Brown girl dreaming

Författare:

I Brown girl dreaming delar ALMA-pristagaren Jacqueline Woodson med sig av sina barndomsminnen från sin uppväxt som afroamerikan i 60- och 70-talets USA. Den svarta delen av befolkningen vill ha förändring och på gatorna rasar demonstrationer och upplopp för att kräva sina rättigheter. Samtidigt skildras Jacquelines värld ur ett barnperspektiv där en frånvarande pappa ersätts av den kärleksfulle morfar Gunnar, en ny lillebror kommer och tar hennes plats som familjens minsting och det viktigaste i världen är att ha en bästis. Hon är en flicka som drömmer; om bättre villkor för afroamerikaner i USA, men också om att hon en dag ska bli författare. Hennes upptäckt av läsandet och skrivandets konst ter sig som ett mirakel för henne och hon konstaterar ”But on paper, things can live forever”. (s. 249).

Boken är uppbyggd av prosadikter med varierande längd som med en vardaglig ton beskriver både den lilla och stora världen omkring författaren. I undervisningen kan man använda boken som helhet för att ”eleverna ska möta samt få kunskaper om skönlitteratur från olika tider och skilda delar av världen” (Lgr11, s. 252). Man kan också plocka ut enskilda dikter att arbeta med i syftet att eleverna ska få möta olika skönlitterära genrer. Dikterna har ett rikt bildspråk som gör att berättelsen framträder tydligt och som läsare är det lätt att följa med i handlingen. Den här fantastiska läsupplevelsen kan passa barn från årskurs 7 och uppåt.

Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen

Vakuum

Författare:

”Dagarna blir så långa när någon är död”, tänker Jonna. Hennes storebror Johan tog sitt liv för snart ett år sedan och hon känner mest ilska. Hur kunde han lämna henne när det fanns så mycket kvar som han inte hade lärt henne? Så mycket de inte hunnit göra tillsammans? Omgivningen förväntar sig att allt bara ska vara som vanligt men  ingenting kommer ju någonsin att bli det minsta vanligt igen. Jonna har känslan av att hon flyter runt i ett vakuum av kompakt mörker och gråta kan hon inte göra för då dör hon.
Men en dag hittar hon en lapp i en av sina vinterstövlar; Guten Tag, står det. Lappen är från Johan och efter hand hittar hon fler lappar från honom. Lapparna leder henne till en stuga på landet där Johan brukade vara och hon letar febrilt efter fler ledtrådar för att få svar på den största av alla frågor: Varför?
I sitt sökande får hon oväntad hjälp av stuggrannen Ruben, och mellan dem växer något fram som gör att den hårda knuten i Jonnas mage långsamt, långsamt börjar att lösa upp sig – men om man gråter dör man ju – eller?
Mia Öströms bok behandlar ett ämne som väcker många tankar och känslor. För det är inte bara personen som dör som försvinner, utan även det liv som omgivningen levde. De som blir kvar ska försöka förstå och acceptera vad som har hänt, och samtidigt försöka leva vidare. Varför väljer en ung människa att avsluta sitt liv när det precis har börjat? Och hur ska man som närstående lära sig att stå ut med den obeskrivligt smärtsamma förlusten? Boken lämnar inga tydliga svar på frågor som dessa, utan lämnar mycket utrymme för reflektion och diskussion. En viktig bok!

Nadir och ingen annan

Författare:

Nadirs familj består av hans ”bröder” Ali och Said, som är den enda familj han har efter flykten till Sverige. De är hans bästa vänner samtidigt som han kan bli väldigt trött på dem. Han känner att han vill något mer med sitt liv än att bara plugga svenska och hänga i biljardhallen. Innan Nadir flydde från Syrien tränade han simning flera dagar i veckan, men när han får ett erbjudande om att börja simma igen vet han inte hur han ska göra. Kommer han verkligen att hinna med att träna? Och kommer Ali och Said tycka att det är ok att han gör något på egen hand? Och vad kommer de andra i simklubben att säga om han börjar träna med dem? Det blir ett svårt beslut att fatta för Nadir, men ingen annan kan göra det åt honom. En bra utgångspunkt för att kunna diskutera hur det kan vara när man är nyanländ i ett nytt land.
Pär Sahlins bok Nadir och ingen annan passar läsare på högstadiet och gymnasiet som vill ha ett språk som ligger ganska nära talspråket.

Boken finns även på arabiska Nādir wa-laysa ahad ākhar. 

Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen

The hate u give

Författare:

Det här är en smärtsam och brännande roman om den livsfarliga rasismen mot svarta unga män i USA idag. Sextonåriga Starr får skjuts hem efter en fest av sin gamla barndomskompis Khalil när de plötsligt blir stoppade av polisen. Khalil blir ombedd att gå ut ur bilen och bara några sekunder senare blir han skjuten till döds av polisen. Kvar blir Starr, livrädd och förkrossad. Först gömmer hon sig hemma och bearbetar sorgen, man har lyckats hålla hennes namn hemligt så ingen utanför familjen vet att Starr också var med i bilen. Men snart måste Starr ta ställning och använda sin röst för att vittna och berätta för världen vad hon har sett. Allting kompliceras ännu mer när det kommer ut att Khalil langade för ett kriminellt gäng i området och plötsligt är det både polisen och gängledaren som Khalil arbetade för som helst vill att Starr ska hålla tyst om det hon sett. Starr livs är komplicerat nog som det är eftersom hon slits mellan två olika världar, den svarta förorten som hon bor i med familjen och den vita privilegierade privatskolan hon går i. Starr har lyckats hålla sina två världar åtskilda men i och med att hon väljer att vittna och gå ut i media med sin berättelse möts hennes olika världar och då tvingas hon också konfrontera rasismen bland hennes kompisar i skolan. The hate u give lyckas med konsten att vara både pedagogiskt och nyanserad. Vi tycker att den passar läsare i årskurs nio och gymnasiet. En varning bara för att den här boken är så gripande och levande att man efter läsningen verkligen behöver ha ett uttömmande boksamtal för att hantera den här fantastiska läsupplevelsen. Författare är debutanten Angie Thomas och ett plus är att en filmatiseringen är på gång.

Lärarhandledning till boken finns här: Lärarhandledningar – Cirkbloggen

Tusen gånger starkare

Författare:

När Signe gick i sexan tyckte hon att allt förändrades och att alla i klassen gick från att vara spralliga barn där alla kunde umgås med alla till att bli alltmer splittrade och oschyssta mot varandra. Mimi blev klassens drottning och killarna började dominera allt mer både i och utanför skolan. Nu går Signe i nian och är nästan osynlig i klassrummet. Tyst observerar hon det spel som dagligen utspelas mellan de olika grupperna i klassen.
En dag kommer en ny elev till klassen som heter Saga och plötsligt rubbas ordningen i klassen. Hon ifrågasätter de maktstrukturer som för alla blivit en självklarhet och hon står upp för sig själv och andra mot Mimi, lärarna och killarna i klassen. Saker börjar förändras i klassen, något som inte alla gillar. Signe är dock en av dem som älskar allt det som Saga har fört med sig, men motståndet mot denna starka flicka växer sig allt större. En dag är hon försvunnen och Signe konstaterar ”Jag vet inte var Saga finns idag. Men en sak vet jag säkert. Hon var stark, tusen gånger starkare än alla tjejer jag jag känner. Och någonstans i mitt inre växer den kraften. Det här är mitt enda liv.” 

Det går att förändra saker, men hur mycket ska det behöva kosta? Och vem ska ha modet att vara den som startar en förändring? Varför har vi våra roller och varför är det så svårt att bli av med dem? En ungdomsbok som ger upphov till diskussioner kring genus, status och vänskap och som sitter kvar i tankarna under en lång tid.