I väntan på mitt ovanliga liv

Författare:

Huvudpersonen Silas är tretton år och tycker att livet, åtminstone hans liv, är så vanligt att det blir tråkigt. Han bor i samma höga hyreshus som Narin, flickan han i hemlighet är kär i. Men i samma hus bor också Viggo, som är Silas plågoande nummer ett. Det är med det gamla paret Gun och Åke som driver en tobakshandel som Silas umgås mest och Silas gillar att gå ut med deras hund. Hemma har mamma och pappa alltid mycket att stå i och lillasyster tänker bara på fotboll.

Så en dag får Silas höra att Viggo ska flytta och tänker att nu vänder det, nu kanske det mer ovanliga livet äntligen ska börja. Eller? När sedan klassen ska åka på läger börjar Silas planera för hur han ska få Narin att bli kär i honom och hur han ska få Viggo att strunta i honom. Men det blir inte riktigt som Silas planerar. Men till slut vågar han stå upp för sig själv.

I väntan på mitt ovanliga liv är en varm bok med vardagshändelser beskrivna med humor. Passar bra för åk 5-6.

Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen

Nadir och ingen annan

Författare:

Nadirs familj består av hans ”bröder” Ali och Said, som är den enda familj han har efter flykten till Sverige. De är hans bästa vänner samtidigt som han kan bli väldigt trött på dem. Han känner att han vill något mer med sitt liv än att bara plugga svenska och hänga i biljardhallen. Innan Nadir flydde från Syrien tränade han simning flera dagar i veckan, men när han får ett erbjudande om att börja simma igen vet han inte hur han ska göra. Kommer han verkligen att hinna med att träna? Och kommer Ali och Said tycka att det är ok att han gör något på egen hand? Och vad kommer de andra i simklubben att säga om han börjar träna med dem? Det blir ett svårt beslut att fatta för Nadir, men ingen annan kan göra det åt honom. En bra utgångspunkt för att kunna diskutera hur det kan vara när man är nyanländ i ett nytt land.
Pär Sahlins bok Nadir och ingen annan passar läsare på högstadiet och gymnasiet som vill ha ett språk som ligger ganska nära talspråket.

Boken finns även på arabiska Nādir wa-laysa ahad ākhar. 

Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen