Du, bara
Inläst som Daisy text och ljudInläst som Daisy-talbok

Författare:

John spenderar sommarlovet med att vänta på besked om han antagits till fotbollsgymnasiet till hösten. Tillsammans med sin storasyster Caroline lever han ett för tillfället föräldrafritt liv och tar dagen som den kommer. Ända tills Frank dyker upp. John blir genast väldigt intresserad, men han är inte ensam om att vara förtjust i Frank. Caroline har redan bestämt att Frank är hennes och hon brukar alltid få det hon vill. Dessutom råkar John strula till det med sin bästa kompis Elli, bara för att göra saker än mer komplicerade. Och när John och Frank börjar närma sig varandra blir det tydligt att Frank bär på minnet av ett stort svek som fortfarande gör ont och som gör att han inte vet om han någonsin ska våga lita på någon igen.
Anna Ahlund skriver trovärdigt om förälskelse, längtan och avundsjuka. Boken innehåller mycket dialog och händelserna beskrivs utifrån Johns perspektiv. Passar årskurs 8, 9 och gymnasiet.

Mizeria
Inläst som Daisy text och ljud

Författare:

Tvillingarna Aicha och Ali bor i en av Stockholms miljonprogramsförorter. Det är ett utsatt område med mycket droger och skjutningar – ideligen är det nya begravningar av unga människor. Aicha och Ali har alltid varit tätt sammanbundna, men nu går de på gymnasiet och har börjat glida isär. Aicha är kär, men Ali får absolut inte veta något – han ser som sin största uppgift att hålla koll på vilka hon träffar. Själv dras Ali ofrivilligt in i det som han gjort allt för att undvika; han blir vittne till hur hans bästa kompis blir skjuten och blir själv anklagad för mordet. Deras mamma Mona gör allt för att hennes barn ska få ett bra liv, men det är mycket hon har att kämpa mot. Mizeria Deluxe, Misären, hinner ifatt dem alla på olika sätt.
Trots de tunga problemen är Melody Farshins bok Mizeria ingen tung bok att ta sig igenom. På bara 130 sidor får läsaren lära känna Aicha, Ali, Mamma Mona och deras vänner genom både jag- och tredjepersonsperspektiv. Boken är uppbyggd med korta kapitel och språket ligger nära talspråk med mycket dialoger och slangord. Passar bra att läsa i årskurs 8 och 9 och på gymnasiet.

 

 

Lars är LOL
Inläst som Daisy text och ljud

Författare:

I Lars är LOL träffar vi Amanda som har sett fram emot att få börja sexan; dels får hon ju träffa Adam igen och sen så ska ju alla få varsitt gulligt litet fadderbarn! Men det blir inte alltid som man har tänkt sig. Amanda blir istället utsedd till att ta hand om den nya pojken i klassen, Lars, som har Downs syndrom. Och trots att hon upptäcker att hon faktiskt tycker om att vara med Lars, dras hon med i klasskompisarnas mobbning av honom. Det hela eskalerar och till slut är grupptrycket så stort att Amanda går med på saker som hon absolut inte vill göra. Hon sviker Lars genom att sprida dumma bilder av honom och plötsligt är alla runt omkring ledsna och besvikna på henne. Hur ska hon ska göra allt bra igen? Går det över huvudtaget att göra saker bra igen efter allt dumt hon har gjort? Boken ger upphov till tankar om vad som egentligen är viktigast? Att bli omtyckt av andra eller att tycka om sig själv? Hur tacklar man som barn att få ett så stort ansvar som Amanda får för Lars? Och hur får man mod att stå upp för en kompis som är annorlunda, när man själv är rädd för att bli utsatt? En viktig mellanåldersbok som får läsaren att både skratta och gråta, bli arg och glad om vart annat.

 

Anrop från inre rymden
Inläst som Daisy text och ljud

Författare:

Anrop från inre rymden är en novellsamling som berättar om känslor och händelser i gränslandet mellan barndom och tonår. Om den första förälskelsen, om vänner och ovänner, om syskon och familj. Kort sagt berättelser om sådant som alla kan känna igen sig i, och som ger upphov till mycket funderingar och diskussioner. Hur är det att vara kär i någon som redan är tillsammans med någon annan? Hur långt kan man driva med en vikarie? Hur stort ansvar har man för sina syskon? Och för sina föräldrar? Kan man bli bästis med någon som man varit ovän med? En samling noveller som får läsaren att tänka efter i dubbel bemärkelse. Passar kanske bäst för barn i år 5 och 6 på mellanstadiet.

De försvunna
Inläst som Daisy text och ljud

Författare:

Judit är på väg till ett läger tillsammans med åtta andra barn och de befinner sig långt från civilisationen när chauffören blir akut sjuk och bussen kraschar. Deras lägerledare drar iväg för att hitta hjälp och barnen stannar kvar, för det kan väl inte ta så lång tid att bli hittade? Men dagarna går och det blir alltmer uppenbart för dem att de faktiskt är försvunna. Judit måste tillsammans med de andra försöka klara sig i väntan på hjälp. Men hur länge klarar man sig utan mat och vatten? Och vem kan man egentligen lita på när alla är desperata av hunger? Och vem ska fatta beslut om liv och död? Samtidigt plågas Judit av minnena och skuldkänslorna efter sin mammas död några år tidigare och dessa hjärnspöken blir allt mer påträngande och verkliga. Till slut måste hela gruppen bestämma sig för att tillsammans offra allt av den lilla trygghet de har för att göra ett sista försök att bli hittade. Författaren Cecilia Lidbeck håller verkligen läsaren på helspänn hela boken igenom och man får en känsla av att vad som helst kan hända eftersom barnen är helt ensamma. Barnen får vara med om flera riktigt otäcka och skrämmande saker under sin tid i skogen, och boken för tankarna till klassikern Flugornas herre av William Golding. Boken är bra som underlag vid diskussioner om vänskap, rädslor och gruppdynamik. Ett annat tema att prata om är hur man själv skulle känna och vilken roll man skulle ta om man sjäv hamnade i samma situation?

Noel och den magiska önskelistan
Inläst som Daisy text och ljud

Författare:

En hel termin har Noel gått i den nya klassen och han står fortfarande ensam på rasterna. Han funderar mycket över varför det alltid är han som blir över? Det måste vara något med honom som inte syns, men som tydligen är fel och konstigt.
Men saker börjar förändras från och med den dagen då Noel träffar en mystisk uteliggare som lämnar en lapp efter sig. ”Noel: önskelista” står det på lappen och Noel skriver ner just det han önskar sig mest av allt; en vän. Exakt då ringer det på dörren och utanför står en flicka som heter Silke och är nyinflyttad. Är det så att önskelistan fungerar? Noel skriver andra saker på listan, men det resulterar inte bara i att han får det han önskar utan även andra hemska saker händer. Det verkar nästan som om någon har en plan med allt som händer. Eller? Innan boken är slut har saker och ting blivit både värre och bättre för Noel.
En finstämd bok om att saker och ting inte alltid är som man tror och att man inte ska tro att man vet hur allting är utan att ha frågat. Det finns flera olika saker att diskutera i boken men grundtemat är utanförskap. Varför vill vuxna alltid att man ska vara som alla andra? Att vara en i gruppen, vad innebär det? Måste man vara det? Annorlunda är ju en synonym till sällsynt, som Noels nya lärare påpekar – och sällsynt är väl bra att vara? Samtidigt funderar Noel över saker som om det finns en annan verklighet? En parallellvärld som vi inte kan se? Bra utgång för filosofiska samtal i klassrummet.