Låt skogen leva!

Författare:

Detta är en berättelse om att vara tillräckligt stor för att förstå vad som händer, men ändå för liten för att tas på allvar.
Bao är elevrådsordförande och aktiv i miljöfrågor. Hon ska delta i ett möte med rektorn, föräldrarådet och kommunen och har förberett en lista på förslag hur skolan ska kunna miljöcertificeras; Bland annat innehåller listan förslag på mindre biltrafik kring skolan och att man ska spara på el och slänga mindre mat. Men det enda som händer är att hon blir klappad på huvudet och får höra ”Jättefint – det här får vi utreda”. Däremot verkar ett förslag om att bygga ut parkeringsplatsen vid skolan så gott som redan vara klubbat och när Bao ifrågasätter detta svarar rektorn att ”Barn kan faktiskt dö om inte trafiken blir säkrare”, vilket i sin tur får Bao att kontra med att ”barn dör av klimatförändringar också”. Om parkeringsplatsen ska byggas ut innebär det att den skog som Bao och hennes vänner tillbringar mycket av sin tid i kommer jämnas med marken och Bao bestämmer sig för att göra allt för att stoppa detta.
Det är dock lättare sagt än gjort. Baos vänner, som till en början visat engagemang, börjar tröttna på att lyssna på hennes ständiga prat om miljöfrågor, de vuxna lyssnar inte alls och ingen verkar riktigt bry sig. Bao känner sig väldigt ensam i sin kamp, men hennes största rädsla är att hon ska sluta vara rädd och bli lika likgiltig inför klimatfrågorna som de vuxna – Bao vill inte glömma att det brinner! Till slut fattar i alla fall de vuxna i omgivningen och sluter upp i den protestaktion som Bao har dragit igång och det planerade parkeringsplatsbygget stoppas.
Trots det allvarliga temat så är boken hoppfull och visar på att vi måste arbeta tillsammans för att rädda klimatet – Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Det är en grafisk roman (serie) och bilderna är väldigt uttrycksfulla. Läsaren får också tips på hur man kan få omgivningen att lyssna genom att vara påläst, använda sig av sociala medier och att organisera sig med andra. Vi tycker att den passar utmärkt att läsa från årskurs fyra.

Sveriges fantastiska historia – Forntiden

Författare:

Hur var det att leva för 14 000 år sedan på den plats som senare skulle bli Sverige? Vad åt man, hur bodde man och hur var det att vara barn? I denna bok får man följa fyra olika familjer – renjägarna, samlarna, bönderna och bronsfolket – och får på så sätt en inblick i hur livet kunde se ut under den period som vi kallar för forntiden.
Boken blandar fakta och fiktion och tillsammans med de många illustrationerna ges en bra bild av hur det kunde vara att växa upp under en tid då varje dag var en kamp för att överleva i det kalla och ofta ogästvänliga klimatet. Man får också läsa om att det ändå fanns tillfällen för samtal vid lägerelden och för firande av olika högtider såsom den årliga Eldfesten tillägnad den tidens solgud. Texten presenteras i serieavsnitt blandat med faktarutor (se exempel nedan) vilket gör bokens innehåll lättillgängligt för läsarna och vi tror att den fungerar utmärkt i klassrummet.
Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen

Utdrag ur boken Sveriges Fantastiska historia av Fabian Bengtson

Illustration: Fabian Göranson

Maus

Författare:

Serieromanen Maus bygger på en sann historia och är självbiografisk. Den handlar om en ung amerikansk judisk man, serieskaparen Art Spiegelman själv, som ber sin pappa berätta om sina upplevelser från andra världskriget och koncentrationslägret i Auschwitz. Samtidigt med pappans berättelse, fylld av fasansfulla minnen, växer berättelsen om Arts familjehistoria och en komplicerad far och son-relation fram.
Maus har fabelform där judarna är möss och nazisterna katter. Det kan vara intressant att fundera över vad fabelformen får för betydelse för läsningen och tolkningen av berättelsen.
Art Spiegelmans Maus är ansedd som ett av de största mästerverken bland serieromaner och som sådan en riktig klassiker. Den har fått ett flertal internationella priser, bland annat Pulitzer-priset 1992. Först gavs Maus ut i två delar men senare slogs den ihop till en samlingsvolym. Läs mer om Maus och andra klassiker här. Vi tycker att den passar att läsas från år 9 och på gymnasiet.

Vi kommer snart hem igen

Författare:

I den här serieboken får vi följa sex barn som alla har överlevt Förintelsen. Tobias, Livia, Selma, Susanna, Emerich och Elisabeth hamnade alla i Sverige efter andra världskriget och deras vittnesmål om vad som hände dem och deras familjer återberättas här på ett sakligt och enkelt sätt av författaren Jessica Bab Bonde. Den sakliga tonen i berättelsen gör att man kan läsa den här boken från år fem och upp till gymnasiet, samtidigt blir inte läsningen om dessa barns livsöden mindre gripande. Serietecknaren Peter Bergtings effektfulla och snygga bildberättande gör att till och med motvilliga läsare kan lockas in i läsningen. Det här är en viktig bok om en period av vår historia som man inte kan hoppa över. Man kan med fördel börja läsa och prata med barn om Förintelsen redan i mellanstadiet.

Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen

Superdövis

Författare:

När Cece Bell var fyra år drabbades hon av en sjukdom som gjorde att hon fick en bestående hörselskada. Serieromanen Superdövis berättar om hennes barndom och hur hon upplevde det att vara ett barn med hörselskada när alla omkring henne var hörande. Cece skämdes för sin hörselskada som hon såg som ett funktionshinder som gjorde henne annorlunda. Men så småningom upptäckte hon att hennes olikhet faktiskt var en superkraft! Genom sin hörapparat kunde Cece höra sådant som andra inte kunde höra, och hon gav sig själv smeknamnet Superdövis. Men det hon önskar sig mest av allt, en vän, visar sig vara svårt att hitta trots superkrafter. Med Ceces historia kan alla läsare finna tröst och mycket att fundera på och känna igen sig i. Detta är en berättelse som med värme behandlar utanförskap och vänskap, och känslan av att bara vilja vara som alla andra och passa in. Författaren sammanfattar själv det hon till slut insåg: ”Våra olikheter är våra superkrafter”. Passar läsare från mellanstadiet och uppåt.

Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen

Fjodor

Författare:

Fjodor går på lågstadiet och råkar ofta ut för knepiga situationer. Hur slipper man till exempel att läsa högt i skolan? Hur hittar man något ätbart på en vuxenfest där det bjuds på krabbcrêpes, mögelost och selleristavar? Hur hittar man en genväg som man aldrig har gått? Och hur kan en kort tur till affären förvandlas till ett äventyr? Fjodor vet.
Detta seriealbum består av fyra korta kapitel där Fjodor råkar ut för en massa dråpligheter som han alltid tar med ro. En utmärkt bok att använda som en introduktion till serieformen hos de yngre årskurserna.

Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen