En nyckel, en gåta och fyra brev

Författare:

en-nyckel-en-gata-och-fyra-brevDet handlar om tolvåriga Miranda som bor med sin mamma i New York på 70-talet (författarens egna uppväxt). Miranda berättar själv om det mystiska som hände den där hösten när hennes bästa kompis Max plötsligt inte längre ville vara med henne mer. Miranda kommer hem en dag och dörren till lägenheten är olåst, men ingenting  saknas. Mamman upptäcker att den gömda extranyckeln är borta och det är efter den händelsen som breven, eller papperslapparna dyker upp. Breven är korta och mystiska och brevskrivaren verkar veta saker om Miranda som om de kände varandra och saker som inte har hänt men som det senare visar sig kommer att hända henne.
Miranda bär med sig sin favoritbok Ett veck i tiden av Madeleine L’ Engle överallt och det är såklart en ledtråd för att förstå mysteriet i den här boken. För det här är verkligen en annorlunda och klurig mysteriebok men inte alls någon barndeckare.
Vi tror att boken passar skolår fem till sju och att den kan vara lite av en utmaning, inte så lättläst men väldigt läsvärd!
En nyckel, en gåta och fyra brev av Rebecca Stead fick The Newbery Medal 2010. På Cirkulationsbiblioteket har vi också Rebecca Steads bok Liar & Spy på engelska.

Liar & Spy

Författare:

Georges bor i Brooklyn. Hans pappa har fått sparken från sitt jobb, mamman måste arbeta varje natt på sjukhuset och han hatar verkligen skolan. I skolan är Georges till en början ganska ensam, hans bästa kompis har övergivit honom och han blir mobbad av de jobbigaste killarna i skolan.
Men när Georges och hans familj flyttar till ett nytt lägenhetshus träffar han Safer och hans lillasyster Candy och det blir början till en annorlunda vänskap.
Georges är döpt efter föräldrarnas favoritkonstnär Georges Seurat som målade sina tavlor med en speciell ”prickteknik” (pointilism). Meningen var att tavlorna skulle betraktas från ett visst avstånd. Om man står för nära ser man bara en massa prickar i olika färger, men om man tar ett steg tillbaka så framträder tavlans verkliga motiv.
Familjen använder sig av Seurats målarstil som en metafor för livet; att alltid, och då särskilt vid motgångar, ta ett steg tillbaka och försöka se ”the big picture”. Det fungerar hyggligt för Georges, tills det inte längre gör det. För rätt snart börjar de här olika jobbiga ”prickarna” i vardagen växa och växa tills det att de känns övermäktiga.
Språket är enkelt och elegant på samma gång. Rebecca Stead har en förmåga att skriva komplicerade berättelser med en lätthet som känns väldigt amerikanskt (tänk Kate DiCamillo). Du hittar inte en överflödig mening i hela boken, varenda ord känns genomtänkt. Vi tycker mycket om den här boken och tror att man kan läsa den från år 6 och uppåt.