Himlabrand

Författare:

Som familjens enda barn har det alltid varit självklart för Ánte att han ska fortsätta arbetet med renarna. Hans liv är präglat av de samiska traditionerna som ger trygghet och gemenskap samtidigt som han blir alltmer varse att samerna är en minoritet som varit väldigt utsatta för diskriminering genom åren. Vad ingen annan vet är att Ánte har börjat få känslor för sin bästa vän Erik  – Ántes hjärta slår vilt så fort de ses – men Ánte ser det som en omöjlighet att han någonsin ska kunna berätta vad han känner. Han vet att personer som tidigare kommit ut som homosexuella har drivits ut ur gemenskapen och bort från Jokkmokk, och Ánte vill absolut inte lämna det liv han lever. Vad ska hans föräldrar säga? Klasskompisarna? Resten av släkten? Han måste välja – eller?

Samtidigt som denna berättelse till stor del handlar om dagens unga samer är temat i berättelsen alltid lika aktuellt; Svårigheten att våga vara den man är är något som man kan känna igen sig i oavsett vilken bakgrund man har. Boken kan vara ett bra verktyg när det gäller värdegrundsarbete kopplat till frågor som berör hbtqi, diskriminering och normer. Vi tycker att den passar att läsa från årskurs 8 och uppåt.

Aldrig backa

Författare:

I klass 5a är det killarna som styr och ställer, som stör på lektionerna, som dissar den som gör fel på gympan, som har makten att sänka alla i största allmänhet men tjejerna i synnerhet. ”På tisdagar får killarna vara på fotbollsplanen efter lunch. Dom tycker att det är orättvist, men Matilda och dom andra på fritids säger att så är det bara. Killarna har alla andra dagar, och då menar jag ALLA andra dagar. Och dom vill helst spela själva.”  Den som säger det är Lydia, en av de sju tjejer som går i klassen. De är alla mer än trötta på killarnas attityd, men det är som om har vant sig och ingen orkar riktigt säga ifrån.
I klassen går också Ivan. Han är den som bara hänger på, lite på avstånd men ändå med i stöket. Han vill säga ifrån men det är så svårt – för hur ska man göra det utan att själv bli måltavla för de andras hårda ord? Lydia och Ivan är inte ihop men det finns något speciellt mellan dem. Det vill de dock inte riktigt erkänna inför sig själva eller inför varandra – risken är ju stor att man bara bli ledsen och sårad.
Efter en händelse i omklädningsrummet så har tjejerna fått nog – de bestämmer sig för att de ska stå på sig, stå upp för varandra och aldrig någonsin backa. Den som kommer med förslaget är Vega, nyinflyttad från Göteborg och Lydias bästa kompis. Det krävs mycket mod, från alla inblandade, samtidigt som det finns känslor för varandra som inte bara är ilska. Tjejerna möter mycket motstånd, både från killarna som undrar vad de håller på med och från lärare som inte fattar något utan bara tycker att de ska skärpa sig. Men de gör vad de har lovat varandra – De backar aldrig!
Och det blir långsamt lite bättre, lärarna börjar lyssna, killarna börjar fatta. Förändringen sker inte över en natt, vilket gör det till en trovärdig berättelse, för det tar tid att ändra sedan länge cementerade strukturer!

Boken är tydligt inspirerad av ungdomsboken Tusen gånger starkare (det finns till och med en referens till den), men Aldrig backa vänder sig till mellanåldern. Den är lätt att läsa med korta kapitel och luftiga sidor och vi tror att den kommer att ge upphov till mycket att prata om. Vi tycker att den passar från årskurs 4.

Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen

 

Djuret

Författare:

Love sitter på tunnelbanan och tycker att livet är rätt trist. Hans föräldrar är nyseparerade (dum idé enligt Love), det är kallt, (vilket Love i och för sig tycker är bra för då kan han dra upp halsduken och slippa ”visa sitt freaky fejs mer än nödvändigt”) och i högtalaren sprakar meddelanden om stopp och förseningar.
Plötsligt hör Love ett konstigt ljud. Det liksom skrapar och krafsar. Ljudet kommer från en låda som står under ett av sätena. Loves första tanke är att det är en bomb, men ser sedan att det är något som rör sig i låda. När Love kikar in i lådan så ser han ett djur som liksom är både fult och gulligt på samma gång; ”Inte skrämselfult utan mer som att man vill rädda det”. Och utan att han riktigt vet vad han gör så gör han just det; Räddar djuret och tar med sig det hem.
Väl hemma börjar tankarna snurra. Vad är det egentligen för ett djur? Tänk om det är farlig? Och vad äter det? Och hur ska han göra för att djuret inte ska bli upptäckt? Hans mamma som är så allergisk – Hon kommer att börja känna av det! Djuret måste gömmas! Men var?
Det blir både svårare och farligare, men också roligare och galnare än Love någonsin hade kunna föreställa sig. Och som tur är så börjar Frank i Loves klass, och Love som tidigare varit väldigt ensam och utsatt har nu plötsligt fått en vän. Men kan man verkligen lita på ett kickbikeproffs från USA med vit dunjacka och dödskallering på fingret?
En feelgood-berättelse om vänskap, ett mystiskt djur och ett gäng onda vetenskapsmän – Låter det galet? Det är det! Men också charmigt och roligt och lite sorgligt. Både att gömma ett djur och att vara en vän kan vara väldigt svårt – men helt klart värt alla besvär i världen. Förutom själva ramberättelsen om Franks bestyr med att rädda Djuret så innehåller berättelsen mycket att prata om och vi tror att denna berättelse passar för årskurs 4 och 5.

Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen

Familjen Knyckertz och snutjakten

Författare: ,

Talande hundar, en supersmart plan samt en elak hundtjuv är några av de saker som denna spännande historia om Familjen Knyckertz innehåller. Och så mamma Fia, pappa Bove, lillasyster Ellen, Ture och hunden Snuten så klart.
I vartannat kapitel berättar Snuten om hur det är att bo hos familjen Knyckertz. Han gillar sin familj, men tycker att det är tråkigt att människor är så dåliga på att prata så att hundar förstår. Men han vet i alla fall sitt namn och kommer på direkten när de ropar ”Truten Snuten” – Väldigt snygg namn tycker han själv!
Nu har det kommit en ny polis till stan, Klas, och han är bra mycket tuffare än stadens egen polis Paul Isman. Klas går runt och kollar så att man har kvitton på sina inköp, särskilt viktigt är det att man har kvitto på sina hundinköp, för annars måste Klas beslagta ens hund och skicka den till Nordpolen. Men familjen Knyckertz har ju aldrig något kvitto på sina saker! Nu ligger Snuten risigt till. Som tur är så är ju familjen Knyckertz specialister på att komma på lista planer, helst sådan som handlar om att ta sig ut från låsta utrymmen.

En väldigt charmig berättelse som man blir glad av och som passar för den som kan läsa lite mer text på egen hand men gärna med mycket illustrationer. Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen

Jefferson

Författare:

När igelkotten Jefferson stiger in hos sin frisör gör han en fasansfull upptäckt: På golvet ligger frisören Edgar med en kniv i hjärtat! Det dröjer inte länge innan Jefferson blir anklagad för mordet och han måste fly från staden. Tillsammans med sin bästa vän grisen Gilbert måste Jefferson hitta den riktiga mördaren för att kunna rentvå sig själv. Det ser dystert ut ett tag, men med hjälp från oväntat håll blir slutet lyckligt!

Jefferson, Gilbert och de andra karaktärerna får uppleva ond bråd död på nära håll, de träffar på riktiga gangsters och de går på puben och blir lite ”glada i hatten” – ingredienser som man vanligtvis inte stöter på i en mellanåldersbok. Samtidigt är vänskapen mellan Jefferson och Gilbert varmt skildrad, de ställer verkligen upp för varandra i alla lägen. Intressant är också hur författaren har delat upp de förmänskligade djuren och människorna genom att de inte bor i samma städer och ser på varandra med förvåning och misstänksamhet, men att de ändå kan kommunicera med varandra. Emellertid har människorna delat upp djuren i olika ”klasser” där de djur som liksom Jefferson och Gilbert kan tala är högst upp i hierarkin, medan de djur som har lägre status (och som människorna planerar att äta upp!) behandlas med stor grymhet och med allt annat än respekt.

2021 års ALMA-pristagare Jean-Claude Mourlevat har skrivit en bok som innehåller det mesta: mycket spänning, äventyr och vänskap, lite kärlek, en dos samhällskritik och en stor portion humor – en riktig läsupplevelse med andra ord! Passar bäst för årskurs 5 och 6.

Papegojans hemlighet

Författare:

I Papegojans hemlighet möter vi Mika och Katta som bor i Visby och går i årskurs fyra. Den spännande och annorlunda Tor har ännu en gång flyttat vidare med sin rastlösa mamma och deras husvagn. Tor har dock lämnat kvar sin papegoja Åsa, som nu bor i klassrummet. Lokaltidningen kommer därför till klassen och gör ett reportage, och Mika och Katta hamnar på tidningens framsida tillsammans med Åsa. Även Tor blir omnämnd i artikeln, vilket Mika känner på sig att den hemlighetsfulla Tor inte skulle tycka om. Katta börjar hänga med den ett år äldre och tuffare Skuggan och vill inte leka längre, hennes enda prioritet är att demonstrera för klimatet utanför kommunhuset. Mika känner sig barnslig och alltmer utanför, men så får Mika syn på Tor som skymtar förbi ute på skolgården. I samma veva dyker det upp en mystisk man som känns bekant och som verkar vilja kidnappa klasspapegojan Åsa. Papegojan som dessutom har börjat prata så konstigt. Mika förstår att det är något farligt på gång. Nu gäller det att hitta Tor och rädda Åsa.

Papegojans hemlighet av Mark Wallenius är en fristående fortsättning på Blixtar och hemligheter. Det här är en spännande och välskriven bok, som innehåller magi, familjerelationer och vänskap med komplikationer. Det är luftig text och korta kapitel. Vi tycker att den passar för årskurs 3 och 4.

Lärarhandledningen till boken hittar du här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen