Du får vara hund – Tre berättelser om kärlek

Författare:

Denna novellsamling rymmer tre berättelser om kärlek på mellanstadiet. För oavsett ålder så kan ju kärlek vara något alldeles underbart eller hemskt, enkelt eller svårt. Man kan vara kär i någon, eller så kan man vara två som är kär i samma person och hur gör man då? I en av berättelserna är Cissi och Ella båda kära i Jannis Serrano, men vet han ens om att de finns? Tur att det finns tips i en storasysters tidning om hur man når sitt mål: ”Håll ögonkontakten… utan att stirra. Ta kommandot! Du bestämmer! Du har makten. Allting är tillåtet.” Fast hur långt kan man egentligen gå?

Man kan också vara jättekär och jättegärna vilja vara ihop men inte veta vad man gör och hur gör man när man är ihop. För hur ska Frans kunna svara på Agnes lapp med FRÅGAN med stort F? Och vem vet hur man ska göra? Frans vill ju inte vara en sådan som velar hela livet – tänk vad många chanser han kommer att missa!

Det kan också kännas urjobbigt när ens bästis plötsligt börjar bli kär i en massa killar medan man själv mest tänker på alla gulliga hundar man känner. Medan Moa är kär i en den ena och en den andra och helst vill pussas med killar i skogen så sörjer Ester allt kul de brukade göra. Tur att Ester har en massa olika hon kan ge sin kärlek; pudeln Donna, cockerpoon Pablo och taxen Molly. De vet minsann vad kärlek är!

I denna bok får vi läsa mysiga, charmiga, vardagsnära berättelser med hög igenkänningsfaktor. Texten är luftig och ackompanjeras av trevliga illustrationer på var och varannan sida vilket gör att boken är lätt att läsa (ej lättläst!) och vi tycker att den passar fint i årskurs 3 och 4.

Yani

Författare:

I Yani möter vi Rayan som går i 9:an på en skola i Alby. Vi möter Caspian, som Rayan har känt hela livet och som visar sig vara en hejare på att sälja kanelbullar. Vi möter Wahida, klassens språkrör i allmänhet och när det gäller feminism i synnerhet och som Rayan alltid haft ett gott öga till. Vi möter lärarna Helena som är världens bästa och som får en oförglömlig födelsedagsuppvaktning och läraren Eva som är knäpp, men kanske egentligen inte så dum ändå när man tänker efter. Vi möter Sebbe som jobbar på fritidsgården och som ständigt är beredd med varma mackor och ett lyssnande öra.
Och vi möter Amir, som varit en självklar kompis till Rayan sedan han dök upp i klassen i 4:an. Just denna dag så har allt varit som vanligt tills Amir droppar beskedet att han ska utvisas till Irak. Vad kan de göra för att stoppa utvisningen? Rayan och de andra i klassen börjar planera för namninsamlingar och andra protester, men vad hjälper det när Myggan (Migrationsverket) verkar ha bestämt sig? Rayan pratar ofta med sin döda mamma och det är med henne han ventilerar sin oro inför vad som ska hända om de inte lyckas få Amir att stanna.

Och samtidigt som kampen för att Amir ska få stanna så pågår det vanliga livet för dessa ungdomar. Det är pengar som ska samlas till en klassresa och det är möte med soc och andra som tror att de likt ”Nelson Mandela” ska rädda ungdomarna från gängkriminalitet genom sitt ”förebyggande arbete”. Det är jobbiga familjemedlemmar (fast också ganska schyssta), varma känslor och djupa samtal.

Det här är en berättelse om vänskap, om att drömma och om hur olika förutsättningarna kan se ut för att kunna uppnå sina drömmar. Det är roligt och det är sorgligt och man känner så för alla de här ungdomarna. Och sedan är det ju språket; rappt och roligt, närmast poetiskt i vissa partier, och överlag mycket dialog. Och det är hur mycket slangord som helst, men inte ens för en medelålders bibliotekarie gör det att läsningen stannar upp, för man tar sig snabbt in i boken och sedan bara flyter man igenom den. Vi tror att den kommer att uppskattas bland eleverna och att den passar från årskurs 8.

En lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen

Vem har sagt något om kärlek?

Författare:

Från den dag då Elaf får sin första mens så förändras hennes liv. Från och med nu är hon en kvinna och med det kommer en massa förbud och begränsningar. Hon får inte längre vara ute och leka, hon måste vara försiktig när hon cyklar, absolut inte rida eller använda tampong och hon får inte vara med på skolans simlektioner. Hon får under inga omständigheter vistas ensam med pojkar och redan i årskurs nio börjar hennes mamma prata om giftermål.
Till en början reagerar Elaf med förvåning; Hennes äldre bröder har ju inga som helst regler – Varför ska det gälla henne och inte dem? Det som går upp för henne är att allt handlar om att behålla familjens heder. Förutom det förtryck som hon utsätts för hemifrån så får hon i skolan stå ut med mobbning och rasism. ”Jag känner ett tydligt mellanförskap och slits ständigt mellan två olika världar. Jag vill passa in i skolan, men jag kan inte göra något som riskerar bryta mot hedersnormerna. Varken hemmet eller skolan är platser där jag kan vara mig själv” (s. 63).

Vi får följa Elaf i tre decennier medan hon kämpar med att hitta sig själv och sin plats i samhället och hon konstaterar att ”hedersnormer är inget annat än ett gift som långsamt suger livslusten ur en”. Hennes berättelse varvas med intervjuer med hennes egna föräldrar samt med faktasidor om hederskultur. Och trots att det är en bitvis grym och sorglig berättelse så är det också en berättelse om frigörelse. Som läsare får man med sig en känsla av hopp; Det går att förändra strukturer så som hederskulturer. 

Himlabrand

Författare:

Som familjens enda barn har det alltid varit självklart för Ánte att han ska fortsätta arbetet med renarna. Hans liv är präglat av de samiska traditionerna som ger trygghet och gemenskap samtidigt som han blir alltmer varse att samerna är en minoritet som varit väldigt utsatta för diskriminering genom åren. Vad ingen annan vet är att Ánte har börjat få känslor för sin bästa vän Erik  – Ántes hjärta slår vilt så fort de ses – men Ánte ser det som en omöjlighet att han någonsin ska kunna berätta vad han känner. Han vet att personer som tidigare kommit ut som homosexuella har drivits ut ur gemenskapen och bort från Jokkmokk, och Ánte vill absolut inte lämna det liv han lever. Vad ska hans föräldrar säga? Klasskompisarna? Resten av släkten? Han måste välja – eller?

Samtidigt som denna berättelse till stor del handlar om dagens unga samer är temat i berättelsen alltid lika aktuellt; Svårigheten att våga vara den man är är något som man kan känna igen sig i oavsett vilken bakgrund man har. Boken kan vara ett bra verktyg när det gäller värdegrundsarbete kopplat till frågor som berör hbtqi, diskriminering och normer. Vi tycker att den passar att läsa från årskurs 8 och uppåt.

Aldrig backa

Författare:

I klass 5a är det killarna som styr och ställer, som stör på lektionerna, som dissar den som gör fel på gympan, som har makten att sänka alla i största allmänhet men tjejerna i synnerhet. ”På tisdagar får killarna vara på fotbollsplanen efter lunch. Dom tycker att det är orättvist, men Matilda och dom andra på fritids säger att så är det bara. Killarna har alla andra dagar, och då menar jag ALLA andra dagar. Och dom vill helst spela själva.”  Den som säger det är Lydia, en av de sju tjejer som går i klassen. De är alla mer än trötta på killarnas attityd, men det är som om har vant sig och ingen orkar riktigt säga ifrån.
I klassen går också Ivan. Han är den som bara hänger på, lite på avstånd men ändå med i stöket. Han vill säga ifrån men det är så svårt – för hur ska man göra det utan att själv bli måltavla för de andras hårda ord? Lydia och Ivan är inte ihop men det finns något speciellt mellan dem. Det vill de dock inte riktigt erkänna inför sig själva eller inför varandra – risken är ju stor att man bara bli ledsen och sårad.
Efter en händelse i omklädningsrummet så har tjejerna fått nog – de bestämmer sig för att de ska stå på sig, stå upp för varandra och aldrig någonsin backa. Den som kommer med förslaget är Vega, nyinflyttad från Göteborg och Lydias bästa kompis. Det krävs mycket mod, från alla inblandade, samtidigt som det finns känslor för varandra som inte bara är ilska. Tjejerna möter mycket motstånd, både från killarna som undrar vad de håller på med och från lärare som inte fattar något utan bara tycker att de ska skärpa sig. Men de gör vad de har lovat varandra – De backar aldrig!
Och det blir långsamt lite bättre, lärarna börjar lyssna, killarna börjar fatta. Förändringen sker inte över en natt, vilket gör det till en trovärdig berättelse, för det tar tid att ändra sedan länge cementerade strukturer!

Boken är tydligt inspirerad av ungdomsboken Tusen gånger starkare (det finns till och med en referens till den), men Aldrig backa vänder sig till mellanåldern. Den är lätt att läsa med korta kapitel och luftiga sidor och vi tror att den kommer att ge upphov till mycket att prata om. Vi tycker att den passar från årskurs 4.

Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen

 

Djuret

Författare:

Love sitter på tunnelbanan och tycker att livet är rätt trist. Hans föräldrar är nyseparerade (dum idé enligt Love), det är kallt, (vilket Love i och för sig tycker är bra för då kan han dra upp halsduken och slippa ”visa sitt freaky fejs mer än nödvändigt”) och i högtalaren sprakar meddelanden om stopp och förseningar.
Plötsligt hör Love ett konstigt ljud. Det liksom skrapar och krafsar. Ljudet kommer från en låda som står under ett av sätena. Loves första tanke är att det är en bomb, men ser sedan att det är något som rör sig i låda. När Love kikar in i lådan så ser han ett djur som liksom är både fult och gulligt på samma gång; ”Inte skrämselfult utan mer som att man vill rädda det”. Och utan att han riktigt vet vad han gör så gör han just det; Räddar djuret och tar med sig det hem.
Väl hemma börjar tankarna snurra. Vad är det egentligen för ett djur? Tänk om det är farlig? Och vad äter det? Och hur ska han göra för att djuret inte ska bli upptäckt? Hans mamma som är så allergisk – Hon kommer att börja känna av det! Djuret måste gömmas! Men var?
Det blir både svårare och farligare, men också roligare och galnare än Love någonsin hade kunna föreställa sig. Och som tur är så börjar Frank i Loves klass, och Love som tidigare varit väldigt ensam och utsatt har nu plötsligt fått en vän. Men kan man verkligen lita på ett kickbikeproffs från USA med vit dunjacka och dödskallering på fingret?
En feelgood-berättelse om vänskap, ett mystiskt djur och ett gäng onda vetenskapsmän – Låter det galet? Det är det! Men också charmigt och roligt och lite sorgligt. Både att gömma ett djur och att vara en vän kan vara väldigt svårt – men helt klart värt alla besvär i världen. Förutom själva ramberättelsen om Franks bestyr med att rädda Djuret så innehåller berättelsen mycket att prata om och vi tror att denna berättelse passar för årskurs 4 och 5.

Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen