Lucy
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

När Lucy var liten och gick i skolan fick hon lära sig att jorden lutar sig undan solen ibland och att det är så årstiderna uppstår. Hon hade redan då lagt märke till att alla rika (och därmed lyckliga) människor bodde på de delar av jorden där året var uppdelat i årstider, medan hon själv var född och uppvuxen på en plats som inte tycktes vara påverkad av jordens lutningar. Där fanns det bara en årstid – solsken med torka, vilket inte ens hade gjort henne särskilt solig i sinnet. Som tonåring flyttar Lucy från sitt hem på en karibisk ö till New York för att arbeta som au pair i en amerikansk familj. Hennes uppfattning om att familjen som hon kommer till har allt man kan önska sig kommer på skam när deras fina fasad börjar krackelera och till slut är en splittring av familjen oundviklig.
Lucy är en frispråkig person som får dem hon möter att öppna upp sig för henne, medan hon bär sitt eget förflutna i ensamhet. I boken får vi följa hennes försök att hitta sig själv och bit för bit får man reda på anledningen till hennes ovilja att svara på sin mors brev och varför hon aldrig någonsin tänker återvända hem. Det står klart att hon rest ifrån något ouppklarat som tynger hennes hjärta och som påverkar hennes relationer till andra människor.
Jamaica Kincaids bok passar för skolår 9 samt gymnasiet. Den kan användas i undervisningen som en del av läroplanens centrala innehåll som en berättande text om människors villkor och identitets- och livsfrågor. Dessutom har texten flera språkliga drag som tillbakablickar, jag-berättarperspektiv samt yttre dialoger.

Vakuum
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

”Dagarna blir så långa när någon är död”, tänker Jonna. Hennes storebror Johan tog sitt liv för snart ett år sedan och hon känner mest ilska. Hur kunde han lämna henne när det fanns så mycket kvar som han inte hade lärt henne? Så mycket de inte hunnit göra tillsammans? Omgivningen förväntar sig att allt bara ska vara som vanligt men  ingenting kommer ju någonsin att bli det minsta vanligt igen. Jonna har känslan av att hon flyter runt i ett vakuum av kompakt mörker och gråta kan hon inte göra för då dör hon.
Men en dag hittar hon en lapp i en av sina vinterstövlar; Guten Tag, står det. Lappen är från Johan och efter hand hittar hon fler lappar från honom. Lapparna leder henne till en stuga på landet där Johan brukade vara och hon letar febrilt efter fler ledtrådar för att få svar på den största av alla frågor: Varför?
I sitt sökande får hon oväntad hjälp av stuggrannen Ruben, och mellan dem växer något fram som gör att den hårda knuten i Jonnas mage långsamt, långsamt börjar att lösa upp sig – men om man gråter dör man ju – eller?
Mia Öströms bok behandlar ett ämne som väcker många tankar och känslor. För det är inte bara personen som dör som försvinner, utan även det liv som omgivningen levde. De som blir kvar ska försöka förstå och acceptera vad som har hänt, och samtidigt försöka leva vidare. Varför väljer en ung människa att avsluta sitt liv när det precis har börjat? Och hur ska man som närstående lära sig att stå ut med den obeskrivligt smärtsamma förlusten? Boken lämnar inga tydliga svar på frågor som dessa, utan lämnar mycket utrymme för reflektion och diskussion. En viktig bok!

Never let me go
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

I Nobelpristagaren Kazuo Ishiguros bok Never let me go får vi möta Kathy som ser tillbaka på sin barndom på det isolerade internatet Hailsham. Under sin uppväxt fick Kathy och hennes vänner höra att de var speciella och att det var viktigt att de höll sig friska inombords. De förstod dock aldrig vad det var som var så speciellt med dem, och folk utifrån verkade dessutom rädda för dem. Ju äldre de blev desto fler blev frågorna. Varför uppmanades de att utveckla sina konstnärliga sidor och varför sparades endast det bästa av deras alster? Varför rörde de sina förmyndare till tårar bara genom att visa känslor? Och vad skulle egentligen hända när de lämnade internatet?
Genom Kathys återberättande förstår man att Hailsham-eleverna endast var kloner, skapade för att donera organ. Boken igenom pågår ett triangeldrama mellan Kathy och hennes bästa vänner Tommy och Ruth – de tänker och känner precis som människor. Men ÄR de människor eller inte? Och vad är en människa egentligen? Är deras liv mindre värda, och vem kan i så fall avgöra det? Boken väcker många frågor kring etiska ställningstaganden och lämpar sig för läsning i årskurs 9 och på gymnasiet. Boken har också filmatiserats.

 

The hate u give
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

Det här är en smärtsam och brännande roman om den livsfarliga rasismen mot svarta unga män i USA idag. Sextonåriga Starr får skjuts hem efter en fest av sin gamla barndomskompis Khalil när de plötsligt blir stoppade av polisen. Khalil blir ombedd att gå ut ur bilen och bara några sekunder senare blir han skjuten till döds av polisen. Kvar blir Starr, livrädd och förkrossad. Först gömmer hon sig hemma och bearbetar sorgen, man har lyckats hålla hennes namn hemligt så ingen utanför familjen vet att Starr också var med i bilen. Men snart måste Starr ta ställning och använda sin röst för att vittna och berätta för världen vad hon har sett. Allting kompliceras ännu mer när det kommer ut att Khalil langade för ett kriminellt gäng i området och plötsligt är det både polisen och gängledaren som Khalil arbetade för som helst vill att Starr ska hålla tyst om det hon sett. Starr livs är komplicerat nog som det är eftersom hon slits mellan två olika världar, den svarta förorten som hon bor i med familjen och den vita privilegierade privatskolan hon går i. Starr har lyckats hålla sina två världar åtskilda men i och med att hon väljer att vittna och gå ut i media med sin berättelse möts hennes olika världar och då tvingas hon också konfrontera rasismen bland hennes kompisar i skolan. The hate u give lyckas med konsten att vara både pedagogiskt och nyanserad. Vi tycker att den passar läsare i årskurs nio och gymnasiet. En varning bara för att den här boken är så gripande och levande att man efter läsningen verkligen behöver ha ett uttömmande boksamtal för att hantera den här fantastiska läsupplevelsen. Författare är debutanten Angie Thomas och ett plus är att en filmatiseringen är på gång.

Skärvor av ett liv
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

Hédi Fried föddes 1924 och växte upp i den lilla staden Sighet i Transsylvanien. Till att börja med levde hon ett helt vanligt liv; Hon gick i skolan, drömde om att bli läkare och om att ge sig ut i världen. Eftersom de var judar tillhörde hennes familj och släktingar en utsatt grupp. Men i slutet av 30-talet blev trakasserierna allt värre; en dag blev Hédi spottad i ansiktet av pojken som hon var kär i och hon försökte förtvivlat förstå varför, vad hade hon och hennes familj gjort för ont?
Den 1 september 1939 bröt kriget ut i Europa. ”Vi ristar in dagens datum i grinden och så lovar vi att vad som än händer så kommer vi att träffas här när kriget är slut, för att rista in det datumet också”, lovar Hédi och hennes syssling Anna varandra. Men när kriget var slut fanns ingen av dem kvar i Sighet och inte heller fanns det någon grind kvar att rista i.
Hédi och hennes familj fördes först till ett getto och transporterades sedan till Auschwitz där hennes föräldrar mördades. Hédi och hennes syster Livia fördes vidare till olika arbetsläger och hamnade slutligen i Bergen-Belsen, där de vid krigets slut befriades och fick åka med de vita bussarna till ”paradiset” Sverige.
Detta är en skildring av en av de mörkaste händelserna i modern tid och borde vara obligatorisk läsning för alla. Hédi Fried beskriver det fasansfulla med en ung människas ögon, och trots det obeskrivliga de går igenom så finns där en kärlek och värme som Hédi och hennes syster delar med några andra som delar samma öde. Det enda de har är ju varandra och för att överleva så måste de hålla ihop.

Hjärtlös
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

I Hjärtlös av Petrus Dahlin får vi möta Maia, som älskar sushi och att teckna, och vars namn på ett bolivianskt indianspråk betyder ”den första”. Tillsammans med sina föräldrar har hon precis flyttat tillbaka till New York där hon en gång föddes men där hon inte har bott sedan hon var en baby. Hennes föräldrar är karriärister och när Maia klagar på att hon känner sig ensam får hon höra att ”världen är full av föräldrar som måste jobba för att få allt att gå ihop. Det har aldrig skadat några barn. Det är så man blir självständig.”
Eftersom det kommer att dröja innan Maia kan börja skolan är dagarna långa och ensamma.Till en början sysselsätter hon sig med att fågelskåda på sina grannar och föra anteckningar över hur de lever sina liv. Hon får även besök av privatlärare i balett och naturvetenskap. Det är dock inte tillräckligt för att bli av med den olustiga känslan av att någon eller något bor i ett av rummen, ett rum som är låst och dit Maia är förbjuden att gå. Men när inte bara en utan två nya hamstrar försvinner efter bara några timmar så måste ju Maia undersöka det låsta rummet – hamstrarna kan ju ha smitit in dit. Och med stigande fasa inser båda Maia och läsaren att det finns någon i rummet, någon som vill att hon ska öppna och komma in. Någon som länge väntat på just henne och som längtar efter att få ta över just hennes liv.
En spännande bok med övernaturliga inslag och med ett gastkramande slut. Textmässigt är boken relativt lättläst, men med tanke på att innehållet kan upplevas skrämmande så passar den nog bäst för årskurs 5-6. Saker att diskutera utifrån boken är exempelvis sorg; kan man sakna någon man aldrig har träffat?