Familjen
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

Familjen bor på en gård och där är det Far som styr. Han ser till att maten välsignas av solen och att inget utifrån, inget förgiftat, kommer innanför stängslet som omringar dem. För där utanför stängslet är världen farlig. Maten är förgiftad, datorerna har tagit över samhället, pengarna är det viktigaste av allt och Kollapsen är nära. Far startade Familjen så att de tillsammans ska överleva Kollapsen. På gården är de praktiskt taget självförsörjande, de går i skola och alla hjälps åt med sysslorna så att de ska klara sig. Det viktigaste budskapet är ”Det bästa är allas bästa”. Gör inget bara för din egen skull utan för allas bästa.

Bokens berättare är Ella som är ett barn av åtta i Familjen. Ella är uppväxt på Gården och har aldrig sett något annat, tills hon en dag får syn på en pojke på andra sidan stängslet. Han måste vara en av de förlorade. Men varför ser han då så solbränd och frisk ut? Det han berättar om världen stämmer inte med det som Far lärt ut. Men pojken visar Ella bilder och böcker och Ella vet inte längre vad som är sanningen. Är sanningen det som hon är uppväxt med eller det som pojken säger? Ska hon stanna på gården eller våga sig utanför stängslet?

Boken väcker mycket tankar och funderingar kring att växa upp i sektliknande förhållande; Hur vet man vad som är sanning och vem man kan lita på? Familjen väcker också tankar kring hur vår framtid kommer att se ut: Kommer datorer styra våra liv? Vad kommer hända med miljön? Hur ska man hantera rädslan för det okända?

Rutiga byxor funkar inte här

Författare: ,

Ottilia, som kallas Otto, ska börja sjuan och har precis flyttat från Linköping till Lidingö. Inte helt lätt när man kommer försent första skoldagen och dessutom bor på den pinsamma adressen Ollonvägen 6. De rutiga byxorna hon satt på sig sticker också ut mer än hon tänkt sig (vilket hennes storebror Viggo varnat henne för, men om Viggo säger att Otto ska göra en sak så gör hon naturligtvis tvärtom.)

Otto bloggar efter skolans och berättar om sitt nya ”lyckade” liv på Lidingö. På ett humoristiskt men kanske inte helt sanningsenligt sätt – skolans snyggaste kille föll ju inte pladask för henne, utan det var mer så att han halkade i potatismoset som Otto råkat tappa…

Otto är expert på att hamna i pinsamma och konstiga situationer vilket gör det hela riktigt roligt.

Morris Mohlin på iskallt uppdrag

Författare:

Morris Mohlin är tretton år och har en förmåga att verkligen trassla till det för sig. Han råkar ut för den ena pinsamheten efter den andra, men på något sätt så löser han de flesta situationerna även om lösningarna i sig kan leda till ännu fler pinsamheter.

Morris kan kalla sig både sloganmästare, mobilglaskrossare och kattmördare. Han jobbar extra som lejon på ett lekland och betald låtsaspojkvän till Mirre. Allt för att tjäna ihop pengar för att kunna laga glaset på sin mobil, som spruckit ÄNNU en gång…

Boken är pinsam ibland men framförallt rolig och det roliga förstärks av de pricksäkra små illustrationerna av Kalle Landgren. De som gillar Dagbok för alla min fans gillar nog också Morris Mohlin – men får vara beredda på lite mer text. Passar särskilt bra för åk 5-6.

Pärlfiskaren
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

Miranda är den skickligaste pärlfiskaren, det vet både hon och alla andra. Hon är inställd på att det kommer att vara hon som hittar Ögonstenen, den vackra och mytomspunna pärlan som enligt legenden gör så att ägaren aldrig mer kommer att längta efter något. I sitt sökande efter Ögonstenen får Miranda plötsligt Syrsa på halsen. Syrsa är tvärtemot Miranda väldigt pratsam, närhetssökande och öppen och Miranda vill inget hellre än att bli av med henne. I alla fall till en början.

För det visar sig att Syrsa, trots att hon dyker dåligt, är väldigt duktig på att hitta pärlor; hon hör nämligen deras röster. Miranda inser att hon kan ha användning av Syrsa, men är inte ensam om att ha upptäckt Syrsas förmåga. Inte långt efter Miranda och Syrsa färdas den gåtfulla Iberis, som också är ute efter Ögonstenen. Samtidigt lurar roshajarna i vattnet och både Miranda och Syrsa vet hur ett möte med en arg roshaj kan sluta.
Under resans gång växer sig bandet mellan Miranda och Syrsa att starkare och när det verkligen gäller så inser Miranda att Syrsa är mycket viktigare för henne än stenen. Men dessvärre kommer Iberis ifatt dem, och hon kommer inte att ge sig förrän hon funnit stenen, även om det innebär fara för andras liv.

En riktigt underbar äventyrsberättelse som utspelar sig i och omkring det lockande men farliga havet. Boken handlar om vänskap, längtan och begär och om att inse vad som egentligen är viktigt i livet och är den första delen av fyra. På sidan https://karinerlandsson.fi/ finns det möjlighet att dyka djupt i legenden om ögonstenen. Där finns kartor, sånger och en massa annat som gör att böckerna om Miranda blir ännu mer spännande att läsa.

När jag vågar

Författare:

Vad är mod? Är det att våga dyka från trampolinen i simhallen? Eller att våga dansa vilt för sig själv när alla andra dansar tillsammans med någon annan? Eller är det att våga klättra upp på skolans tak i jakten på ledtrådar till en skatt? En skatt som kan vara den finaste man vet, men som också kan vara ett skämt för att visa hur feg man är.

En lättläst bok om Danne som är kär i Katja, men som inte vet hur han ska visa det för henne, för modet sviker honom gång på gång. När han får ett brev i sitt skåp som leder honom ut på en skattjakt, så antar han utmaningen och det visar sig att han vågar mer än han tror!
En lättläst bok för årskurs 4 – 6.

Lärarhandledning: När jag vågar

Fjädrar
Inläst som Ljudbok

Författare:

Frannie bor i USA, i en stad och ett område som delas mitt itu av en motorväg. På den ena sidan bor de vita och där ligger en skola. På hennes sida bor alla andra och där ligger också en skola – den skola Frannie går i.
Den uppdelningen har alltid funnit och är inget Frannie funderar så mycket över – förrän den nya pojken börjar i deras klass. Han är ljushyad, han har långt ljust hår och han gråter på lektionerna. Dessutom kan han – liksom Frannie – teckenspråket.
Frannies storebror är döv, därför kan hon det. ( I bokens dialoger är samtalen på teckenspråk skrivna med kursiv stil)
Varför ”Jesuspojken” ,som kamraterna kallar den nya pojken, kan teckenspråket vet hon inte. Det är mycket man inte vet om någon som är så annorlunda. Många i klassen förstår inte varför han är där. Han ska ju gå på andra sidan vägen? Men när Frannie så småningom börjar prata med honom så får hon veta att han gick där förut – men de tyckte inte att han hörde hemma där heller.
Naturligtvis blir han utsatt för klassens översittares attacker – men han försvarar sig inte! Bara står där…
Frannies vän och klasskamrat Samantha, vars pappa är pastor,  tror på allvar att den nya pojken kanske är Jesus. Det gör inte Frannie.  Hon har annat att fundera över. Mamma är gravid igen – efter flera missfall. Och Frannies största oro är att mamma ska mista även detta barn och gå in i ännu en djup depression då hon försvinner från sin familj.
I skolan får man läsa dikter.  En som fastnar hos Frannie är en strof av Emily Dickinson
” Hoppet  är det där med fjädrar
som i själen slår sig ner
och börjar sjunga utan ord
och aldrig – någonsin- slutar ”
Hon tycker att det låter vackert. Och just hoppet – att se framåt och hoppas – det är något hon behöver och funderar mycket över denna vinter och vår.
En hel del av handlingen utspelar sig i Frannies skola och man blir väldigt glad över skildringen av Frannies lärare – det är ett fint och varmt porträtt av en god pedagog.
Och det blir till slut en förändring i klassen även för den annorlunda pojken – en försiktig vänskap med Frannie växer fram, han vågar markera mot mobbaren och klassen börjar långsamt acceptera även honom som en del av gruppen.

Boken Fjädrar av ALMA-pristagaren Jaqueline Woodson är en finstämd, berörande och varm berättelse om liv, om hopp och om glädje i det alldeles vanliga, verkliga och krångliga livet.