Doggy Slippers

Författare: ,

En liten uttrycksfull pärla till diktbok är Doggy Slippers av den argentinske poeten Jorge Lujan och konstnären och ALMA-pristagaren Isol.
Boken är resultatet av ett unik samarbete mellan barn, poet och illustratör.  Barn över hela Latinamerika  uppmanades via internet att skicka in berättelser om sina husdjur till Jorge, som utifrån dessa texter och bilder skulle skapa dikter. Något som sedan tillsammans med konstnären och mångåriga samarbetspartnern Isol blev denna bok.
Dikterna är alla korta, orimmade och perspektivet är barnets som tänker/känner inför sitt djur. Isols underbart uttrycksfulla bilder förstärker känslan i varje dikt – en per uppslag.

”My turtle Coco is happy
is green
is slow
except when she falls
down the stairs”

Eftersom språket är så pass enkelt och alla texter korta, kan boken säkert användas redan i de lägre årskurserna då man ska läsa engelska.
För äldre elever kan den fungera både att läsa och som inspiration till att skapa  egna dikter…eller kanske vill klassen använda idén att  samarbeta, där några skapar berättelser och andra gör dikter av dem.

Modersmål

Författare:

Modersmål är en diktsamling av debutanten Mona Monasar som tidigare bland annat deltagit i tävlingen Ortens bästa poet med stor framgång. Boken är fint illustrerad i svartvitt av Tove Jertfelt.

Förlaget beskriver innehållet såhär: Texterna rör sig tematiskt kring psykisk ohälsa, rasism och fördomar, den afrikanska diasporan och vad det innebär att växa upp som svart, muslimsk flicka i 2000-talets Sverige.

Boken är en grönglimrande liten pärla med stark poesi som berör. Passar från åk 8 upp till gymnasiet.

 

Smakprov:

Hon bänder upp min mun
gråter viskar i mitt öra
Förtär din moders mål
Svälj din tunga gör plats för ditt modersmål
Låt det fylla dig
När du tar ditt sista andetag
Spotta ut din tunga och säg orden
jag matat dig med från din födsel
Ge mig tillbaka vad jag sått
Ge mig tillbaka det du fått

 

Berör och förstör
Inläst som Daisy-talbok

Enligt läroplanen för gymnasiet ska eleverna i ämnet svenska läsa och arbeta med texter, ges möjlighet att ”i skönlitteraturen se såväl det särskiljande som det allmänmänskliga i tid och rum” och utveckla sin förmåga att använda skönlitteratur.

Vare sig du vill att dina elever ska öva sin ”Förmåga att läsa, arbeta med, reflektera över och kritiskt granska texter samt producera egna texter med utgångspunkt i det lästa, eller få ”Kunskaper om genrer samt berättartekniska och stilistiska drag, dels i skönlitteratur från olika tider…” är poesi ett fantastiskt medel att arbeta med.

Antologin Berör och Förstör – Dikter för unga innehåller ett urval av 00-talets svenskspråkiga poesi; från sedan länge etablerade författare som Bodil Malmsten, Bruno K. Öijer och Tomas Tranströmer till mer nyligen debuterande skribenter som Felicia Mulinari, Judith Kiros och Iman Mohammed.

Antologin innehåller med andra ord en mängd olika röster som på sina alldeles egna sätt visar att poesi kan skrivas hur som helst och av vem som helst. Det kan vara vackra ord, arga ord, fula ord. Ord som går in under huden eller ord som flyger högt i skyn.

Berör och förstör är en utmärkt ingång till att läsa, skriva och prata poesi.

Revolution Poetry

Revolution Poetry startades 2009 med syfte att få till en icke platsbunden plattform för ”poetiska själar som ville ha en plats att dela sina historier och känslor på” (sidan 8). Tanken är att de som inte vanligtvis får göra sina röster hörda ska få ta plats och berätta sina egen historier om utanförskap och segregation. ”Därför är detta konstverk inte bara en diktsamling utan även ett stycke svensk historia, en hyllning till viet och en poetisk resa utan dess like” (sidan 9), skriver Nachla Libre (konstnärlig ledare för Revolution Poetry) i inledning till denna antologi.
Texterna i Revolution Poetry-antologin är från författarnas vardag och verklighet och de rör och berör sina läsare. Varje dikt rymmer en en hel värld av tankar och känslor och har titlar som Rötter och Ögonblick. Andrum och Barbari. De handlar om att inte skyddas av lagen, om hur det är att vara någons dotter och om hur det är att i hela sitt liv ha levt ett dubbelliv för att accepteras. De handlar om det som gör ont, det som känns och det som bränns. Som i Mona Monasars dikt ”Andra generationen” som handlar om att inte känna sig hemma i sitt hemland:
Handen på hjärtat, lögnen i munnen / Jag vill dö i ett land långt härifrån / där människor inte rynkar pannan / och säger / Vad bra svenska du talar / Jag vill dö i ett land där jag känner mig som / en människa

2016 gjordes en dokumentärfilm om rörelsen, som bl.a. visats i SVT.

 

 

Dikter tillsammans
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

Dikter tillsammans innehåller lättillgängliga dikter att läsa och inspireras av för den som just börjat skriva lyrik. Dikter som handlar om dig och mig och alla andra. Dikter om att alla har en röst som är värd att höras.
”Också den som är ovan vid ord
har mycket att säga.
Också den som är van vid ord
kan ha svårt att tala” (Ur dikt 21)

Min diktbok
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

Min diktbok innehåller dikter om sol, hav, träd, djur, snäckor, pinnar och stenar. Den kan användas i arbetet med att läsa och skriva dikter både för den som just har lärt sig läsa och för den som kanske just har börjat skriva dikter.

”…När min morfar klappar hunden
och viskar ”stanna här”.
Då i just den stunden
vet jag
vad kärlek är…”
(
Ur dikten ”När jag tittar på en stjärna”, s. 14)