Asynja: Kungens grav

Författare: ,

Kungens grav är första delen i Asynja-serien som utspelar sig under vikingtiden. (Asynjor är gudinnor i den nordiska mytologin). Det är en våldsam och hård tid som skildras och berättelsen är spännande med högt tempo.

Vi får följa kungadottern Disa som i början av boken förlorar hela sin familj i ett överfall. Disa bestämmer sig för att hämnas, klipper av sig håret och låtsas vara sin tvillingbror. Därefter beger hon sig till Björkö för att försöka bli en krigare. När Disa en natt tvingas vaka vid en gammal grav upptäcker hon att hon får kontakt med magiska krafter. Vad är det egentligen som händer? Parallellt med att vi får följa Disas tuffa kamp för att bli krigare får vi också följa Sunna. Sunna är dotter till den kung som ligger bakom överfallet på Disas familj och hon ska bli en völva (en spåkvinna i nordisk mytologi) och själv gifta sig med en blivande kung. Förutom Disa och Sunna får vi också lära känna fler intressanta personer som völvan Heid, kung Egg samt Idris och Tumme, som liksom Disa tillhör Rävungarna som de yngsta krigarna kallas.

Mycket är tufft och rått i vikingatidens vardag men det finns också värme, vänskap, kärlek och magi. Boken är rikt och actionfyllt illustrerad i svartvitt av Lina Neidestam och bilderna lyfter berättelsen. Bilderna ihop med den luftiga texten och den rakt igenom spännande berättelsen gör boken svår att släppa och den känns relativt lättläst trots omfånget på 300 sidor. Passar bäst för årskurs 5-7.

Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen

Sveriges fantastiska historia – Forntiden

Författare:

Hur var det att leva för 14 000 år sedan på den plats som senare skulle bli Sverige? Vad åt man, hur bodde man och hur var det att vara barn? I denna bok får man följa fyra olika familjer – renjägarna, samlarna, bönderna och bronsfolket – och får på så sätt en inblick i hur livet kunde se ut under den period som vi kallar för forntiden.
Boken blandar fakta och fiktion och tillsammans med de många illustrationerna ges en bra bild av hur det kunde vara att växa upp under en tid då varje dag var en kamp för att överleva i det kalla och ofta ogästvänliga klimatet. Man får också läsa om att det ändå fanns tillfällen för samtal vid lägerelden och för firande av olika högtider såsom den årliga Eldfesten tillägnad den tidens solgud. Texten presenteras i serieavsnitt blandat med faktarutor (se exempel nedan) vilket gör bokens innehåll lättillgängligt för läsarna och vi tror att den fungerar utmärkt i klassrummet.
Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen

Utdrag ur boken Sveriges Fantastiska historia av Fabian Bengtson

Illustration: Fabian Göranson

Historien om Bodri

Författare: ,

”Jag heter Hédi, jag ska berätta om min barndom. Om hur jag var ett lyckligt barn i en lycklig stad. Det som hände sen är svårt att berätta om och svårt att lyssna på. Jag vill ändå berätta och jag vill att du lyssnar. För vi människor kan göra så mycket ont men också mycket gott. Vi har alla ett val, vi kan välja det goda.”

Hédi älskar sin hund Bodri och sin bästa vän Marika. Bandi, Marikas hund, älskar hon också. De klättrar och springer, leker och lever i frihet i den lilla staden de bor i. En dag får de höra talas om en elak man, som har mycket makt, han bestämmer i sitt land och har börjat bestämma över fler länder. Han heter Adolf Hitler…

Hédi Fried överlevde Förintelsen och Historien om Bodri handlar om hennes egna upplevelser. Boken är ett samarbete med illustratören Stina Wirsén och vänder sig till de yngre barnen. Skaparna av boken säger att de vill berätta om både grymhet och om det hopp som finns i att nya generationer kan lära sig av historien och göra andra val än sina föregångare. Vi tycker att det är en fin bok att läsa gemensamt om ett viktigt ämne och på förlagets hemsida det finns en handledning publicerat för den som vill ha stöd i hur man kan arbeta med boken: lasstod-for-historien-om-bodri.pdf (nok.se)

Det går en mördare lös – en historia från 1721

Författare:

Det går en mördare lös är en historisk mordgåta som utspelar sig i Härnösand under slutet av stormaktstiden. Huvudpersonerna är de två trettonåriga pojkarna Mickel och Petter som blir indragna i en mordgåta när Mickel en morgon upptäcker en död man vid brunnen. Vem har mördat mannen och varför? Byfogden tror inte riktigt på pojkarna när de säger att de tror att mannen blivit mördad, så de börjar spana på egen hand. För är det inte något väldigt mystiskt med de där elaka gymnasiepojkarna…

Alla som bor i Härnösand är rädda för att de ryska krigsskeppen ska komma och bränna ner staden, så som de gjort med andra städer längs norrlandskusten. Folket håller utkik mot Vårdkasen – om brasan börjar brinna så gäller det att snabbt bege sig ut ur staden. Staden har redan brunnit två gånger, en gång 1710 när några bönder glömde släcka ett ljus och en gång 1714 när elever på gymnasiet och trivialskolan tände eld, och man vill inte att det ska hända en tredje gång.

Författaren Kalle Holmqvist är historiker samt författare och boken blev tilldelad priset Spårhunden för bästa barn- och ungdomsdeckare 2020. Berättelsen kretsar kring mordgåtan men läsaren får också en bra bild av hur det var att leva i Sverige år 1721.

Nattkorpen

Författare:

Vargavintern har slagit sitt grepp om Stockholm. Året är 1880, tullarna är igensnöade och det går inte att ta sig in eller ut ur staden. Mika är elva år, föräldralös och bor på Allmänna Barnhuset. Tillvaron är alltid hård, men kylan och hungern gör det just nu extra tufft. Mika är egentligen för gammal för att få bo kvar på barnhemmet, men hon tar hand om de yngre barnen och jobbar även extra på krogen Kapellet på Luntmakargatan. Mika är en riktig överlevare och har utvecklat en stark intuition och observationsförmåga. Så en natt kommer en vettskrämd ung man och lämnar en nyfödd flicka på barnhemmet. Mika tar emot barnet som har ett flätat läderband med röda blommor runt fotleden. Samtidigt sker ett bestialiskt mord i Stockholm, ett mord som bär seriemördaren Nattkorpens tydliga signum. Nattkorpen som blev fängslad och avrättad… Den ruggslitna polisen Valdemar Hoff undersöker fallet och när hans och Mikas vägar korsas upptäcker han Mikas känsla för detaljer. Tillsammans börjar de en egen brottsutredning.

Nattkorpen av Johan Rundberg är en mycket välskriven och spännande bladvändare. Det är en fin skildring av det historiska Stockholm, som känns autentisk. Stockholmskällan har tagit fram ett lektionsförslag med en stockholmskarta, att jobba med utifrån bokens miljöskildringar. Boken är den första delen i en planerad trilogi och innehåller en avslutad historia. Samtidigt planteras detaljer och frågor om Mikas bakgrund, vilket lämnar en längtan efter att läsa mer. Notera att boken bitvis kan upplevas som skrämmande. Vi tänker att den passar för åk. 5-6.

Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen

Stockholmskällan: https://stockholmskallan.stockholm.se/skola/lektioner/4-6-nattkorpens-stockholmskarta/

The boy in the striped pajamas

Författare:

The boy in the striped pajamas av författaren John Boyne har som undertitel En sorts saga. Det är alltså inte en dokumentär berättelse.
Bruno som är en nioåring i en välbärgad familj i Berlin under andra världskriget, får en dag veta att familjen måste flytta. ”Furien” vill nämligen att pappa ska sköta ett mycket viktigt arbete på en plats långt borta. Bruno och hans syster och mamma tvingas motvilligt acceptera flytten.
Det ser mycket annorlunda ut dit de kommer, och Bruno uppfattar platsens namn som Allt Svisch. Från sitt fönster kan han se människor i randiga pyjamasar som tydligen lever bakom höga stängsel. Vad gör de där? Varför får inte Bruno komma in dit? En dag går han på upptäcktsfärd längs med stängslet och får syn på en liten figur på andra sidan. En förbjuden vänskap tar sin början..
Boken berättas helt ur Brunos perspektiv, den som har kunskap om andra världskriget förstår verkligheten bakom det Bruno uppfattar och det gör berättelsen mer obehaglig.
Pojken i randig pyjamas  bör läsas som en skönlitterär berättelse eftersom dramatiken i berättelsen vilar på en osann bild av att de flesta tyskar inte visste hur judarna behandlades under den här perioden. Många har reagerat negativt på att boken utger sig för att skildra verkligheten som den var och att man använder den i undervisningen om förintelsen. Här finns en bra artikel om detta: https://hcn.org.uk/blog/the-problem-with-the-boy-in-the-striped-pyjamas/ .