Fjädrar

Författare:

Frannie bor i USA, i en stad och ett område som delas mitt itu av en motorväg. På den ena sidan bor de vita och där ligger en skola. På hennes sida bor alla andra och där ligger också en skola – den skola Frannie går i.
Den uppdelningen har alltid funnit och är inget Frannie funderar så mycket över – förrän den nya pojken börjar i deras klass. Han är ljushyad, han har långt ljust hår och han gråter på lektionerna. Dessutom kan han – liksom Frannie – teckenspråket.
Frannies storebror är döv, därför kan hon det. ( I bokens dialoger är samtalen på teckenspråk skrivna med kursiv stil)
Varför ”Jesuspojken” ,som kamraterna kallar den nya pojken, kan teckenspråket vet hon inte. Det är mycket man inte vet om någon som är så annorlunda. Många i klassen förstår inte varför han är där. Han ska ju gå på andra sidan vägen? Men när Frannie så småningom börjar prata med honom så får hon veta att han gick där förut – men de tyckte inte att han hörde hemma där heller.
Naturligtvis blir han utsatt för klassens översittares attacker – men han försvarar sig inte! Bara står där…
Frannies vän och klasskamrat Samantha, vars pappa är pastor,  tror på allvar att den nya pojken kanske är Jesus. Det gör inte Frannie.  Hon har annat att fundera över. Mamma är gravid igen – efter flera missfall. Och Frannies största oro är att mamma ska mista även detta barn och gå in i ännu en djup depression då hon försvinner från sin familj.
I skolan får man läsa dikter.  En som fastnar hos Frannie är en strof av Emily Dickinson
” Hoppet  är det där med fjädrar
som i själen slår sig ner
och börjar sjunga utan ord
och aldrig – någonsin- slutar ”
Hon tycker att det låter vackert. Och just hoppet – att se framåt och hoppas – det är något hon behöver och funderar mycket över denna vinter och vår.
En hel del av handlingen utspelar sig i Frannies skola och man blir väldigt glad över skildringen av Frannies lärare – det är ett fint och varmt porträtt av en god pedagog.
Och det blir till slut en förändring i klassen även för den annorlunda pojken – en försiktig vänskap med Frannie växer fram, han vågar markera mot mobbaren och klassen börjar långsamt acceptera även honom som en del av gruppen.

Boken Fjädrar av ALMA-pristagaren Jaqueline Woodson är en finstämd, berörande och varm berättelse om liv, om hopp och om glädje i det alldeles vanliga, verkliga och krångliga livet.

Brown girl dreaming

Författare:

I Brown girl dreaming delar ALMA-pristagaren Jacqueline Woodson med sig av sina barndomsminnen från sin uppväxt som afroamerikan i 60- och 70-talets USA. Den svarta delen av befolkningen vill ha förändring och på gatorna rasar demonstrationer och upplopp för att kräva sina rättigheter. Samtidigt skildras Jacquelines värld ur ett barnperspektiv där en frånvarande pappa ersätts av den kärleksfulle morfar Gunnar, en ny lillebror kommer och tar hennes plats som familjens minsting och det viktigaste i världen är att ha en bästis. Hon är en flicka som drömmer; om bättre villkor för afroamerikaner i USA, men också om att hon en dag ska bli författare. Hennes upptäckt av läsandet och skrivandets konst ter sig som ett mirakel för henne och hon konstaterar ”But on paper, things can live forever”. (s. 249).

Boken är uppbyggd av prosadikter med varierande längd som med en vardaglig ton beskriver både den lilla och stora världen omkring författaren. I undervisningen kan man använda boken som helhet för att ”eleverna ska möta samt få kunskaper om skönlitteratur från olika tider och skilda delar av världen” (Lgr11, s. 252). Man kan också plocka ut enskilda dikter att arbeta med i syftet att eleverna ska få möta olika skönlitterära genrer. Dikterna har ett rikt bildspråk som gör att berättelsen framträder tydligt och som läsare är det lätt att följa med i handlingen. Den här fantastiska läsupplevelsen kan passa barn från årskurs 7 och uppåt.

Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen

Pippi Långstrump har julgransplundring

Författare:

pippi-langstrump-har-julgransplundringTänk så många gånger man drömt om en god ängel som ordnade så att allt blev sådär perfekt och supermysigt och precis som man önskar – t.e.x under julen. Precis den rollen får Pippi i den lilla illustrerade kapitelboken Pippi Långstrump har julgransplundring. Den skrevs redan 1950, trycktes 2006 men är en tidlös liten lyckobubbla som kan läsas än idag.
En dag under jullovet sitter ett stort plakat på rådhusets dörr – där stor i spretig text att Pippi Långstrump ordnar julgransplundring samma kväll för alla barn i staden.
Pippi vill ordna allt själv, inte ens Tommy och Annika vet vad som ska hända, men när stjärnorna tänds på kvällshimlen tågar alla barn förväntansfullt till Villa Villekulla – och möts av ett mörkt hus!
Vadnudå – har de tagit fel på kväll? Besvikelsen sprider sig – men så upptäcker man ett spår av röda karameller i snön, ett spår som leder runt huset – och där bakom huset där väntar en jättestor underbar gran klädd med ljus, pepparkakor och paket i mängd. Och Pippi förstås! Så givetvis blir det en underbar kväll!
Arga granntanten blir avspisad på Pippis oefterhärmliga och effektiva sätt samtidigt som den längtansfulla nyinflyttade pojken med självklar generositet välkomnas in i gemenskapen.
Illustrationerna är i svartvitt och härligt uttrycksfulla  – Ingrid Vang Nyman är ju en mästare på att teckna barn, och texten ,i fem korta kapitel, är ett mästerverk med Astrid Lindgrens omisskännliga värme  i tilltalet. Det är helt enkelt en bok man blir glad av – ända in i hjärtat!

Dags för ramadan!

Författare:

Dags för RamadanNär det är dags att fira ramadan ska man fasta – inte dricka vatten eller äta mat – från soluppgång till solnedgång om man är troende muslim. Men inte om man är sjuk, gammal eller ett litet barn, för det är ju inte meningen att man ska må dåligt.
Ayses familj firar ramadan och i år vill hon också vara med och fasta, äntligen är hon tillräckligt stor! Men mamma är lite orolig, hon vill att Ayse ska lova att bara fasta fram till lunch, annars kanske hon blir för trött och inte orkar med skolan.
Men Ayse vill visa att hon minsann är lika bra och stark som sina äldre bröder, så hon hoppar över lunchen i alla fall och ljuger om någon frågar ifall hon får det. Och ljuger för mamma om att hon ätit både mellanmålet och lunchen…
Först går det bra. Visst blir hon törstig och trött när de leker på rasten men det klarar hon. Och det är ju så gott att äta på kvällen när solen går ner!
Men det är många dagar och Ayse är inte så stor. Efter en tid blir hon väldigt trött i skolan. Hon orkar inte gå ut på rasten och hennes lärare börjar oroa sig. Och då hennes lärare Fatima till sist pratar med Ayse om det och tänker ringa upp mamma…då spricker bubblan.
Dags för ramadan av författaren Özlem Sara Cekic, är en liten bok ( 58 sid) som rymmer mycket mer än berättelsen om hur Ayses familj firar ramadan. Det är en berättelse om viljan att hävda sig, om sanning och lögn och om vad som är viktigt egentligen. Och självklart slutar det med en stor fest!

Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen

We were liars

Författare:

liarsCadence Sinclairs familj är så förmögna att de har en egen ö som hon och hennes kusiner tillbringar somrarna på. Morfar Sinclair styr familjen med järnhand och hans vuxna döttrar fogar sig efter hans vilja. Cadence älskar sin morfar men ser också hans brister och maktmissbruk. Varje sommar återförenas Cadence med sina kusiner och Gat, ett bonusbarn till en av mostrarna. Gat och Cadence blir så småningom kära i varandra trots familjens och främst morfaderns missnöje. När Cadence är 15 år händer det en olycka. Cadence minns inte så mycket av den kvällen, bara att hon vaknar ensam vid stranden, kall, blöt och i bara sina underkläder. Det värsta är att ingen vill hjälpa henne att minnas och hennes föräldrar bestämmer att hon ska hållas borta från ön och kusinerna för att få tid att läka. Hon är sjuk och medicineras för sitt sjukdomstillstånd men hon tycks själv egentligen inte veta vad det är för fel på henne.

Två år efter olyckssommaren får hon komma tillbaka till ön och träffa sina kusiner och Gat. Allt känns nu så annorlunda och ingen vill prata om vad som hände den sommaren. Morfadern har rivit det äldsta och finaste huset och mostrarna beter sig konstigare än vanligt. Ska Cadence lyckas ta reda på vad som hände henne på ön? Det här är en underbar roman med utsökt språk och en omskakande upplösnings. Läs den med elever i åttan, nian och gymnasiet.

Pojken i randig pyjamas

Författare:

Pojken i randig pyjamas av författaren John Boyne har som undertitel En sorts saga. Det är alltså inte en dokumentär berättelse.
Bruno som är en nioåring i en välbärgad familj i Berlin under andra världskriget, får en dag veta att familjen måste flytta. ”Furien” vill nämligen att pappa ska sköta ett mycket viktigt arbete på en plats långt borta. Bruno och hans syster och mamma tvingas motvilligt acceptera flytten.
Det ser mycket annorlunda ut dit de kommer, och Bruno uppfattar platsens namn som Allt Svisch. Från sitt fönster kan han se människor i randiga pyjamasar som tydligen lever bakom höga stängsel. Vad gör de där? Varför får inte Bruno komma in dit? En dag går han på upptäcktsfärd längs med stängslet och får syn på en liten figur på andra sidan. En förbjuden vänskap tar sin början..
Boken berättas helt ur Brunos perspektiv, den som har kunskap om andra världskriget förstår verkligheten bakom det Bruno uppfattar och det gör berättelsen mer obehaglig.
Pojken i randig pyjamas  bör läsas som en skönlitterär berättelse eftersom dramatiken i berättelsen vilar på en osann bild av att de flesta tyskar inte visste hur judarna behandlades under den här perioden. Många har reagerat negativt på att boken utger sig för att skildra verkligheten som den var och att man använder den i undervisningen om förintelsen. Här finns en bra artikel om detta: https://hcn.org.uk/blog/the-problem-with-the-boy-in-the-striped-pyjamas/ .