Varför ingen klappar igelkotten

Författare: ,

En liten igelkott promenerar genom byn och ser att hunden, katten och hästen blir klappade på. Djuren som blir klappade ser så nöjda ut märker igelkotten som börjar fundera på varför ingen klappar honom. Han känner sig ledsen och börjar gråta för att ingen vill klappa honom. Men så kommer det fram en grå mus som berättar att ingen klappar honom heller. De båda konstaterar att anledningen till att ingen vill klappa dem är att de är vilda och ingen vill ju klappa vilda djur! Igelkotten och musen blir vänner och sedan är de inte det minsta ledsna eller avundsjuka på de tama djuren som blir klappade. De är ju vilda djur!

En kort men stark berättelse om att få vara sig själv av författaren Andrej Kurkov och illustratören Tania Goryushina, som båda är prisbelönta barnboksskapare från Ukraina. En bilderbok med mjuka bilder och endast några raders text på varje sida. Passar bra för åk F-2.

Gropen

Författare:

Bakom gymnastiksalen ligger Gropen. Alla barn älskar Gropen, för där kan man leka vad som helst och hur länge som helst. Alla vuxna hatar Gropen, för man kan dö, eller i alla fall ramla och slå sig. De vuxna försöker få barnen att göra något annat; spela fotboll, hoppa hopprep eller gunga (men inte stågunga eller snurrgunga eller något annat farligt gungande) – Varför fattar inte de vuxna att det bara är Gropen som behövs?!?
En dag blir det förbjudet att vara i Gropen, och åh vad allt blir trist! Men kanske kan man leka lite på Kanten istället? Ja så klart man kan! Kanten är ju till och med riktigt bra. Men också farlig, säger de vuxna.
När barnen kommer till skolan en morgon ser de att deras älskade Grop är borta, igenfylld… Nu kan man ju inte göra någonting roligt. Men vänta nu! Vad är det där? Det är ju en stor Hög! Och ser man på – Högen är ju roligare än både Gropen och Kanten!

När barn- och vuxenvärlden möts blir det lätt kontroverser. Medan barn ser lek och äventyr i allt, ser de vuxna faror i allt. Men att förbjuda allt som är kul är ingen barnlek. Barns fantasi har ofta inga gränser, det dyker alltid upp något nytt som kan vara nästa äventyr. Mot Gropen! Eller Kanten, eller Högen. Mot Äventyret!

Bockarna Bruse

Författare:

Berättelsen om de tre bockarna Bruse som på vägen till sätern måste passera bron där det hemska Trollet bor, finns nu inköpt till Cirkulationsbiblioteket. Berättelsen är från början en norsk folksaga från 1800-talet, men finns nu nyutgiven med nya fina illustrationer av Sara Gimbergsson. Vi har även Bockarna Bruse på badhuset som är ett roligt exempel på hur man kan använda sig av klassiska sagor i andra tappningar.

Rödluvan

Författare:

Den klassiska sagan om Rödluvan som ska gå med en korg med godsaker till sin sjuka mormor och på vägen träffar på den elaka (och hungriga!) vargen är nu inköpt till Cirkulationsbiblioteket. Det är från början en europeisk saga som bröderna Grimm gav ut i sin version i början av 1800-talet. Nu är denna klassiska berättelse nyutgiven med nya fina illustrationer av Emma Ganslandts. På Cirken har vi även Blinda rödluvan och vargen som man med fördel kan läsa tillsammans med originalberättelsen för att titta på hur klassiska berättelser kan tolkas och bearbetas.

Bené – snabbare än den snabbaste hönan

Författare:

Bené bor i Brasilien och för honom är fotboll allt. Han har alltid en fotboll med sig och han både lever för och av fotbollen. Bené är bollmakare – även hans föräldrar är involverade i detta arbetet – och Benés jobb är också att testa bollarna så att de är tillräckligt bra för att säljas. Han testar dem tillsammans med apan Gibi (som kan behålla bollen i timmar!) och med sina kompisar (tills det är så mörkt att de inte längre kan se bollen). Och Bené själv är den snabbaste anfallaren – faktiskt snabbare än den snabbaste hönan!

Bené arbetar hårt men har samtidigt sina vänner och friheten att kunna spela fotboll varsomhelst och närsomhelst. Trots att Bené och hans vänner varken har fotbollskor eller en riktig fotbollsplan förmedlas deras genuina kärlek till fotbollen på ett sätt så att man blir alldeles varm i hjärtat. Vi tänker att den passar från förskoleklass och upp till årskurs 3 (minst).

Rapunzel

Författare: ,

När Rapunzel var barn låstes hon in i ett högt torn av en trollkvinna. Hon satt där i sin ensamhet ändå tills en dag då en prins red förbi och hörde hennes vackra röst och blev kär i henne på direkten. Men trollkvinnan lät inte sin fånge komma undan så lätt och de älskande skiljdes åt för att efter många långa år återförenas och leva lyckliga i alla sina dar…

Bröderna Grimms saga om Rapunzel har i denna version återberättats och illustrerats av Rachel Isadora på det mest färgsprakande sätt. Författaren har själv levt i Afrika vilket har inspirerat henne att låta klassiska europeiska sagor utspelas i afrikanska miljöer. Vad händer när en klassisk saga sätts i en annan kontext? Vad finns det för likheter och skillnader mellan denna version och exempelvis den filmatiserade Disney-versionen? Låt eleverna möta en traditionell text i en annan tappning!