En bro av poesi

Författare: ,

Dikter om små ting, och stora, om träd och om raggiga hundar,
om lögner och ilska och glädje och gråt och timmen då natten stundar.
Om gubbar som töar, om korvarnas kretslopp,
om stillhet och syltning, förtvivlan och hopp.
Om tappade ord, sjungande gråberg, om hästar och sommarlovsslut
om längtan bort och längtan hem och om världens lyckligaste minut.

En bro av poesi ges ut av Svenska Akademien ”för att sprida glädjen att läsa litteratur tillsammans” och har skickats ut till alla förskoleklasser i hela landet. Vi har köpt in den till Cirkulationsbiblioteket eftersom vi tycker att det är en bra antologi att arbeta med då den innehåller så många olika sorters dikter; Allt ifrån de kända sommarpsalmerna ”Den blomstertid nu kommer” och ”Nu grönskar det” som fanns med redan i 1695-års psalmböcker, Anna Maria Lenngrens ”Skrivet till bords när olyckan hände” från 1819, till ”Kretsloppet” skriven 2016 av Emma och Lisen Adbåge. Varje dikt har tolkats bildmässigt av en nutida illustratör vilket inbjuder till att göra egna tolkningar i text och bild. Vi tycker att man kan använda den åtminstone till och med årskurs 4.

Min längtan kvar

Författare:

Det börjar med den stora förundran över att man suttit i samma klassrum i så många år utan att verkligen ha sett varandra och plötsligt ”smälter som en snöflinga”. Längtan växer, drömmen om att bli ihop slår in. Men sedan då? När tvivlet kommer. Är det här rätt? Hur känns det egentligen i hjärtat? Plötsligt är det slut och allt är över. Kvar finns längtan och ett litet hopp om att det kanske finns en plats för ”dig och mig” någonstans.

Min längtan kvar är precis som underrubriken säger ”Dikter om kärlek – tappad och hittad”. Det är en lättläst och träffande beskrivning av hur härlig och jobbig och lätt och svår kärleken kan vara.

Doggy Slippers

Författare: ,

En liten uttrycksfull pärla till diktbok är Doggy Slippers av den argentinske poeten Jorge Lujan och konstnären och ALMA-pristagaren Isol.
Boken är resultatet av ett unik samarbete mellan barn, poet och illustratör.  Barn över hela Latinamerika  uppmanades via internet att skicka in berättelser om sina husdjur till Jorge, som utifrån dessa texter och bilder skulle skapa dikter. Något som sedan tillsammans med konstnären och mångåriga samarbetspartnern Isol blev denna bok.
Dikterna är alla korta, orimmade och perspektivet är barnets som tänker/känner inför sitt djur. Isols underbart uttrycksfulla bilder förstärker känslan i varje dikt – en per uppslag.

”My turtle Coco is happy
is green
is slow
except when she falls
down the stairs”

Eftersom språket är så pass enkelt och alla texter korta, kan boken säkert användas redan i de lägre årskurserna då man ska läsa engelska.
För äldre elever kan den fungera både att läsa och som inspiration till att skapa  egna dikter…eller kanske vill klassen använda idén att  samarbeta, där några skapar berättelser och andra gör dikter av dem.

Modersmål

Författare:

Modersmål är en diktsamling av debutanten Mona Monasar som tidigare bland annat deltagit i tävlingen Ortens bästa poet med stor framgång. Boken är fint illustrerad i svartvitt av Tove Jertfelt.

Förlaget beskriver innehållet såhär: Texterna rör sig tematiskt kring psykisk ohälsa, rasism och fördomar, den afrikanska diasporan och vad det innebär att växa upp som svart, muslimsk flicka i 2000-talets Sverige.

Boken är en grönglimrande liten pärla med stark poesi som berör. Passar från åk 8 upp till gymnasiet.

 

Smakprov:

Hon bänder upp min mun
gråter viskar i mitt öra
Förtär din moders mål
Svälj din tunga gör plats för ditt modersmål
Låt det fylla dig
När du tar ditt sista andetag
Spotta ut din tunga och säg orden
jag matat dig med från din födsel
Ge mig tillbaka vad jag sått
Ge mig tillbaka det du fått

Berör och förstör

Enligt läroplanen för gymnasiet ska eleverna i ämnet svenska läsa och arbeta med texter, ges möjlighet att ”i skönlitteraturen se såväl det särskiljande som det allmänmänskliga i tid och rum” och utveckla sin förmåga att använda skönlitteratur.

Vare sig du vill att dina elever ska öva sin ”Förmåga att läsa, arbeta med, reflektera över och kritiskt granska texter samt producera egna texter med utgångspunkt i det lästa, eller få ”Kunskaper om genrer samt berättartekniska och stilistiska drag, dels i skönlitteratur från olika tider…” är poesi ett fantastiskt medel att arbeta med.

Antologin Berör och Förstör – Dikter för unga innehåller ett urval av 00-talets svenskspråkiga poesi; från sedan länge etablerade författare som Bodil Malmsten, Bruno K. Öijer och Tomas Tranströmer till mer nyligen debuterande skribenter som Felicia Mulinari, Judith Kiros och Iman Mohammed.

Antologin innehåller med andra ord en mängd olika röster som på sina alldeles egna sätt visar att poesi kan skrivas hur som helst och av vem som helst. Det kan vara vackra ord, arga ord, fula ord. Ord som går in under huden eller ord som flyger högt i skyn.

Berör och förstör är en utmärkt ingång till att läsa, skriva och prata poesi.

Revolution Poetry

Revolution Poetry startades 2009 med syfte att få till en icke platsbunden plattform för ”poetiska själar som ville ha en plats att dela sina historier och känslor på” (sidan 8). Tanken är att de som inte vanligtvis får göra sina röster hörda ska få ta plats och berätta sina egen historier om utanförskap och segregation. ”Därför är detta konstverk inte bara en diktsamling utan även ett stycke svensk historia, en hyllning till viet och en poetisk resa utan dess like” (sidan 9), skriver Nachla Libre (konstnärlig ledare för Revolution Poetry) i inledning till denna antologi.
Texterna i Revolution Poetry-antologin är från författarnas vardag och verklighet och de rör och berör sina läsare. Varje dikt rymmer en en hel värld av tankar och känslor och har titlar som Rötter och Ögonblick. Andrum och Barbari. De handlar om att inte skyddas av lagen, om hur det är att vara någons dotter och om hur det är att i hela sitt liv ha levt ett dubbelliv för att accepteras. De handlar om det som gör ont, det som känns och det som bränns. Som i Mona Monasars dikt ”Andra generationen” som handlar om att inte känna sig hemma i sitt hemland:
Handen på hjärtat, lögnen i munnen / Jag vill dö i ett land långt härifrån / där människor inte rynkar pannan / och säger / Vad bra svenska du talar / Jag vill dö i ett land där jag känner mig som / en människa

2016 gjordes en dokumentärfilm om rörelsen, som bl.a. visats i SVT.