Ett rum till Lisen

Författare: ,

Omslagsbild: Ett rum till LisenNaima har sommarlov och absolut ingenting att göra. Hon bor i en pytteliten by, hennes mamma bara läser och hennes bästa kompis är bortrest.

Men så en dag flyttar Lisen och hennes familj in i huset bredvid. Naima och Lisen blir vänner direkt och påbörjar sommarens viktigaste uppdrag, att hitta ett rum till Lisen. De bestämmer sig för att sova en natt i varje rum i hela huset, även badrummet, hallen och bastun. Sovsäckarna flyttas till och med ut till kaninburen och lekstugan.

Förutom att hitta ett bra rum består sommaren av en mängd äventyr i mindre format så som att cykla ner till sjön fast man inte får, titta när tant Irene tar på sig en konstig dräkt för att ta hand om bin eller samla sniglar i en hink som sedan försvinner. I boken ryms det även många och starka känslor som författarna tar på största allvar. Det är fniss och hålla handen i sovsäck, det är den första omvälvande kärleken men även missförstånd, en lillasyster som försvinner (men som kommer tillbaka) och bråk. Detta är en av få böcker, om inte den enda, för denna åldersgrupp där kärlek mellan två tjejer skildras. Det varken problematiseras eller ges några moraliska pekpinnar utan är som vilken kärlek som helst.

Emma Adbåge står för illustrationerna i boken. Även om de är inte så många förhöjer de berättelsen och matchar stämningen perfekt. En bok som passar bäst i årkurs 2 och 3, men kan även passa goda läsare i årkurs 1. Den lämpar sig även bra för högläsning.

 

 

 

Profetian om Beatrice

Författare:

En morgon när broder Edik går ut med frukost till klostrets vanligtvis så ilskna get Answelica så ser han till sin fasa att det ligger ett barn hopkurat bredvid geten! Av egen erfarenhet vet munken hur argsint geten är och han ser framför sig att det kommer att bli katastrof. Men geten verkar tvärtom vilja skydda barnet och Edik bär med sig den dödssjuka flickan in i klostret där geten sedan aldrig viker från hennes sida. Det enda flickan minns är att hennes namn är Beatrice och att hon bär på en stor sorg. Det visar sig att Beatrice kan läsa och skriva, vilket endast är tillåtet för ett fåtal utvalda personer – och de är alla män. Edik klipper Beatrice hår och förklarar för henne att hon måste hålla det hemligt att hon kan läsa och skriva, annars kommer hon att råka illa ut.

I en annan del av det krigshärjade landet sitter Kungen och läser ännu en gång vad som står skrivet i Sorgekrönikan: ”En dag ska det komma en flicka och avsätta kungen och vålla stora förändringar”. Eftersom det handlar om en flicka så har alla länge bortsett från denna profetia, då man ansett den vara alltför osannolik, men nu har kungen förstått att det som står i Sorgekrönikan är sant och flickan måste hittas till varje pris – Hela kungadömets öde står ju på spel! När kungens män närmar sig klostret måste Beatrice ge sig av, men hon är inte ensam, för vid hennes sida finns både Answelica och den hemlösa pojken Jack som tidigare dykt upp vid klostret. Och under färden genom den Mörka skogen möter de också den tidigare kungen som tröttnade på att vara kung och helt sonika gav sig ut på en promenad som nu pågått i många år, och dessutom kommer broder Edik ikapp dem. Beatrices följeslagare har fullt sjå med att försöka övertala henne att låta bli, men hon har bestämt sig! Hon ska gå till Kungen, hitta sin mor och ställa allt till rätta. Och ingenting kan stoppa henne!

Detta är en sagoberättelse om den klassiska kampen mellan ont och gott, mellan kunskap och okunskap och mellan mod och rädsla. Det är en rolig och charmig berättelse om att försöka hitta hem, men också om att hitta vänner på de mest oväntade ställen. En riktig favoritkaraktär är geten Answelica, som har tänder som återspeglar hennes själ – ”stora, vassa och obevekliga” och som är så argsint att ingen vill gå i närheten av henne. Munkarna skulle ha slaktat geten för länge sedan om det inte vore så att de fruktade den gruvliga hämnden från getens spöke mer än den levande geten. Och tur var väl det, vem vet annars hur det hade gått?!

Vi tänker att den passar för årskurs 4 och 5, men redan i årskurs 3 för de som kommit långt i sin läsning.

 

 

 

Rotlös

Författare:

Detta är en varm och insiktsfull skildring av en flickas uppväxt i en tid och ett land som sedan dess genomgått många omvälvande skeenden. Boken utspelar sig i Rhodesia, det som nu är Zimbabwe. Tambu längtar efter att få gå i skolan, något som oftast är förbehållet pojkar. Hennes bror åker med en släkting till missionsstationens skola och kommer allt mer sällan hem och hjälper till. Tambu noterar hur han förändras. När brodern tragiskt omkommer öppnas möjligheten för Tambu att få ta hans plats. Boken är utgavs 1988 och stora delar av boken speglar författarens egen barndom. Originaltiteln, Nervous Conditions, ska vara hämtad från Sartres förord till Franz Fanons klassiska bok Jordens fördömda. Berättelsen om Tambu handlar om flickorna och kvinnorna, de som alltid måste stå tillbaka för pojkarna och männen, den ständiga obevekliga underordningen. De andra kvinnorna omkring Tambu har alla olika förutsättningar och också olika sätt att hantera sina liv. Vi får möta modern, moderns syster och hennes svägerska och Tambus kusin Nyasha. Tambus klara berättelse om sig själv och alla runt henne, inklusive männen, ger oss en unik inblick i ett annorlunda samhälle och en tid som känns märkligt aktuell.

På bokens baksida kan man läsa: Tsitsi Dangarembga har skrivit en märklig bok. Den tar upp afrikanens och kanske främst den afrikanska kvinnans dilemma. De är fångade mellan två världar – den västerländska, till vilken utbildning tycks vara den enda biljetten, och den traditionella världen där familjen och släkten betyder allt.

En lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen

 

Giovannis rum

Författare:

Giovannis rum betraktades som en ytterst kontroversiell bok när den först publicerades 1956, men den kom snart att hyllas som ett mästerverk. Boken kommer även på en hedrande andraplats på The Publishing Triangles top-100 lista över de bästa HBT böckerna. Till svenska översattes den redan 1957, men gavs nyligen ut på nytt och ingår nu även i serien Alla Tiders klassiker för skolan.

Huvudperson är David. En ung amerikan som tagit sin tillflykt till Paris. Där driver han omkring i väntan på sin flickvän, som rest till Spanien för att tänka över hans frieri (så man kan ju undra varför han väntar på henne egentligen!). David inleder en affär med den vackra, men intensiva, bartendern Giovanni och flyttar snart in i Giovannis lilla rum i Paris utkant. De lever för dagen, och älskar passionerat och hämningslöst. Men för David innebär det även en kamp mot ångest och skuld. Ångest över att han ger sig hän åt något ”fult” när han är med Giovanni, och skuld för att han vet att han kommer att lämna honom. Sin kärlek till trots.

Det är en berättelse om konflikten mellan individens begär och samhällets värderingar. Om vad ångesten och skräcken att bryta mot normen kan göra med människan.

En lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen

Gilles kvinna

Författare:

Originaltiteln, La Femme de Gilles är mångtydig, på franska betyder femme både hustru och kvinna och det är en ledtråd för vad som skall utspela sig på de kommande 120 sidorna. Gilles kvinna heter Elisa och är passionerat förälskad i sin man, fabriksarbetaren Gilles och från början är passionen ömsesidig men en bit in i boken blir Gilles, djupt förälskad i Elisas syster Victorine och Elisa blir nu reducerad till att enbart vara hustru och Victorine blir Gilles kvinna. Elisa som låtit kärleken till Gilles överskugga allt hamnar i ett existentiellt vakuum och är helt fokuserad på att återfå Gilles kärlek, allt annat kommer i andra hand, även barnen.

Mycket snart inser vi läsare att vi är ombord på ett tåg som obevekligt går mot en tragedi. Det är 120 sidor gastkramande läsning.

I efterordet till boken skriver översättaren, Jens Nordenhök att Gilles kvinna påminner om Strindbergs kammarspel Fröken Julie med sina tre roller och där platsen där det mesta händer är köket. Den kan också i sitt upplägg och struktur jämföras med de klassiska grekiska tragedierna. Romanen utspelar sig i 1930 talets Belgien, i gruvstaden Liege. Stadens förorenade luft, fukt och slagghögar ligger som ett filter bakom allt som sker. Gilles kvinna utspelar sig i arbetarmiljö, i tung vardag utgör kuliss till allt som sker.

Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen

Aldrig backa

Författare:

I klass 5a är det killarna som styr och ställer, som stör på lektionerna, som dissar den som gör fel på gympan, som har makten att sänka alla i största allmänhet men tjejerna i synnerhet. ”På tisdagar får killarna vara på fotbollsplanen efter lunch. Dom tycker att det är orättvist, men Matilda och dom andra på fritids säger att så är det bara. Killarna har alla andra dagar, och då menar jag ALLA andra dagar. Och dom vill helst spela själva.”  Den som säger det är Lydia, en av de sju tjejer som går i klassen. De är alla mer än trötta på killarnas attityd, men det är som om har vant sig och ingen orkar riktigt säga ifrån.
I klassen går också Ivan. Han är den som bara hänger på, lite på avstånd men ändå med i stöket. Han vill säga ifrån men det är så svårt – för hur ska man göra det utan att själv bli måltavla för de andras hårda ord? Lydia och Ivan är inte ihop men det finns något speciellt mellan dem. Det vill de dock inte riktigt erkänna inför sig själva eller inför varandra – risken är ju stor att man bara bli ledsen och sårad.
Efter en händelse i omklädningsrummet så har tjejerna fått nog – de bestämmer sig för att de ska stå på sig, stå upp för varandra och aldrig någonsin backa. Den som kommer med förslaget är Vega, nyinflyttad från Göteborg och Lydias bästa kompis. Det krävs mycket mod, från alla inblandade, samtidigt som det finns känslor för varandra som inte bara är ilska. Tjejerna möter mycket motstånd, både från killarna som undrar vad de håller på med och från lärare som inte fattar något utan bara tycker att de ska skärpa sig. Men de gör vad de har lovat varandra – De backar aldrig!
Och det blir långsamt lite bättre, lärarna börjar lyssna, killarna börjar fatta. Förändringen sker inte över en natt, vilket gör det till en trovärdig berättelse, för det tar tid att ändra sedan länge cementerade strukturer!

Boken är tydligt inspirerad av ungdomsboken Tusen gånger starkare (det finns till och med en referens till den), men Aldrig backa vänder sig till mellanåldern. Den är lätt att läsa med korta kapitel och luftiga sidor och vi tror att den kommer att ge upphov till mycket att prata om. Vi tycker att den passar från årskurs 4.

Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen