How I live now

Författare:

How-I-live-nowDaisy, 15 år, kommer från New York till England för att tillbringa sommaren med sina kusiner och sin moster Penn som hon aldrig har träffat. Kusinerna bor i ett vackert och gammalt hus på landet och de tar emot Daisy med öppna armar. Moster Penn åker till Oslo för att arbeta med att förhindra det stundande kriget som alla vuxna pratar om. Barnen lämnas ensamma i det stora huset när kriget plötsligt bryter ut och landets gränser stängs. Daisy och kusinerna är inte oroliga utan njuter av friheten utan vuxna och den varma sommaren.
Daisy som har haft en ganska trasslig och ensam uppväxt i New York, gör snart kusinerna till sin nya familj och mellan henne och Edmond utvecklas en annorlunda och förbjuden kärleksrelation. Men snart närmar sig kriget deras skyddade värld och kusinerna splittras.
Daisy, som får ansvaret för nioåriga Piper, försöker till varje pris överleva och gör en plan för att återförenas med Edmond.
How I live now är skriven av Meg Rosoff och utspelar sig i en nära framtid. Det är en berättelse om hur ett modernt världskrig skulle se ut, men också en kärlekshistoria och en berättelse om Daisy och hur hon finner sig själv i det där gamla huset på landet, hos sina märkliga kusiner, i ett främmande land.
Bäst fungerar nog denna från skolår 8 till gymnasiet. Vi har också boken på svenska, Så har jag det nu.

Annas dagbok

Författare:

Annas-dagbokEn spännande bok om en mörk dystopisk framtid. Den här boken är skriven i dagboksform och vi får följa Anna som plötsligt måste börja oroa sig för värre saker än att hon är osams med bästa kompisen och om den nye killen i skolan är kär i henne.
En kväll när hon sitter hemma med familjen och tittar på den populära dokusåpan Skeppet händer något märkligt. Plötslig faller en av besättningsmännen ner, till synes livlös, och programmet bryts.
Dokusåpan handlar om ett forskningsfartyg på väg till Arktis för att studera polarisarnas tillstånd. När skeppet återvänder till Stockholm igen för att välkomnas av kungafamiljen och ett massivt pressuppbåd kör den rakt in i kajen. Man upptäcker att alla i besättningen har dött i en mystiskt sjukdom. Medierna försöker lugna befolkningen men inom kort blir fler och fler sjuka och dör.
Anna och hennes familj försöker fly till farföräldrarna i Norrland men alla vägar är avspärrade av militären för att viruset inte ska spridas. Kommer Anna och hennes familj att klara sig? Kommer Anna och Adam ses igen?

Börje Lindström skriver lättläst och spännande, det nämns inga årtal i boken men man får känslan att den utspelar sig i en ganska snar framtid. Mycket att prata om!

Flodvågen

Författare:

Flodv-25C3-25A5gen-001Flodvågen av Anne Rooney är en snabbläst och lättläst bok med ett aktuellt budskap. Europa översvämmas av klimatflyktingar och regeringarna har tagit till hårdhänta metoder för att hålla koll på alla. ”Klimmar”, som de kallas, ska rapporteras till polisen, interneras i läger och övervakas. Kevin råkar på en kille som tydligen är just klimatflykting, men istället för att anmäla honom hjälper han denne – om än motvilligt. Men hur ska det gå, ska de avslöjas? Och vattnet som stiger hela tiden, var ska alla ta vägen?

Stor stil, bara 66 sidor men mycket att prata om! Boken finns också på arabiska (al-Tūfān).

Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen

The Hunger Games

Författare:

The-Hunger-GamesVi har redan skrivit om den här boken på bloggen eftersom vi har den på svenska också. Det är en ruggigt spännande bok med många bottnar och trådar att samtala om med ungdomar. Jag läste den på engelska ett tag efter att jag läst den på svenska och blev lika gripen – det fungerar, boken håller för omläsning. Och vad gäller språket tror jag att elever i åttan och nian klarar det. Man kanske ska hjälpas åt med de första sidorna, sen är de fast och kan inte låta bli att fortsätta läsa!
Alltså: en obestämd framtid, två ungdomar från varje ”distrikt” väljs ut att mötas i en kamp på liv och död på en jättearena – och allt direktsänds i tv. Det finns kärlek och misstro och förtvivlan och svek…
Den engelska utgåvan vi köpt (vi har den även på svenska) kom med två olika omslagsbilder. Den med röda detaljer rekommenderas av Stephenie Meyer (författare till Twilight-böcker) och den med blåa detaljer på omslaget rekommenderas av Stephen King… Om detta kan man tycka vad man vill, men: läs boken, The Hunger Games av Suzanne Collins.

Hungerspelen

Författare:

Suzanne Collins Hungerspelen är en otroligt spännande och tänkvärd bok. I en mörk framtid lever sextonåriga Katniss, med sin mamma och älskade lillasyster Prim. Varje år sänds hungerspelen, 24 deltagare, en pojke och en flicka från varje distrikt som väljs ut genom lottning. Segraren blir den enda som överlever, så det gäller att döda sina medtävlande så fort som möjligt. Allt direktsänds som tv-underhållning för huvudstaden. De 24 spelarna skickas till huvudstaden för att stylas och tränas inför hungerspelen, det gäller att sälja sig framför kamerorna och bli populär så att man får sponsorer som kan hjälpa en med mat eller medicin under spelens gång.
De fattigaste i de olika distrikten kan från och med året de fyller tolv skriva upp sig för matransoner åt sig själva och sin familj, men det innebär att de får ännu en lott med sitt namn skrivet på inför hungerspelen. Från och med det året man fyller tolv år är man med i lotteriet, varje år som går får man en lott till.

Hungerspelen är en spänningsroman, en äventyrsroman, en psykologisk thriller, en dystopi och en samhällskritisk roman. Det finns hur mycket som helst att tala om när man läst den här boken, den är lite otäck men det finns också spirande kärlek och hjärtevärmande vänskap. Passar från årskurs sju. Boken är ganska tjock men man kommer in i berättelsen på en gång! Vi har den även på engelska.

Dystopier har blivit väldigt populära de senaste åren. Framtidsscenarion om totalitära stater där bland annat övervakning, droger och propaganda används i syfte att kontrollera populationen och minimera medborgarnas möjligheter och vilja till att tänka kritiskt. Det finns många text-till-text-kopplingar att göra mellan de äldre klassikerna (t.ex. 1984 av George Orwell, Kallocain av Karin Boye och Du sköna nya värld av Aldous Huxley) och nyare berättelser som Divergent. Böckerna kan även fungera väl som underlag i samhällsorienterad diskussion.

Så har jag det nu

Författare:

s-C3-A5-har-jag-det-nuDaisy, 15 år, kommer från New York till England för att tillbringa sommaren med sina kusiner och sin moster Penn som hon aldrig har träffat. Kusinerna bor i ett vackert och gammalt hus på landet och de tar emot Daisy med öppna armar. Moster Penn åker till Oslo för att arbeta med att förhindra det stundande kriget som alla vuxna pratar om. Barnen lämnas ensamma i det stora huset när kriget plötsligt bryter ut och landets gränser stängs. Daisy och kusinerna är inte oroliga utan njuter av friheten utan vuxna och den varma sommaren.
Daisy som har haft en ganska trasslig och ensam uppväxt i New York, gör snart kusinerna till sin nya familj och mellan henne och Edmond utvecklas en annorlunda och förbjuden kärleksrelation. Men snart närmar sig kriget deras skyddade värld och kusinerna splittras.
Daisy, som får ansvaret för nioåriga Piper, försöker till varje pris överleva och gör en plan för att återförenas med Edmond.
Så har jag det nu är skriven av Meg Rosoff och utspelar sig i en nära framtid. Det är en berättelse om hur ett modernt världskrig skulle se ut, men också en kärlekshistoria och en berättelse om Daisy och hur hon finner sig själv i det där gamla huset på landet, hos sina märkliga kusiner, i ett främmande land.
Duktiga läsare i årskurs sju kan läsa den här boken men den fungerar nog bäst från skolår 8 till gymnasiet. Själv älskade jag den och hade riktigt svårt att släppa den. Vi har även boken på engelska, How I live now.