Aldrig backa

Författare:

I klass 5a är det killarna som styr och ställer, som stör på lektionerna, som dissar den som gör fel på gympan, som har makten att sänka alla i största allmänhet men tjejerna i synnerhet. ”På tisdagar får killarna vara på fotbollsplanen efter lunch. Dom tycker att det är orättvist, men Matilda och dom andra på fritids säger att så är det bara. Killarna har alla andra dagar, och då menar jag ALLA andra dagar. Och dom vill helst spela själva.”  Den som säger det är Lydia, en av de sju tjejer som går i klassen. De är alla mer än trötta på killarnas attityd, men det är som om har vant sig och ingen orkar riktigt säga ifrån.
I klassen går också Ivan. Han är den som bara hänger på, lite på avstånd men ändå med i stöket. Han vill säga ifrån men det är så svårt – för hur ska man göra det utan att själv bli måltavla för de andras hårda ord? Lydia och Ivan är inte ihop men det finns något speciellt mellan dem. Det vill de dock inte riktigt erkänna inför sig själva eller inför varandra – risken är ju stor att man bara bli ledsen och sårad.
Efter en händelse i omklädningsrummet så har tjejerna fått nog – de bestämmer sig för att de ska stå på sig, stå upp för varandra och aldrig någonsin backa. Den som kommer med förslaget är Vega, nyinflyttad från Göteborg och Lydias bästa kompis. Det krävs mycket mod, från alla inblandade, samtidigt som det finns känslor för varandra som inte bara är ilska. Tjejerna möter mycket motstånd, både från killarna som undrar vad de håller på med och från lärare som inte fattar något utan bara tycker att de ska skärpa sig. Men de gör vad de har lovat varandra – De backar aldrig!
Och det blir långsamt lite bättre, lärarna börjar lyssna, killarna börjar fatta. Förändringen sker inte över en natt, vilket gör det till en trovärdig berättelse, för det tar tid att ändra sedan länge cementerade strukturer!

Boken är tydligt inspirerad av ungdomsboken Tusen gånger starkare (det finns till och med en referens till den), men Aldrig backa vänder sig till mellanåldern. Den är lätt att läsa med korta kapitel och luftiga sidor och vi tror att den kommer att ge upphov till mycket att prata om. Vi tycker att den passar från årskurs 4.

Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen

 

Djuret

Författare:

Love sitter på tunnelbanan och tycker att livet är rätt trist. Hans föräldrar är nyseparerade (dum idé enligt Love), det är kallt, (vilket Love i och för sig tycker är bra för då kan han dra upp halsduken och slippa ”visa sitt freaky fejs mer än nödvändigt”) och i högtalaren sprakar meddelanden om stopp och förseningar.
Plötsligt hör Love ett konstigt ljud. Det liksom skrapar och krafsar. Ljudet kommer från en låda som står under ett av sätena. Loves första tanke är att det är en bomb, men ser sedan att det är något som rör sig i låda. När Love kikar in i lådan så ser han ett djur som liksom är både fult och gulligt på samma gång; ”Inte skrämselfult utan mer som att man vill rädda det”. Och utan att han riktigt vet vad han gör så gör han just det; Räddar djuret och tar med sig det hem.
Väl hemma börjar tankarna snurra. Vad är det egentligen för ett djur? Tänk om det är farlig? Och vad äter det? Och hur ska han göra för att djuret inte ska bli upptäckt? Hans mamma som är så allergisk – Hon kommer att börja känna av det! Djuret måste gömmas! Men var?
Det blir både svårare och farligare, men också roligare och galnare än Love någonsin hade kunna föreställa sig. Och som tur är så börjar Frank i Loves klass, och Love som tidigare varit väldigt ensam och utsatt har nu plötsligt fått en vän. Men kan man verkligen lita på ett kickbikeproffs från USA med vit dunjacka och dödskallering på fingret?
En feelgood-berättelse om vänskap, ett mystiskt djur och ett gäng onda vetenskapsmän – Låter det galet? Det är det! Men också charmigt och roligt och lite sorgligt. Både att gömma ett djur och att vara en vän kan vara väldigt svårt – men helt klart värt alla besvär i världen. Förutom själva ramberättelsen om Franks bestyr med att rädda Djuret så innehåller berättelsen mycket att prata om och vi tror att denna berättelse passar för årskurs 4 och 5.

Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen

Asynja: Kungens grav

Författare: ,

Kungens grav är första delen i Asynja-serien som utspelar sig under vikingtiden. (Asynjor är gudinnor i den nordiska mytologin). Det är en våldsam och hård tid som skildras och berättelsen är spännande med högt tempo.

Vi får följa kungadottern Disa som i början av boken förlorar hela sin familj i ett överfall. Disa bestämmer sig för att hämnas, klipper av sig håret och låtsas vara sin tvillingbror. Därefter beger hon sig till Björkö för att försöka bli en krigare. När Disa en natt tvingas vaka vid en gammal grav upptäcker hon att hon får kontakt med magiska krafter. Vad är det egentligen som händer? Parallellt med att vi får följa Disas tuffa kamp för att bli krigare får vi också följa Sunna. Sunna är dotter till den kung som ligger bakom överfallet på Disas familj och hon ska bli en völva (en spåkvinna i nordisk mytologi) och själv gifta sig med en blivande kung. Förutom Disa och Sunna får vi också lära känna fler intressanta personer som völvan Heid, kung Egg samt Idris och Tumme, som liksom Disa tillhör Rävungarna som de yngsta krigarna kallas.

Mycket är tufft och rått i vikingatidens vardag men det finns också värme, vänskap, kärlek och magi. Boken är rikt och actionfyllt illustrerad i svartvitt av Lina Neidestam och bilderna lyfter berättelsen. Bilderna ihop med den luftiga texten och den rakt igenom spännande berättelsen gör boken svår att släppa och den känns relativt lättläst trots omfånget på 300 sidor. Passar bäst för årskurs 5-7.

The Goat

Författare:

Kid är 11 år och har just kommit till New York. Tillsammans med sina föräldrar ska hon under några månader vara lägenhets- och hundvakt åt sin pappas kusins hund som heter Cat (!), samtidigt som hennes mamma ska vara med i en teaterföreställning. Redan första dagen får Kid syn på något uppe på höghustaket – något som ser ut som ett vitt fluffigt moln – och när hon sedan får höra att det sägs att det bor en get på taket bestämmer hon sig för att hon måste få reda på hur det ligger till med den saken.
Kid har distansundervisning och kan därför ägna mycket tid åt att spana efter geten och även kolla in husets övriga boende, och hon får lära känna en minst sagt udda blandning av människor, alla med sina olika bakgrundshistorier. Kid är extremt blyg och får tunghäfta så fort hon måste prata med någon, men när hon lär känna Will, en pojke i hennes egen ålder som bor i huset, så tvingas hon komma ut ur sitt skal. Will förlorade båda sina föräldrar i 11 september-attacken och blir svimfärdig så fort han kommer nära ett fönster. När Kid får veta att det sägs att geten betyder tur för den som ser den, så börjar hon och Will tillsammans att undersöka get-mysteriet och ställs båda inför saker som utmanar deras värsta rädslor. Efter ett tag börjar både Kid och Will (och läsaren!) att misstänka att det i huset finns någon som känner till getens existens och den minst sagt osannolika historien om hur den kunde hamna på ett hustak i New York – Men vem?

Detta är en otroligt charmig historia som till en början mest känns som en humoristisk bok men som under ytan handlar om svårare ämnen. Men humor kan vara en bra ingång till att prata om svåra saker!

Sadako och de tusen papperstranorna / Sadako and the thousand paper cranes

Författare:

Den japanska flickan Sadako var två år då atombomben föll över hennes hemstad Hiroshima i slutet av andra världskriget. Hon klarade sig till synes utan skador, men då hon var 11 år drabbades hon plötsligt av yrselanfall och läkarna konstaterade att Sadako hade drabbats av ”atombombssjukan”, leukemi, som en följd av strålningen hon utsattes för när atombomben föll.
Då Sadako lagts in på sjukhus kom hennes bästa vän Chizuku till henne med en trana vikt av guldpapper. Chizuku berättade legenden om den heliga tranan; Att den som blivit sjuk ska vika tusen tranor för då ska gudarna göra en frisk igen. Chizukus trana i guld blev den första av Sadakos tusen tranor, för Sadako började själv att vika tranor med hopp om att det skulle göra henne frisk igen.
Sadako hann vika  644 tranor, som alla svävade i taket till hennes rum på sjukhuset, innan hon somnade in för alltid, 12 år gammal.

Hennes klasskamrater, som var djupt chockade av hennes död, vek då 356 tranor till hennes begravning så att tusen tranor kunde följa med Sadako i graven. Ett år senare hade hennes klasskamrater och barn över hela Japan och i nio andra länder samlat ihop pengar till ett minnes-och fredsmonument – en staty av Sadako med en gyllene trana i handen som står i Fredsparken i Hiroshima. ”Detta är vårt rop. Detta är vår bön: Fred i världen”  är inskriptionen på monumentet.

Författaren Eleanor Coerr bodde några år i Japan och hörde då berättelsen om Sadako. Hon beslöt sig för att berätta hennes historia  och skrev boken Sadako och de tusen papperstranorna, en berättelse som nu förvandlats till en modern klassiker som lästs av generationer av barn och unga i många länder. Det är en tidlös berättelse om mod, kärlek och hur viktigt det är att hitta något att knyta sitt hopp till när livet är svårt. Boken, som vi har både på svenska och engelska, är inte svår och berättelsen griper tag även om den är kort med sina nio korta kapitel på knappt 60 sidor text och illustrationer. Det finns mycket att prata om under och efter läsningen om Sadako, inte minst de vuxnas oförmåga att erkänna verkligheten fast barnen förstår hur det ligger till men också om att krig och konflikter lämnar spår även många år efter att de är slut.

Jefferson

Författare:

När igelkotten Jefferson stiger in hos sin frisör gör han en fasansfull upptäckt: På golvet ligger frisören Edgar med en kniv i hjärtat! Det dröjer inte länge innan Jefferson blir anklagad för mordet och han måste fly från staden. Tillsammans med sin bästa vän grisen Gilbert måste Jefferson hitta den riktiga mördaren för att kunna rentvå sig själv. Det ser dystert ut ett tag, men med hjälp från oväntat håll blir slutet lyckligt!

Jefferson, Gilbert och de andra karaktärerna får uppleva ond bråd död på nära håll, de träffar på riktiga gangsters och de går på puben och blir lite ”glada i hatten” – ingredienser som man vanligtvis inte stöter på i en mellanåldersbok. Samtidigt är vänskapen mellan Jefferson och Gilbert varmt skildrad, de ställer verkligen upp för varandra i alla lägen. Intressant är också hur författaren har delat upp de förmänskligade djuren och människorna genom att de inte bor i samma städer och ser på varandra med förvåning och misstänksamhet, men att de ändå kan kommunicera med varandra. Emellertid har människorna delat upp djuren i olika ”klasser” där de djur som liksom Jefferson och Gilbert kan tala är högst upp i hierarkin, medan de djur som har lägre status (och som människorna planerar att äta upp!) behandlas med stor grymhet och med allt annat än respekt.

2021 års ALMA-pristagare Jean-Claude Mourlevat har skrivit en bok som innehåller det mesta: mycket spänning, äventyr och vänskap, lite kärlek, en dos samhällskritik och en stor portion humor – en riktig läsupplevelse med andra ord! Passar bäst för årskurs 5 och 6.