Familjen Knyckertz och födelsedagskuppen

Författare:

Familjen Knyckertz gillar att knycka saker som inte är deras – de kan liksom bara inte låta bli! Men Ture, sonen i familjen, vill bli polis när han blir stor och han tycker bara om att göra sådant som man får gör – men det vill hans mamma, pappa och syster ändra på! Tyvärr dyker deras snokande granne Paul Isman upp ideligen och stör dem när de ska lära upp Ture att bli en riktig tjuv.
Nu ska Ture snart fylla år och han önskar sig en jättestor godisklubba. Problemet är bara att de största klubborna finns i godisaffären Hollies Gottis-grotta, och familjen inser att man tydligen inte bara gå in och ta en hur som helst. De gör upp en plan för hur de ska kunna stjäla en klubba till Ture, men det visar sig vara allt annat än enkelt och födelsedagen kommer allt närmare. Som tur är visar det sig att de inte bara har en snokande granne – har är också världens bästa på att fixa godisklubbor till födelsedagsbarn!
Familjen Knyckertz och födelsedagskuppen av Anders Sparring är en tokrolig berättelse för läsare i årskurs 2 och 3. Den är indelad i korta kapitel och rikt illustrerad av Per Gustavsson. Och för säkerhets skull uppmanas läsaren att inte göra som familjen Knyckertz och knycka saker eftersom folk blir ledsna – och så kan man ju hamna i finkan.
Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen

Lydias hemlighet

Författare:

Tolvåriga Lydia älskar konst, både att titta på och att måla själv. Ett intresse som hon delar med sin morfar. Lydia längtar efter att något ovanligt ska hända, men hon visste inte vad. Och det var kanske tur… Plötsligt börjar det nämligen hända mystiska saker och en dag när Lydia lägger handen på en tavla i morfars väntrum kastas hon bakåt i tiden och hamnar i Amsterdam på 1600-talet där hon träffar självaste Rembrandt. Därefter följer flera tidsresor genom tavlor och hon får besöka flera av tidernas största konstnärer och i varje tid väntar ett nytt äventyr. De konstnärer hon får träffa är, förutom Rembrandt: Diego Velazquez, Leonardo da Vinci, Edgar Degas, Mary Cassatt, William Turner och Salvador Dali. Men hur ska hon egentligen komma hem igen? Tavlorna tar henne bara bakåt i tiden.

Ett spännande och lärorikt konstäventyr som passar bra för årskurs 5 och 6.

Monstret och människorna

Författare:

Monstret och människorna handlar om Frank, som efter att ha blivit biten av grannens hund förvandlats till en hamnskiftare. Med hjälp av en magisk ramsa kan han välja om han vill vara monster eller människa. Efter förvandlingen har en helt ny värld öppnat sig för honom där han äntligen har fått nya vänner som också är monster. Men allt som rör hans monster-jag och hans monster-vänner måste hållas hemligt, för människorna i staden är väldigt rädda för monstren. ”Rädslan är som en eld. När den väl har börjat sprida sig är det svårt att få stopp på den.” säger Franks monsterkompis Magnolia. Och trots att monstren inte har gjort något ont så vill människorna utrota dem. Det har gått så långt att några har startat MYS – Människorna i Yrreds Samlingsparti och medlemmarna gör allt för att sprida sitt hat mot monstren. Men det farligaste av allt är att även om det finns många människor som inte håller med MYS, så är de för rädda för MYS:arna för att säga något. Till slut är en uppgörelse mellan monstren och människorna oundviklig, men tack och lov finns det både modiga monster och människor som tillsammans lyckas avstyra en katastrof!
I Cirkulationsbiblioteket har vi även första delen om Frank Monstret i natten, men delarna går att läsa fristående. Båda böckerna passar bra att läsa i årskurs 2 och 3 och kan med fördel användas i arbetet med källkritik.

Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen

Viggo och rädslolistan

Författare:

Viggo är 7 år och han har en hemlighet; nämligen en hemlig lista med alla saker som han är rädd för. Han har inte riktigt kunnat börja skriva än så han har ritat en lista med mörker, mördare, monster och allt annat han är rädd för. Men nya klasskompisen Malte vill göra allt det som Viggo är rädd för och Viggo vågar ju inte säga något.
Så kommer katastrofkvällen då Viggo ska titta på en läskig film med Malte som förberedelse för halloween. Viggo blir så rädd och ledsen att han springer hem och bryter ihop. Som tur var finns hans pappa där och tröstar. Men pappa hittar också rädslolistan! Då inser Viggo att ingenting känns lika läskigt längre, och pappa berättar att han också har en rädslolista – för det kan pappor faktiskt också ha! Viggo skriver en ny lista med sina rädslor, men den här gången är den inte hemlig, för han har lärt sig att det blir lättare att inte bära sina rädslor ensam. Viggo och rädslolistan är en bok om att våga vara den man är och om att det är helt ok att visa sina känslor. Lisa Bjärbo beskriver Viggos vardag på ett både roligt och lite allvarsamt sätt, och hon tar Viggo och hans känslor på största allvar. Boken är ett exempel som svarar mot Läroplanens centrala innehåll om att eleverna ska få möta berättande texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter. För en läsare i Viggos ålder är det lätt att känna igen sig i denna berättelse och den ger upphov till mycket att prata om. Boken ät rätt textrik, så trots att den handlar om en 7-åring tror vi den passar bäst från årskurs 3 eller för goda läsare i årskurs 2.

Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen

Rymlingarna

Författare:

Lill-Gottfrids farfar ligger på sjukhus och svär och är arg. Han har så långtråkigt, maten är äcklig och personalen tycker att han är en riktig surgubbe som bara trycker på larmknappen i tid och otid. Men Lill-Gottfrid tycker ändå om att åka och hälsa på sin farfar, för han förstår att ilskan kommer av att farfar saknar farmor.
Farfar har en sista önskan om att få återse sin älskade skärgårdsö innan det är för sent, och tillsammans gör de upp en plan för hur de ska rymma. Det blir minst sagt ett äventyr att ta sig ut till ön och Lill-Gottfrid får ta till både lögner och sina allra bästa kokkunskaper för att lyckas. Och farfar inser att han ju måste hinna lära sig att tala vackert innan han ska möta sin älskade igen. Ulf Starks sista bok Rymlingarna är en rolig och varm berättelse om livet och döden, som kompletteras med ALMA-pristagaren Kitty Crowthers färgstarka bilder. Passar fint för årskurs 3 och 4.

 

 

Monstret i natten

Författare:

”Jag blev ett monster på min nionde födelsedag. Fast jag förstod det inte då”. Så börjar Frank sin berättelse om hur han förvandlades från en alldeles vanlig, om än väldigt ensam liten pojke, till ett monster.
På sitt nioårskalas blir Frank biten av grannhunden och efter det börjar han få allt konstigare drömmar där han springer runt på alla fyra täckt av lurvig päls. Trots att det enda hans monster-jag vill är att bli kramad, börjar ryktet gå och skräcken växer hos alla i staden. Det går så långt att invånarna vill döda honom. Han lyckas dock fly undan och till slut träffar han på andra monster – äntligen har han hittat sin flock!
Monstret i natten av Mats Strandberg är en berättelse om ensamhet, utanförskap och längtan. Boken kan med fördel användas i arbetet med källkritik då den tar upp frågor om hur snabbt ett rykte växer och sprids. Boken passar för årskurserna 2 och 3.

Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen