Anno och Issa

Författare:

Anno ska börja 6:an till hösten. Hon älskar att skejta och hon är i skejtparken så ofta hon kan tillsammans med sin bästa kompis Jakob. Nu är det vår och skejtsäsongen är äntligen igång. I parken lär de känna Issa som är ett år äldre och supercool. Tiden tillsammans med Issa bara flyger iväg och när Anno och Jakob måste gå så får Anno ögonkontakt med Issa och det kittlar till i magen som om en fjäril slog en volt.
Efter det mötet kan Anno bara tänka på Issa, hon vill hänga med henne hela tiden. Det är liksom så annorlunda mot att hänga med Jakob. Issa är något nytt, något spännande och helst vill Anno upptäcka Issa på egen hand, utan Jakob. Det dröjer inte länge innan hon börjar ljuga för Jakob för att få vara med Issa och det blir som en spricka mellan Anno och Jakob som bara växer och växer…
Sedan kommer den där affischen upp som handlar om ett skejtläger för tjejer. Issa ska åka på lägret och Anno vill inget hellre än att följa med – men det krockar ju med sommarveckorna som hon och mamma ska vara hos mormor och morfar i Kalix. Mamma blir arg och bestämmer att Anno inte får åka på lägret och då blir Anno ännu argare och blir jätteosams med mamma och rymmer hemifrån. Nu är Anno plötsligt osams med alla och allt känns så hopplöst…

Detta är en trovärdig berättelse som förs framåt i lugnt tempo och det är lätt att sätta sig in i bokens karaktärer. Det är en berättelse om vänskap och om den första stora kärleken. Det är också en berättelse om kärleken till att skejta. Den funkar dock utmärkt även om man som läsare inte är så insatt i vokabulären; Det finns en ordlista längst bak i boken om man skulle vilja veta vad en ”kickflip” eller en ”ollie” är. Den beskrivs som en grafisk roman, men det är mer text än bilder. Illustrationerna är på vissa sidor med som komplement till texten, men ibland är hela avsnitt berättade i serieformat. Passar från årskurs 4.

Himlabrand

Författare:

Som familjens enda barn har det alltid varit självklart för Ánte att han ska fortsätta arbetet med renarna. Hans liv är präglat av de samiska traditionerna som ger trygghet och gemenskap samtidigt som han blir alltmer varse att samerna är en minoritet som varit väldigt utsatta för diskriminering genom åren. Vad ingen annan vet är att Ánte har börjat få känslor för sin bästa vän Erik  – Ántes hjärta slår vilt så fort de ses – men Ánte ser det som en omöjlighet att han någonsin ska kunna berätta vad han känner. Han vet att personer som tidigare kommit ut som homosexuella har drivits ut ur gemenskapen och bort från Jokkmokk, och Ánte vill absolut inte lämna det liv han lever. Vad ska hans föräldrar säga? Klasskompisarna? Resten av släkten? Han måste välja – eller?

Samtidigt som denna berättelse till stor del handlar om dagens unga samer är temat i berättelsen alltid lika aktuellt; Svårigheten att våga vara den man är är något som man kan känna igen sig i oavsett vilken bakgrund man har. Boken kan vara ett bra verktyg när det gäller värdegrundsarbete kopplat till frågor som berör hbtqi, diskriminering och normer. Vi tycker att den passar att läsa från årskurs 8 och uppåt.

Hjärtlös

Författare:

I Hjärtlös av Petrus Dahlin får vi möta Maia, som älskar sushi och att teckna, och vars namn på ett bolivianskt indianspråk betyder ”den första”. Tillsammans med sina föräldrar har hon precis flyttat tillbaka till New York där hon en gång föddes men där hon inte har bott sedan hon var en baby. Hennes föräldrar är karriärister och när Maia klagar på att hon känner sig ensam får hon höra att ”världen är full av föräldrar som måste jobba för att få allt att gå ihop. Det har aldrig skadat några barn. Det är så man blir självständig.”
Eftersom det kommer att dröja innan Maia kan börja skolan är dagarna långa och ensamma.Till en början sysselsätter hon sig med att fågelskåda på sina grannar och föra anteckningar över hur de lever sina liv. Hon får även besök av privatlärare i balett och naturvetenskap. Det är dock inte tillräckligt för att bli av med den olustiga känslan av att någon eller något bor i ett av rummen, ett rum som är låst och dit Maia är förbjuden att gå. Men när inte bara en utan två nya hamstrar försvinner efter bara några timmar så måste ju Maia undersöka det låsta rummet – hamstrarna kan ju ha smitit in dit. Och med stigande fasa inser båda Maia och läsaren att det finns någon i rummet, någon som vill att hon ska öppna och komma in. Någon som länge väntat på just henne och som längtar efter att få ta över just hennes liv.
En spännande bok med övernaturliga inslag och med ett gastkramande slut. Textmässigt är boken relativt lättläst, men med tanke på att innehållet kan upplevas skrämmande så passar den nog bäst för årskurs 5-6. Saker att diskutera utifrån boken är exempelvis sorg; kan man sakna någon man aldrig har träffat?

Den osynlige

Författare:

En dag upptäcker Hilmer Eriksson, klass 9 i Lugnetskolan i en liten ort i norra Sverige, att han blivit osynlig. Ingen i klassen verkar se eller höra honom.
Så kommer en polis till klassen och berättar att han är försvunnen sedan lördagskvällen. Fast Hilmer skriker allt han kan att han ju ÄR där – så är det ingen som hör. Kastar
han saker – så försvinner de bara och ligger kvar och han kan gå genom stängda dörrar.
Med tilltagande obehag följer Hilmer polisen, kommissarie Harald Fors efterforskningar efter honom själv. Det blir värre och värre, det gör plötsligt ont och han kan inte minnas själv, inte vad som hänt, inte hur mamma eller pappa ser ut. Men Ellen minns han, Ellen, Hilmers flickvän som han tydligen träffade kvällen innan han försvann.
Vi följer Fors eftersökningar tillsammans med Hilmer själv i berättelsen. Snart uppdagas att Hilmers skåp i skolan blivit nedklottrat med hakkors av en grupp elever med nazistiska sympatier. Hilmer har stött sig med dem då han försvarat en elev i sjuan med invandrarbakgrund. Ett par av dem går i hans klass.
Fors pratar med alla som han anar kan sitta inne med kunskap – en stor del av berättelsen är dialog. Och långsamt växer en mycket oroväckande bild fram – både av vad som kan ha hänt Hilmer och av stämningar och strömningar bland människorna på orten.
Inte förrän på tisdag morgon hittas Hilmers kropp. Han lever ännu men inte länge. Men en liten liten del kommer leva kvar inuti Ellen, hans stora kärlek.
Den osynlige är en bok som varken förenklar eller försöker förklara, mer än vad människorna i berättelsen själv förmår. Det är också en bok om konsekvenser – av eftergivenhet, av kluvenhet, av feghet och hat – och av kärlek, envishet och behovet av sanning.
Just därför är den så viktig – tyvärr mer än någonsin idag!
Läs och samtala, läs och diskutera, läs och tänk!
Det här har hänt på riktigt – även om just historien om Hilmer är fiktiv. Och det kan hända igen om vi inte kämpar emot hat, intolerans och feghet.