Stjärnlösa nätter

Författare:

Det här är en berättelse om ”kärlek, svek och rätten att välja sitt liv”, som det står på omslaget. Det handlar om Amar som följer med sin far på en resa till hemlandet Kurdistan för att hälsa på släkten. Det är roligt att komma tillbaka och träffa fastrar och kusiner men plötsligt förstår Amar det egentliga syftet med resan. Det har beslutats utan hans vetskap att han ska gifta sig med sin kusin Amina. Vi får höra om Amars uppror mot far och släkten, om hur han till slut ger med sig och hur han gör allt för att komma loss från det påtvingade äktenskapet. Det blir svåra konsekvenser som han måste leva med. Detta är en stark berättelse om att bli bortgift – något som faktiskt drabbar även unga män.

Vi reserverar denna titel för Språkintroduktionsklasser på gymnasiet under läsåret 2018/2019. Lärare på grundskolan som vill låna är ändå välkomna att höra av sig, vi vill gärna veta om behov finns. Nypon förlag har lärarhandledning att använda. Vi har även köpt in boken på arabiska.

If you come softly

Författare:

Likt ett nutida Romeo-och-Juliakärlekspar kämpar Ellie och Jeremiah i Jacueline Woodsons bok If You Come Softly för att få vara tillsammans. Ellie och Jeremiah vet från första stund de möts att de hör ihop, nu och för alltid. Men att hon är judinna och att han är svart är något som omgivningen har svårare att acceptera än vad de båda hade trott. De få stunderna som de får tillsammans kan närmast beskrivas som magiska, men ideligen dyker det upp saker som hindrar dem från att få vara tillsammans.
Trots att läsaren redan från början vet att denna kärlekssaga kommer att få ett tragiskt slut, så är det med en fin magkänsla som man följer berättelsen om dessa unga människors kärlek. I vartannat kapitel berättar Ellie i jag-form och i vartannat kapitel berättas Jeremiahs historia i tredjeperson. Boken passar bra att läsa i årskurs 8-9 och på gymnasiet.

Brown girl dreaming
Inläst som Ljudbok

Författare:

I Brown girl dreaming delar ALMA-pristagaren Jacqueline Woodson med sig av sina barndomsminnen från sin uppväxt som afroamerikan i 60- och 70-talets USA. Den svarta delen av befolkningen vill ha förändring och på gatorna rasar demonstrationer och upplopp för att kräva sina rättigheter. Samtidigt skildras Jacquelines värld ur ett barnperspektiv där en frånvarande pappa ersätts av den kärleksfulle morfar Gunnar, en ny lillebror kommer och tar hennes plats som familjens minsting och det viktigaste i världen är att ha en bästis. Hon är en flicka som drömmer; om bättre villkor för afroamerikaner i USA, men också om att hon en dag ska bli författare. Hennes upptäckt av läsandet och skrivandets konst ter sig som ett mirakel för henne och hon konstaterar ”But on paper, things can live forever”. (s. 249).

Boken är uppbyggd av prosadikter med varierande längd som med en vardaglig ton beskriver både den lilla och stora världen omkring författaren. I undervisningen kan man använda boken som helhet för att ”eleverna ska möta samt få kunskaper om skönlitteratur från olika tider och skilda delar av världen” (Lgr11, s. 252). Man kan också plocka ut enskilda dikter att arbeta med i syftet att eleverna ska få möta olika skönlitterära genrer. Dikterna har ett rikt bildspråk som gör att berättelsen framträder tydligt och som läsare är det lätt att följa med i handlingen. Den här fantastiska läsupplevelsen kan passa barn från årskurs 7 och uppåt.

 

Maus

Författare:

Serieromanen Maus bygger på en sann historia och är självbiografisk. Den handlar om en ung amerikansk judisk man, serieskaparen Art Spiegelman själv, som ber sin pappa berätta om sina upplevelser från andra världskriget och koncentrationslägret i Auschwitz. Samtidigt med pappans berättelse, fylld av fasansfulla minnen, växer berättelsen om Arts familjehistoria och en komplicerad far och son-relation fram.
Maus har fabelform där judarna är möss och nazisterna katter. Det kan vara intressant att fundera över vad fabelformen får för betydelse för läsningen och tolkningen av berättelsen.
Art Spiegelmans Maus är ansedd som ett av de största mästerverken bland serieromaner och som sådan en riktig klassiker. Den har fått ett flertal internationella priser, bland annat Pulitzer-priset 1992. Först gavs Maus ut i två delar men senare slogs den ihop till en samlingsvolym. Läs mer om Maus och andra klassiker här. Vi tycker att den passar att läsas från år 9 och på gymnasiet. Maus finns numera i Cirkulationsbiblioteket både på spanska och på ryska – i första hand för gymnasiet men också för elever på grundskolan med dessa språk som modersmål.

The white fox

Författare:

Med värme och inlevelse berättar författaren och konstnären Jackie Morris berättelsen om den ensamma pojken pojken Sol och den vita fjällräven som plötsligt dyker upp i hamnkvarteren i Seattle.
Räven väcker hans starka längtan till morföräldrarna som bor långt uppe i norra Canada. De tillhör urbefolkningen och lever ett helt annat liv än Sol och hans
pappa, som arbetar i hamnen. Mamma är död och pappa jobbar så mycket att Sol känner sig övergiven även av honom.
Det är där uppe i norr som Sol känner att han hör hemma.
Sol är mobbad i skolan och känner sig lika ensam och förlorad som räven. Han börjar besöka hamnen varje dag och mata räven. Det är ju en varelse som – liksom han själv – inte alls passar in här i staden. Men hur ska han rädda den?
När räven till sist fångas in av hamnfolket och riskerar att avlivas – då säger Sol ifrån. Nej – räven ska hem till norr – och det är han och pappa som ska ta dit den!
Så blir det och under den långa bilresan får Sol och hans pappa äntligen kontakt med varandra och kan prata.
The white fox är en finstämd berättelse med underbart fina bilder i färg av Jackie Morris själv. En ganska liten kapitelbok på 84 sidor och inte alltför svår engelska ,som kan passa redan från åk 5 men vars berättelse fungerar även för betydligt äldre elever.

The little black fish

Författare: ,

Irans mest berömda barnbok, utgiven på persiska 1968, älskad både som saga och som politisk allegori: The little black fish, finns nu översatt till engelska och går att låna i gruppuppsättning  från Cirkulationsbiblioteket. Boken är skriven av Samad Behrangi och illustrerad av Farshid  Mesghali och har vunnit flera priser, bl.a. H.C.Andersenpriset. Boken handlar om den lilla svarta fisken som undrar över vad som finns utanför dammen där hans familj lever. Han har många frågor och vill ha svar – men familjen tycker han är jobbig.
Sluta! Vad är det för fel på dig?  Kom nu, vi simmar upp och vi simmar  ner,  precis som de andra fiskarna gör, annars kommer de tro att det är något fel på oss” säger fiskmamma.
Men den lilla svarta fisken ger sig inte och lyder inte, utan lyckas ta sig över kanten på dammen och in i floden, för att upptäcka vad som finns utanför. Han möter faror och äventyr, skönhet och underverk på sin väg ända till havet och får till sist svar på sina frågor.
En berättelse om personligt mod och utveckling, om att gå över gränser, bryta mönster och upptäcka världen – men också en bok som kan läsas som en politisk allegori om vikten av öppenhet, humanism och utveckling.  Alltså en bok vars budskap är om möjligt ännu mer aktuellt idag än 1968, då boken först gavs ut. Det är en vacker bok med  luftig text och fina färgillustrationer i grafisk stil. Lagom mycket text och inte alltför svårt språk gör den möjlig att läsa tillsammans från åk 5-6 och uppåt.

Den här boken är ju på engelska – men sagan finns även att läsa på svenska i sagosamlingen ” Sagor och berättelser från invandrarbarnens länder” som vi har i Cirkulationsbiblioteket. Den versionen är dock lite annorlunda och lite längre med ett mer avancerat språk än i den vackra engelska bilderboken.