Den gyllene nyckeln eller Buratinos äventyr

Författare:

Det är den gamle Carlo som täljer fram Buratino ur ett talande vedträ, men tänk om han hade vetat vilket busfrö han hade skapat! Från första stund blir Buratino indragen i de mest hisnande äventyr. Han träffar de olyckliga dockorna som den elaka teaterchefen Karabas Barabas styr med järnhand. Han blir anfallen av rövare, träffar flickan med det blå håret som försöker uppfostra honom och han hamnar i Dumbommarnas land.
Men vad är det för gyllene nyckel som alla verkar vilja hitta? Buratino måste bli den som hittar nyckeln för att på så sätt befria de olyckliga dockorna ur Karabas Barabas grepp. Och det blir så klart ett galet äventyr – häng med!

Buratino är huvudperson i denna ryska barnbok från 1936, som författaren Aleksej Tolstoj baserat på Carlo Collodis Pinocchio. Buratino är liksom Pinocchio framsnidad ur ett stycke trä, men skillnaden är att då Pinocchio hela tiden önskar att få bli en riktig pojke så är Buratino nöjd med den han är. Buratinos näsa växer inte heller när han ljuger – den är lång och ståtlig hela tiden. Berättelsen är öppen för många tolkningar och anspelar på de ideal som rådde i författarens hemland vid den här tiden. Berättelsen har många vindlande vändningar och är lite utmanande att ta sig igenom, men vi tycker att den passar för läsare på mellanstadiet. Boken har lästs av många generationer och är en levande klassiker som än idag intar en central plats i den ryskspråkiga barnlitteraturen. 2022 kom den ut för första gången på svenska, med fina illustrationer av Kata Treimann.

A kind of spark

Författare:

11-åriga Addie är autistisk; Hon både ser och hör saker som andra inte reagerar på och ibland blir allting bara för mycket. Då måste hon ”stimma” lite för att lugna ner sig och hämta ny energi. Det fina med Addie är att hon känner sig själv och vet vad hon vill och behöver, det är bara omgivningen som har svårt att hantera hennes sätt att vara på.
När Addie blir intresserad av något så blir hon VÄLDIGT intresserad och kan engagera sig (och andra) hur mycket som helst. En dag berättar hennes lärare om häxprocesserna som som pågick i deras hemstad och Addie blir direkt som uppslukad. Hon känner samhörighet med dessa kvinnor som samhället såg som udda, men som precis som Addie bara inte passade in i den gängse normen. Addie tycker att det är hög tid att ”häxorna” får ett minnesmärke uppfört och hon försöker få med sig resten av invånarna i staden. Men oj vad hon får kämpa för detta! Som tur är så är Addie otroligt envis och med uppbackning hemifrån så håller hon benhårt fast vid sin idé.
En varm berättelse om mod, vänskap och vad det innebär att kämpa mot omgivningens fördomar och oförståelse. Vi tänker att den passar från årskurs 5 för dem som klarar att läsa lite svårare texter på engelska.

Edith Södergran – Samlade dikter

Författare:

”Jag är ingen kvinna. Jag är ett neutrum. (…)” (s. 24 – Vierge moderne).
Edith Södergran hann under sitt alltför korta liv med att skriva några av de mest lästa dikterna genom tiderna. Hon blir aldrig omodern, hennes texter läses, tonsätts och återkommer ständigt i nytryck.
”Jag längtar till landet som icke är, / ty allting som är, är jag trött att begära. /…” (s. 186 – Landet som icke är). Denna samling innehåller samtliga hennes utgivna dikter.

Blunda och öppna ditt fönster

Författare:

Dung är 10 år och vi får följa hans liv i en by på landet i Vietnam. Det handlar om kompisarna i skolan, om grannarna och om tiggarpojken Dau som Dung vill bli vän med, men som han istället lyckas göra sig ovän med. Om frökens gröna skor och om farliga äventyr. Om gamla farbror Tu som förlorat båda benen och båda armarna i kriget. Om blommorna i trädgården och kärleken till familjen. Om bästa kompisen Ti som nästan dör mitt under ett äventyr och Dung som då måste bryta sitt löfte till honom för att kunna rädda hans liv.
Det är en varm ton genom hela berättelsen och trots alla olikheter i de yttre omständigheterna finns det mycket man kan känna igen i känslor och relationer.
Vietnamesiska författaren Nguyên Ngoc Thuân har skrivit en finstämd berättelse med ett annorlunda tempo och ett vackert, men enkelt språk. Från fjärde klass och några år upp.