Inmurade

Författare:

Leo och hans familj är nyinflyttade i Firnby och han ska börja skolan där. Han blir snabbt kompis med Natta och Teddy och är glad för sina nya vänner. Firnskolan är gammal men nyrenoverad och alla är glada över hur fint det har blivit. Det dröjer dock inte länge förrän mystiska och ganska läskiga saker börjar att hända. De vuxna försöker hitta logiska förklaringar men Leo, Natta och Teddy har sina egna aningar om vad som händer. Något eller någon har släppts ut när väggar revs under renoveringen och frågan är om det är klokast att försöka ta reda på vad som har hänt eller bara försöka strunta i allt? Trion bestämmer sig för att börja undersöka mysteriet och inser att det har att göra med de barn som försvann i byn under en snöstorm för nästan hundra år sedan. Men hur gör man för att spöken ska komma till ro?

Boken är en spännande berättelse med övernaturliga inslag och passar för årskurs 5 och 6.

Gruvan

Författare:

11-åriga Ellen tillbringar sommarlovet på Utö tillsammans med sin familj. Hon har bestämt sig för att övernatta i ett skjul som finns på tomten, och hennes äldre syskon skrämmer upp henne med historier om Utöskräcken. Det blir en jobbig natt för Ellen, hon ligger vaken och lyssnar till vad som låter som ett skrapande ljud och hon tror att det är från Utöskräcken. När hon nästa dag går för att undersöka vad det var som lät, så hittar hon en gömd anteckningsbok. Det visar sig vara en dagbok som 12-åriga Anton skrivit på mitten av 1800-talet. Boken är skriven med en gammaldags skrivstil, och Eller kämpar för att ta sig igenom den, alldeles för nyfiken för att kunna lägga den ifrån sig.
I dagboken skriver
Anton om sin pappa som liksom alla andra på ön arbetar i gruvan. Anton vet att han snart också måste börja arbeta där, trots att han inte vill. Han är väldigt duktig i skolan och drömmer om att en dag kunna bli författare. Skolans magister ser Antons potential och försöker se till att Anton ska få ett stipendium för att kunna läsa vidare. Denna chans rycks emellertid undan av gruvdirektören, som inte vill att någon av hans arbetare ska studera och börja ifrågasätta sina liv. Istället för ett stipendium får Anton börja arbeta i gruvan och dör i lungsot vid 14 års ålder.
Ellen blir alltmer besatt av Antons tragiska liv och börjar forska i historien för att ta reda på mer vad som hände. Det slutar med att hon gör en utställning över Antons liv och visar upp hans dagbok på det lokala muséet. Så på sätt och vis blev Anton författare ändå, om än inte under sitt korta liv.
Som läsare engageras man så av Antons historia att det är svårt att lägga ifrån sig boken. Genom att Antons historia vävs samman med Ellens nutida liv får man en tydlig bild av hur barnens levnadsvillkor har förändrats. Men trots att historierna utspelar sig med nästan 200 års mellanrum så inser man att en människas tankar och känslor ändå desamma!
Gruvan av Sara Lövestam är ett fint exempel på hur man kan skriva en bok med parallellhandling utan att det blir för komplicerat att hålla isär platser och personer.
Boken passar för vana läsare i årskurs 4 och även för årskurs 5.

Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen
Handledning för att arbeta med Gruvan utifrån ett MIK-perspektiv: Gruvan
Hitta källan-bingo till Gruvan: Hitta källan-bingo

 

 

SVJ

Författare:

En natt blir den lilla flickan Sophie bortförd från barnhemmet av en jätte. I början är hon jätterädd att han ska äta upp henne. Men som tur är visar det sig att just den här jätten inte äter barn. Han kallas SVJ, Stora vänliga jätten, och han är den enda hyggliga jätten i hela Jättelandet. I stället för att glufsa i sig ungar ägnar sig SVJ åt att fånga drömmar och se till att de hamnar hos människorna på natten. Tillsammans gör Sofie och jätten upp en plan. De ska få alla de andra jättarna de som är hemska på riktigt att sluta äta upp barn.

Uppdraget

Författare:

Uppdraget är första delen i Camilla Lagerqvists serie om Svarta rosorna som utspelar sig under andra världskriget, närmare bestämt sommaren 1943 i de värmländska skogarna nära den norska gränsen. Huvudpersonen Maja ska fylla 13 år och när hon denna sommar blir vän med den norska flickan Hilde och den judiske pojken Ben förstår hon på riktigt hur nära kriget är. Tyskland har ockuperat Norge och både Ben och Hilde har flytt därifrån med sina mammor. Ben på grund av risken att hamna i koncentrationsläger och Hilde för att hennes mamma är gravid med en tysk soldat.

När de tre vännerna hör att nazisterna är ute efter en kvinna med täcknamnet Svarta rosen bestämmer de sig för att hjälpa motståndsrörelsen i Norge och försöka stoppa nazisterna från att gripa Svarta rosen. Men detta innebär att det måste ta sig över gränsen till Norge och det visar sig vara mycket farligare än de kunnat tro.

Förutom en massa spänning innehåller boken också lite kärlek och funderingar över hur det är att bli vuxen. Passar bra för åk 5-6.

Den där Jonny Jonsson Johnsson

Författare:

Heter man Jonny är det kört. I alla fall om man ska tro på klassens största idiot Nicolai, som hört ryktet om att personer med namn som slutar på y brukar hamna i fängelse. Dessutom kunde Jonnys föräldrar inte komma överens om någonting, inte ens vad han skulle heta i efternamn, så han fick bådas namn. Jonny Jonsson-Johnson fick det alltså bli. Som tur är så är hans föräldrar skilda, men Jonny inser med fasa att det verkar som om de kanske ska bli ihop igen och det får bara inte hända! Till råga på allt bor han granne med Krister Pettersson och en dag befinner sig plötsligt Jonny i dennes kök ätandens skumtomtar medan de lyssnar på hårdrock. Och som om inte det är nog ska han ”hjälpa” sin bästis Elias att bli ihop med klassens populäraste tjej – men det blir absolut inte som någon av dem har tänkt sig. Och dessutom råkar han säga högt till hela klassen att han är en åsna… Jonny har en del att ordna upp.
En tokrolig berättelse som ändå har ett djup och uppslag att diskutera. Passar allra bäst för åk 5 men den går även bra att läsa i åk 4 och i början på åk 6.

Lärarhandledning: Den där Jonny Jonsson Johnsson

Spetälskesjukhuset

Författare:

Elly är på sommarlov hos sin farmor i Järvsö. I närheten ligger ett gammalt spetälskesjukhus som hon dras till på ett mystiskt sätt. Sedan Elly förlorade sin mamma för 10 månader sedan känner hon att det inte spelar så stor roll om något händer även henne, så hon vågar göra saker hon inte gjort tidigare.

Det går rykten om att det spökar i spetälskesjukhuset och en natt upptäcker Elly att dörren till det gamla huset är öppen. Hon går in och därinne träffar hon Saga. Men det är något mystiskt med Saga. Hennes händer är såriga med stora knölar och hennes fingrar ser ut som klor. Saga säger att de andra som bor där har försvunnit och att de har spetälska, precis som hon själv. Men spetälska, eller lepra som vi säger idag, finns väl inte längre i Sverige? Och varför kan Saga inte gå ut från det gamla sjukhuset?

Boken är spännande och berättelsen ger stundtals rysningar men det är också en historia om mod, saknad och vänskap. Att samtidigt få lära sig lite historia är en bonus. Passar åk 5-6.