Hjärtlös

Författare:

I Hjärtlös av Petrus Dahlin får vi möta Maia, som älskar sushi och att teckna, och vars namn på ett bolivianskt indianspråk betyder ”den första”. Tillsammans med sina föräldrar har hon precis flyttat tillbaka till New York där hon en gång föddes men där hon inte har bott sedan hon var en baby. Hennes föräldrar är karriärister och när Maia klagar på att hon känner sig ensam får hon höra att ”världen är full av föräldrar som måste jobba för att få allt att gå ihop. Det har aldrig skadat några barn. Det är så man blir självständig.”
Eftersom det kommer att dröja innan Maia kan börja skolan är dagarna långa och ensamma.Till en början sysselsätter hon sig med att fågelskåda på sina grannar och föra anteckningar över hur de lever sina liv. Hon får även besök av privatlärare i balett och naturvetenskap. Det är dock inte tillräckligt för att bli av med den olustiga känslan av att någon eller något bor i ett av rummen, ett rum som är låst och dit Maia är förbjuden att gå. Men när inte bara en utan två nya hamstrar försvinner efter bara några timmar så måste ju Maia undersöka det låsta rummet – hamstrarna kan ju ha smitit in dit. Och med stigande fasa inser båda Maia och läsaren att det finns någon i rummet, någon som vill att hon ska öppna och komma in. Någon som länge väntat på just henne och som längtar efter att få ta över just hennes liv.
En spännande bok med övernaturliga inslag och med ett gastkramande slut. Textmässigt är boken relativt lättläst, men med tanke på att innehållet kan upplevas skrämmande så passar den nog bäst för årskurs 5-6. Saker att diskutera utifrån boken är exempelvis sorg; kan man sakna någon man aldrig har träffat?

Om jag får stanna

Författare:

”Pappa säger att vi är fångar i ett väntrum där det aldrig blir vår tur.”

Hur är det att leva i ett land där man egentligen inte får lov att bo? Att alltid vara rädd att det ska hända familjen något. Hur är det att år efter år tränga ihop sig i ett litet rum med fördragna gardiner samtidigt som man går till skolan, spelar fotboll, har en bästa vän och är kär, som vilket annat barn som helst?

Ilona och Stella är bästisar. Det har de varit sen de började lågstadiet. Det är nästan sju år sen. Men Ilona går i skolan i hemlighet, hon får inte synas. Hon och hennes familj flydde till Sverige från sitt hemland då det blev för farligt för dem att vara kvar. De bor gömda i ett kloster tillsammans med andra familjer som också väntar på asylbesked. Barnen går i skolan, men föräldrarna kan aldrig lämna klostret, då riskerar de att tas av polisen.

Och hur är det att vara den bästa vännen, den som har en självklar rätt att bo här och som har allt? Ska man känna skuld för att man har det bra? Inkännande och rakt om vänskap och medmänsklighet.

Noel och den magiska önskelistan

Författare:

En hel termin har Noel gått i den nya klassen och han står fortfarande ensam på rasterna. Han funderar mycket över varför det alltid är han som blir över? Det måste vara något med honom som inte syns, men som tydligen är fel och konstigt.
Men saker börjar förändras från och med den dagen då Noel träffar en mystisk uteliggare som lämnar en lapp efter sig. ”Noel: önskelista” står det på lappen och Noel skriver ner just det han önskar sig mest av allt; en vän. Exakt då ringer det på dörren och utanför står en flicka som heter Silke och är nyinflyttad. Är det så att önskelistan fungerar? Noel skriver andra saker på listan, men det resulterar inte bara i att han får det han önskar utan även andra hemska saker händer. Det verkar nästan som om någon har en plan med allt som händer. Eller? Innan boken är slut har saker och ting blivit både värre och bättre för Noel.
En finstämd bok om att saker och ting inte alltid är som man tror och att man inte ska tro att man vet hur allting är utan att ha frågat. Det finns flera olika saker att diskutera i boken men grundtemat är utanförskap. Varför vill vuxna alltid att man ska vara som alla andra? Att vara en i gruppen, vad innebär det? Måste man vara det? Annorlunda är ju en synonym till sällsynt, som Noels nya lärare påpekar – och sällsynt är väl bra att vara? Samtidigt funderar Noel över saker som om det finns en annan verklighet? En parallellvärld som vi inte kan se? Bra utgång för filosofiska samtal i klassrummet.

Blink, blink med stjärnan

Författare:

Korta berättelser som tindrar i mörkret.

En pojke går fram till kanten.
Bassängvattnet glittrar. Som en stjärnhimmel fast upp och ner.
En himmel man kan dyka ner i, tänker han och lutar sig fram. Om man kan simma. Annars kan man trilla. Bara falla rakt ner i det som gnistrar. Falla och sjunka som en sten.

En pojke vid en bassängkant, en flicka som ser genom taket, en hemstickad tröja som kliar. En mamma som inte lyssnar, en pappa som inget förstår och mormors ängel i tusen bitar.

Långt ifrån cool

Författare:

Linnea Svensson, 11 år, är så långt ifrån cool som man bara kan komma. I alla fall enligt henne själv. För lagom till sin födelsedag så ska hon få glasögon, något som hon inte ser fram emot; för man kan ju inte vara cool i glasögon – eller? Till råga på allt så är hon osams med sin bästa kompis Vanessa som ser till att Linnea känner sig alltmer utanför i klassen. Men plötsligt vänder allt! Vanessa vill vara kompis med Linnea igen och bjuder till och med in Linnea till sin fest. Med en nyinköpt present  i handen och mycket glädje och förväntan i kroppen går Linnea dit. Men väl där upptäcker Linnea att dörren är låst och att Vanessa och hela resten av klassen inte alls har tänkt släppa in henne. Det hela utvecklas till en mobbningssituation där Vanessa i spetsen för resten av klassen ser till att Linnea behandlas illa av alla sina klasskamrater. Hemma är det inte heller någon som förstår varför Linnea är så arg och sur hela tiden och tillslut blir det bara för mycket för henne – hon rymmer hemifrån för att ta sig till sin mormor. Men utan en mobil att ringa med eller pengar till en biljett så kommer man inte så långt.
En bok som väcker frågor om vänskap, svek och ensamhet. För hur ska man kunna lita på någon igen efter att ha blivit mobbad? Och varför har just Vanessa sådan makt att hon får hela klassen med sig? Varför är det ingen av de andra i klassen som gör något för att hjälpa Linnea? Och hur ska man göra för att få omgivningen att förstå att man mår dåligt?

Snögrottan

Författare:

David och Andreas har byggt en snögrotta i en enorm snöhög och där ligger de och spanar på alla som går förbi. Men så kommer plogbilen och de båda pojkarna blir levande begravda och är övertygade om att de ska dö. Som tur är blir de hittade och till allas lättnad klarar de sig utan några större fysiska men. ”En riktig solskenshistoria” kallar en reporter det, men Joel och David och Andreas förstår inte vad han menar. Glädjen över att ha överlevt gör det svårt för andra att förstå att de fortfarande har kvar rädslan för att bli instängda. För hur ska man komma vidare efter en kris? Hur bearbetar man ett trauma man varit med om?
Vid sidan om själva berättelsen om snögrottan löper också en historia om vänskap. I klassen går nämligen Jonas som gör dumma saker mot alla. Kanske var det till och med han som gjorde så att David och Andreas blev instängda i grottan? Det är ju skönt att ha någon att skylla på. Eller beror hans beteende på hur han har det hemma? Och kan man bli kompis med någon som beter sig dumt?

När författaren Laura Trenter skrev Snögrottan utgick hon från en verklig händelse och vidareutvecklade den. De personer som är med i boken finns inte på riktigt, men som medförfattare till boken står Joel Prisell och Christoffer Asklöf som var de som var med om själva händelsen.