur ett barnperspektiv där en frånvarande pappa ersätts av den kärleksfulle morfar Gunnar, en ny lillebror kommer och tar hennes plats som familjens minsting och det viktigaste i världen är att ha en bästis. Hon är en flicka som drömmer; om bättre villkor för afroamerikaner i USA, men också om att hon en dag ska bli författare. Hennes upptäckt av läsandet och skrivandets konst ter sig som ett mirakel för henne och hon konstaterar ”But on paper, things can live forever”. (s. 249).

Boken är uppbyggd av prosadikter med varierande längd som med en vardaglig ton beskriver både den lilla och stora världen omkring författaren. I undervisningen kan man använda boken som helhet för att ”eleverna ska möta samt få kunskaper om skönlitteratur från olika tider och skilda delar av världen” (Lgr11, s. 252). Man kan också plocka ut enskilda dikter att arbeta med i syftet att eleverna ska få möta olika skönlitterära genrer. Dikterna har ett rikt bildspråk som gör att berättelsen framträder tydligt och som läsare är det lätt att följa med i handlingen. Den här fantastiska läsupplevelsen kan passa barn från årskurs 7 och uppåt.

 

Vakuum
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

”Dagarna blir så långa när någon är död”, tänker Jonna. Hennes storebror Johan tog sitt liv för snart ett år sedan och hon känner mest ilska. Hur kunde han lämna henne när det fanns så mycket kvar som han inte hade lärt henne? Så mycket de inte hunnit göra tillsammans? Omgivningen förväntar sig att allt bara ska vara som vanligt men  ingenting kommer ju någonsin att bli det minsta vanligt igen. Jonna har känslan av att hon flyter runt i ett vakuum av kompakt mörker och gråta kan hon inte göra för då dör hon.
Men en dag hittar hon en lapp i en av sina vinterstövlar; Guten Tag, står det. Lappen är från Johan och efter hand hittar hon fler lappar från honom. Lapparna leder henne till en stuga på landet där Johan brukade vara och hon letar febrilt efter fler ledtrådar för att få svar på den största av alla frågor: Varför?
I sitt sökande får hon oväntad hjälp av stuggrannen Ruben, och mellan dem växer något fram som gör att den hårda knuten i Jonnas mage långsamt, långsamt börjar att lösa upp sig – men om man gråter dör man ju – eller?
Mia Öströms bok behandlar ett ämne som väcker många tankar och känslor. För det är inte bara personen som dör som försvinner, utan även det liv som omgivningen levde. De som blir kvar ska försöka förstå och acceptera vad som har hänt, och samtidigt försöka leva vidare. Varför väljer en ung människa att avsluta sitt liv när det precis har börjat? Och hur ska man som närstående lära sig att stå ut med den obeskrivligt smärtsamma förlusten? Boken lämnar inga tydliga svar på frågor som dessa, utan lämnar mycket utrymme för reflektion och diskussion. En viktig bok!