Mitt storslagna liv
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

Sigge, hans mamma och lillasyster har flyttat från Stockholm till Skärblacka där hans mormor bor. På sin gamla skola var Sigge utanför och hade inte hade några vänner och därför känner han att flytten kan ge honom en nystart. Innan han börjar i den nya skolan har han 55 dagar på sig att bli en ny och populär människa!

Men hur blir man egentligen populär? Sigge googlar fram alternativ och sätter igång med sin plan, men det visar sig att det inte var så enkelt som han först trodde och det händer en massa saker som han inte hade räknat med.

För det första möter Sigge Juno, som vid deras första mötet skrattar åt honom och tar en bild när Sigge ramlar på rullskridskorna. Det leder till att Sigge blir så arg på Juno att han snor hennes trädgårdstomte. För att hämnas på att hon la upp bilder på honom börjar Sigge lägga upp bilder med trädgårdstomten till vilka han skriver roliga texter som ”Det kändes som jag inte utvecklades som tomte. Jag mår mycket bättre nu. Sök inte efter mig.” Det här gör Juno fly förbannad – men hon vet ju fortfarande inte vem som tagit tomten.
Med tiden blir i alla fall Juno och Sigge vänner och de blir sådär jättebra vänner som man kan berätta allt för. Sigge är så glad att han har en vän när han ska börja i en ny skola,  men så händer så klart det oundvikliga: Juno får veta att det var Sigge som tog trädgårdstomten och ett stort bråk bryter ut…

Mitt storslagna liv är en väldigt rolig bok samtidigt som den tar upp allvarliga frågor som att hitta sig själv och våga vara den man är. Jenny Jägerfeldt beskriver så väl, utan att bli för övertydligt, om hur mycket ord kan såra på ett sätt vi faktiskt kanske inte tänker på. Vi tycker att den passar bäst för årskurs 6, men även för årskurs 5.

Lärarhandledning: Mitt storslagna liv

 

Berör och förstör
Inläst som Daisy-talbok

Enligt läroplanen för gymnasiet ska eleverna i ämnet svenska läsa och arbeta med texter, ges möjlighet att ”i skönlitteraturen se såväl det särskiljande som det allmänmänskliga i tid och rum” och utveckla sin förmåga att använda skönlitteratur.

Vare sig du vill att dina elever ska öva sin ”Förmåga att läsa, arbeta med, reflektera över och kritiskt granska texter samt producera egna texter med utgångspunkt i det lästa, eller få ”Kunskaper om genrer samt berättartekniska och stilistiska drag, dels i skönlitteratur från olika tider…” är poesi ett fantastiskt medel att arbeta med.

Antologin Berör och Förstör – Dikter för unga innehåller ett urval av 00-talets svenskspråkiga poesi; från sedan länge etablerade författare som Bodil Malmsten, Bruno K. Öijer och Tomas Tranströmer till mer nyligen debuterande skribenter som Felicia Mulinari, Judith Kiros och Iman Mohammed.

Antologin innehåller med andra ord en mängd olika röster som på sina alldeles egna sätt visar att poesi kan skrivas hur som helst och av vem som helst. Det kan vara vackra ord, arga ord, fula ord. Ord som går in under huden eller ord som flyger högt i skyn.

Berör och förstör är en utmärkt ingång till att läsa, skriva och prata poesi.

Vinternoveller
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

I den första novellen ”Vi kan inte hjälpa alla” möter vi en ung, ensamstående mor på väg hem från förskolan med dottern. Det var ju meningen att de skulle gå hela vägen, men så kissar dottern på sig, och kanske borde de ta bussen? Men om de tar bussen hem räcker pengarna inte över helgen och de kan inte tjuvåka på bussen för det skulle dottern förstå att det är fel att göra så. Istället hamnar de i köpcentret där mamman lovat sin dotter ett par nya trosor för det är vinter och kallt och då kan man inte gå i blöta trosor. På vägen in möter de en tiggare som dottern så gärna vill hjälpa. Mamman har inte en tillräckligt bra förklaring till varför de inte ska skänka pengar så hon ger mannen en del av deras sista slantar. Dottern är lycklig men i mamman river oron över hur de ska klara sig.

En novell om hur svårt det är att vara människa. Att vilja göra rätt för sig och stå fast vid sina principer även i tider när man helst vill ge upp. Vad det innebär att vilja ge sitt barn allt vackert i hela världen, men att bara ha 40 kr när ett par trosor kostar 49 kr och det är flera dagar till nästa lön.

I ”Rätt Thomas” har jag-berättaren Thomas nyss kommit ut ur fängelset. Thomas ser fram emot att han på kvällen ska han få besök, med övernattning, av sin lilla son Leon. Nu ska det äntligen bli förändring, han ska ta tag i livet och sluta dricka alkohol! Han måste bara köpa en kudde till barnet. Han har ångest redan när han kliver in i butiken. Expediternas frågor – vilken sorts kudde? vilket material? – stressar honom tills han når sin gräns och lämnar affären med en känsla av misslyckande. Utanför möter han gamla skolkamraten Vibeke, de två går till en pub tillsammans.

Den sista novellen ”Syskon” handlar om 17-åriga Rebekka, som hittar ett brev adresserat till hennes psykiskt instabila mor och som därefter rymmer hemifrån med sina småsyskon, i ett försök att rädda familjen från oundviklig splittring. Rebekka vill ta med sig syskonen till en stuga långt ute i ingenstans och under den iskalla promenaden dit sker också tillbakablickar till familjens stökiga och sorgliga liv fram till nu. Man förstår varför Rebekka vill fly undan samtidigt som man med skräcken i halsen hetsläser för att se om de överlever promenaden i kylan.

En novellsamling som berör och stör! Novellerna väcker starka känslor och många funderingar och skakar om ens vanliga vardagstankar. Den första novellen ”Vi kan inte hjälpa alla” är obligatorisk läsning för många gymnasieelever i Norge. Rishøj är en mycket intressant författare från vårt nordiska grannland.

 

Kompisar online
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

För Melvin 12 år känns livet inte längre lika roligt. Hans pappa har lämnat familjen. Det har börjat strula i skolan, och det är svårt för honom att tygla sina känslor. Melvin har ändå lyckats bli tillsammans med klassens drottning, Cleo, men inte ens det går så bra eftersom han inte är säker på om han vill att de ska vara tillsammans.

Melvin lägger mycket tid på att spela TV-spel (vilket leder till många diskussioner med hans mamma angående hur mycket han får spela). I TV-spelet lär Melvin känna en person som han känner att han faktiskt kan prata med. Melvin vågar berätta om sina problem och han frågar också om råd om hur man gör slut på bästa sätt. Ibland kan det vara enklare att prata med någon på distans, som man inte vet vem det är, men kanske den här personen finns närmare än Melvin tror.

En realistisk och samtida bok om hur det är att gå på mellanstadiet idag. Kompisar online är en vardagsskildring där skolan, familjen, vänskap och kärlek är de viktigaste temana. Med den här boken kan man samtala om hierarkier i klassen, hur man ska säga något jobbigt utan att såra någons känslor och att plötsligt bara ha en förälder.

 

Kärleken vi inte förstår
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

2019 års ALMA-pristagare är den belgiske författaren Bart Moeyaert och han har skrivit bland annat Kärleken vi inte förstår. Boken är berättad ur näst yngsta barnets perspektiv, kort och gott kallad för ”syrran” och skildrar en familj som trasas sönder mer och mer. Mammans ständiga byte av kärleksrelationer skadar familjen utan att hon själv riktigt kan se det, och barnen har fått anpassa sig efter att leva i en känslomässig berg- och dalbana. Men vad händer när ett av syskonen säger ifrån? Eller när någon av syskonen flyttar? Alla i boken längtar efter kärlek på något sätt, men hur ska man veta när man hittar det?
Boken är indelad i tre avsnitt som var för sig berättar om en händelse som förändrar familjen. Texten är sparsmakad och mycket sägs mellan raderna, vilket ger utrymme för mycket att diskutera både kring innehåll och form. Var utspelar sig det hela? Och när? Vad hände innan? Och vad kommer efter sista sidan?
Vi rekommenderar att läsa boken med läsvana elever i årskurs 9 och med elever i gymnasiet.

Till boken finns en lärarhandledning: Kärleken vi inte förstår

 

The double life of Cassiel Roadnight
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

Chap är sexton och helt ensam. Det har han varit länge men de sista två åren har han inte ens haft ett namn. Han är ingen och lever på gatorna i London. Den morfar han växt upp med och som älskat honom var inte hans morfar. Barnhem och fosterhem har han rymt ifrån. Men på ett tillfälligt härbärge är det någon som ser honom – och ser Cassiel Roadnight. Cassiel som varit försvunnen i två år och saknats och sökts av sin familj sedan dess. Cassiel som ser exakt likadan ut som Chap.

Så Chap tar chansen – han ljuger och säger att han är Cassiel. Kanske kan han få en familj, få vara någon, få ett liv. Och först ser allt bra ut – fast det känns inte bra. Han är ständigt på sin vakt för att inte bli avslöjad, ständigt rädd. Och frågan växer inom honom – var finns den riktiga Cassiel? För allt är inte som det ska i familjen Roadnight… långt därifrån. Chap blir indragen i ett nät av mörka hemligheter och till sist är hans eget liv i fara.

Dubbelgångare av Jenny Valentine, är en stark, oerhört spännande och berörande bok. I små tillbakablickande glimtar får vi ta del av Chaps barndom och liv och de senaste tuffa åren, samtidigt som vi gradvis börjar se vad det är han hamnat i då han bestämde sig för att låtsas vara Cassiel Roadnight. Man förstår och berörs av Chaps längtan efter att vara någon, men också av hans starka etiska grundkompass som finns där tack vare ”morfars” uppfostran.