Gustavus Vassa, afrikanen

Författare:

Gustavus VassaGustavus Vassa, afrikanen, är Olaudah Equianos självbiografi från 1789. Som tioåring blir han kidnappad från sin barndom i nuvarande Nigeria och säljs som slav till kaptenen på ett skepp. Han skiljs från hela sin värld och kommer aldrig mer att återse sin familj eller sitt land. Equiano arbetar för det mesta på olika handelsfartyg med att lassa. Oftast blir han fruktansvärt behandlad av slavägarna. År av förtryck, tortyr, förnedring och ren ondska följer. För varje slag och piskrapp blir Equianos hud tjockare och hans psyke starkare, fram växer en slags distans till det han är med om. Kanske är det det som får honom att hålla sig vid liv. Hans ofrivilliga äventyr sträcker sig över hela världen. På bara några få sidor hinner han förflytta sig från Turkiet till Grönland. Han lär känna nya människor, smakar exotiska frukter och ser nya platser. Han har ett öppet sinne för det mesta och prövar sig nyfiket fram tills han är en berest och världsvan människa.

Om det är möjligt att påstå sig äga en människa och samtidigt visa den respekt så finns det några exempel på det i boken. Några av slavägarna ger Equiano nödvändig respit från plågorna, låter honom tjäna egna pengar och lära sig navigera. Som en alldeles för erfaren 21-åring lyckas sedan Equiano äntligen köpa sig fri. Historien om Equiano handlar inte om ett offer. För trots all smärta, förnedring och ondska han genomlider så vinner han faktiskt i slutet. Som stark, erfaren och accepterad i sitt nya samhälle blir han en eftertraktat röst i debatten om svartas rättigheter. Läs mer om Gustavus Vassa och andra Alla tiders klassiker-titlar här.
Vi har den även i lättläst version, då med titeln Jag, slaven Gustavus Vassa, som även den finns inläst som talbok.

Katitzi & Katitzi och Swing

Författare:

KatitziÄntligen har Katitzi kommit ut i nyutgåva med fina illustrationer av Joanna Hellgren. I Katarina Taikons älskade barndomsskildring får vi följa Katitzi som efter några år på barnhem återförenas med sin pappa och sina syskon. Trots att det är både härligt och lite läskigt att återförenas med sin familj så blir livet inte riktigt som förväntat för Katitzi. Hon får arbeta för att hjälpa familjen och kan inte gå i skolan som andra barn i Sverige. Pappan gör vad han kan för att familjen ska kunna slå sig till ro och för att barnen ska få gå i skolan men romer är inte välkomna i det svenska samhället. Familjen körs iväg från varje plats de kommer till och Katitzi förstår inte hur det kan vara så orättvist!

Det här är en viktig bok om romernas historia i Sverige men också om en flickas uppväxt på 40-talet och de orättvisor och övergrepp hon utsätts för för att hon är rom. Katitzi kom ut för första gången 1969 så i den här nyutgåvan har texten varsamt redigerats för att passa dagens barn. Läs den tillsammans från årskurs 3 och uppåt.

Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen

 

I häxornas tid

Författare:

I Häxornas tidI häxornas tid är tre böcker i en: Häxprovet, Häxans dotter och Häxpojken.
Spännande, välskrivet och engagerande, som så ofta då Maj Bylock skriver.
Berättelsen om Anneli och hennes familj bygger på ett domstolsprotokoll  från 1600-talet då en 11-årig flicka stod inför rätta för häxeri i Sverige. Miljön och tänkesättet är präglat av tiden men kärleken, glädjen, nyfikenheten och rädslan är tidlös.
I första delen Häxprovet råkar barnet Anneli av misstag sätta eld på sitt familjehem och flyr skräckslagen ut i skogen. Den som tar hand om henne innan hon går under i skogen, är gamla Ylva som är en läkekvinna med stora kunskaper om örter . Anneli – som glömt sitt namn och sitt ursprung av chocken – växer upp och lär sig läkekonsten. Men Ylva anklagas för häxeri då den tidens häxrädsla börjar spridas i byn.  Hon måste göra provet och sedan dömas …och  Anneli som betraktas som hennes dotter..hur ska det gå för henne?
Andra delen Häxans dotter tar vid då Anneli ger sig iväg från Ylvas stuga och, med hjälp av en pojke som hon tidigare hjälpt,  till sist hittar en trygg plats – sitt barndomshem.
Hon återfår sitt namn och sin historia men både skräcken för häxanklagelser och örtkunskaperna från Ylva bär hon med sig – Det är svårt att inte våga bota då man kan!
Till sist ger hon sig iväg igen för att hitta ett eget liv.  Och det gör hon – mycket är svårt, ibland är det hemskt men också underbart då hon möter Bengt som sitter och spelar fiol nere vid en bäck..Men inte heller det går utan komplikationer trots att kärleken är stark.
I sista delen, Häxpojken är det Annelis och Bengts son Ulv som är huvudpersonen. Han är musiklaisk som sin far, han lär sig bota av sin mor, men mest av allt älskar han djuren och sin häst. När hästen går ner sig i ett kärr blir han förtvivilad och rasande och ger sig av hemifrån, hamnar ofrivilligt som gruvdräng i den framväxande malmbrytningen och möter en vän – någon med samma kärlek till naturen som han själv och som befriar honom från gruvan..och som visar sig ha en oanad koppling till hans egen mor.

I häxornas tid är tre spännande berättelser som samtidigt ger en bred insikt i hur det var att leva i Sverige på 1600-talet, hur man tänkte och trodde och hur samhället fungerade. Hela samlingsvolymen är på drygt 400 sidor men alla tre delarna kan läsas fristående, så man behöver inte avskräckas av formatet. Berättelserna passar för läsare från årskus 4-5 och uppåt och språket flyter lätt med en perfekt balans mellan beskrivningar och dialoger. Även om det handlar om en annan tid finns det mycket att känna igen sig i , både för den som själv levt med rädsla och flykt eller känt sig annorlunda och för den som inte har de erfarenheterna.

Flickornas historia / Flickornas historia Europa

Författare: ,

Flickornas historiaHistorien skrivs nästan alltid av den som har makten… och det som berättas handlar också ofta om dem. Därför läser vi så ofta om kejsare, kungar, hövdingar och krig när vi ska lära oss om den tid som varit. De har nästan alltid varit män. Sällan har historien handlat om kvinnor, nästan aldrig om barn och särskilt inte om flickor. Men nu finns den – Flickornas historia!
Författaren Kristina Lindström har tillsammans med tecknaren Anna-Clara Tidholm skrivit och illustrerat inte bara en, utan två böcker, som berättar om trettiofyra flickors liv från stenålder/antiken till våra dagar.
Den första Flickornas historia handlar om 17 olika flickor som levde här i Sverige/Norden. Varje kapitel berättar om ett flicköde i en viss tidsepok. Aulis som levde under Bronsåldern, Tola som levde under 1100-talet då Sverige kristnades, Katrina 14 år som mot sin vilja gifts bort på 1200-talet, Eva som flyttar från svältens Sverige till Amerika på 1800-talet… Korta fina berättelser som avslutas med en liten faktaruta om tiden flickorna levde i.
En historieskrivning från marken – inte från maktens höjder. Om vanligt liv och Flickornas historia Europavanliga människors villkor – inte bara flickornas historia utan Sveriges historia.

Den andra, Flickornas historia Europa, har berättarröster från sjutton olika platser och tider runt om i Europa. Från Eirene som var en av flickorna i den kvinnliga poeten Sapfos hus år 600 före Kristus, Majrike i Holland under 1700-talets upplysningstid vars far kämpar mot slaveriet, Caitlin från hungersnödens Irland på 1800-talet, Ewa från andra världskrigets Polen till Emina som bor i det belägrade Sarajevo under Bosnienkriget under 1990-talet.
Några av flickorna har funnits på riktigt, andra är skapade av författaren – men deras tid och deras villkor är historisk verklighet. Genom deras ögon ser vi hela den brokiga, sorgliga och levande historia ur vilken vår tids Europa vuxit fram.

Kristina Lindström är en underbar författare som trots korta kapitel och ett enkelt och rakt språk lyckas måla upp de olika tiderna, platserna och personerna levande och engagerande. De här böckerna kan läsas av både yngre och äldre med stor behållning och vidgat historiskt perspektiv. Man ser hur man även i Sverige halshuggit tolvåringar som stämplats som häxor, gift bort flickor mot deras vilja och låtit barn arbeta och slita lika hårt som de vuxna under historiens gång. Och man förstår att frihet och rättvisa, jämlikhet och ett samhälle som inte gör skillnad på människor – det är inget man får gratis – det är något vi alltid måste sträva mot, även om vi i vår tid och i vårt land kommit en bit på väg.

Ett regn av bomber

Författare:

Ett regn av bomberFjortonårige Hans och hans familj bor i Köln. Det är oktober 1944 och hans far slåss som nazisoldat på östfronten. Men hans storebror, sexton år gammal, är med i en motståndsgrupp mot nazisterna. Gestapo bryter sig in i lägenheten en tidig morgon och släpar i väg med brodern, som avrättas som förrädare trots sin låga ålder. Hans måste leva vidare med sorgen över sin bror.
Hans ville själv vara med i motståndet men tvingas istället ,tillsammans med sin  klasskamrat Max, att träna och strida med Hitlerjugend för att försvara Köln mot de amerikanska soldater som är på väg. Karl – klassens översittare och diktator är den som leder Hitlerjugend. Där tränas de att skjuta och göra brandbomber, de förnedras och hånas, framförallt Hans som har haft en förrädare till bror.
Däremellan har Hans att hantera en vardag där bomberna faller över staden, ständigt måste man hitta skyddsrum och inte vet man om man kommer att överleva eller ha ett hem att gå till efter anfallet.
Och så kommer de amerikanska soldaterna – Hans och Max tvingas vara med och försvara staden – tills de ser Karl – översittaren träffas och dö. Då flyr de och gömmer sig. De överlever kriget men livet är förändrat för alltid. Svält, skador, ruiner.
Boken slutar med att Hans skickas iväg till Sverige av humanitära skäl. På resan dit möter han befriade judiska lägerfångar och börjar förstå lite av vad som hänt andra i hans land under krigsåren.

Ett regn av bomber av författaren Torsten Bengtsson är mycket spännande. En lättläst och välskriven bok , användbar för  den som vill samtala om andra världskriget, om den enskildes historia i de stora händelserna, om makt och maktlöshet och hur mycket fri vilja en människa egentligen har.

Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen

Pojken i randig pyjamas

Författare:

Pojken i randig pyjamas av författaren John Boyne har som undertitel En sorts saga. Det är alltså inte en dokumentär berättelse.
Bruno som är en nioåring i en välbärgad familj i Berlin under andra världskriget, får en dag veta att familjen måste flytta. ”Furien” vill nämligen att pappa ska sköta ett mycket viktigt arbete på en plats långt borta. Bruno och hans syster och mamma tvingas motvilligt acceptera flytten.
Det ser mycket annorlunda ut dit de kommer, och Bruno uppfattar platsens namn som Allt Svisch. Från sitt fönster kan han se människor i randiga pyjamasar som tydligen lever bakom höga stängsel. Vad gör de där? Varför får inte Bruno komma in dit? En dag går han på upptäcktsfärd längs med stängslet och får syn på en liten figur på andra sidan. En förbjuden vänskap tar sin början..
Boken berättas helt ur Brunos perspektiv, den som har kunskap om andra världskriget förstår verkligheten bakom det Bruno uppfattar och det gör berättelsen mer obehaglig.
Pojken i randig pyjamas  bör läsas som en skönlitterär berättelse eftersom dramatiken i berättelsen vilar på en osann bild av att de flesta tyskar inte visste hur judarna behandlades under den här perioden. Många har reagerat negativt på att boken utger sig för att skildra verkligheten som den var och att man använder den i undervisningen om förintelsen. Här finns en bra artikel om detta: https://hcn.org.uk/blog/the-problem-with-the-boy-in-the-striped-pyjamas/ .