Min hemliga tvilling
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

Leia har föräldrar som arbetar med det allra senaste inom AI och är ledande inom robotforskning. En dag när Leia är hemma från sjuk från skolan märker hon hur mamman springer ner till källaren och Leia undrar vad hon gör där. När hon smyger efter ser hon att det ligger en exakt kopia av henne på en bänk nere i ett annars låst rum i källaren. Leia bestämmer sig för att ta reda på mer och som av en händelse åker hennes föräldrar på konferens och Leia ska vara ensam hemma med hennes farfar.
Leia läser på i robotens manual och lyckas väcka roboten. När hon gjort det blir hon först väldigt skrämd av roboten. Den är precis som hon och hon är rädd att farfar eller någon annan ska upptäcka roboten. Men roboten är vaken och Leia måste ta hand om den. Roboten säger att den måste få ett uppdrag, att den är till för att hjälpa människor.
Leia ser hur lätt roboten har att lära sig. Roboten bad genast om minnesinformation, det behöver den för att kunna fungera som en människa. Leia tänker då att roboten kan hjälpa henne med matteprovet nästa vecka eftersom Leia är jättedålig på matte! Roboten bara snabbläser matteboken och sen kan den allt och Leia lär henne hur roboten ska fungera i skolan. Leia filmar skolan och berättar för roboten om sina klasskamrater. Otroligt nog fungerar det i skolan och på matteprovet och alla tror att roboten är Leia. Men sen är det som att roboten vill ha mer och försöker ta över Leias liv och när Leia inte lyckas stänga av roboten genom att försätta henne i viloläge med den vanliga koden för att roboten lyckats omprogrammera sig själv blir Leia riktigt rädd.

Min hemliga tvilling passar bra att koppla till programmering i läroplanen.

Flykten
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

Det här är en lättläst och spännande berättelse från 1300-talet  när Magnus Eriksson var kung och digerdöden härjade i Sverige. En av kungens små kökspigor, Tove, gör impulsivt något oerhört dumt som tvingar henne på flykt. Hon flyr ut i skogen – en främmande värld för henne som bott i staden och farlig också . Men i skogen möter hon en ny vän, Sote, en som också är på väg bort från sitt gamla liv och som försöker hjälpa henne. Han är van vid skogen och livet utanför staden och blir den som räddar henne flera gånger. Under den spännande berättelsens gång möter vi klostermunkar, kungens män, misstänksamma bybor och  kungen själv och får en riktigt bra bild av hur livet i Sverige kunde se ut på den tiden. Boken ställer också viktiga etiska frågor om människovärde och sanning.

En riktigt bra lättläst bok som lär oss sådant om den tiden som kanske inte en vanlig faktabok kan göra. Flykten är förvisso en gammal bok från 1997 ( vissa av våra exemplar är väldigt slitna) men berättelsen är bra och spännande och håller att läsa ännu.

Min bästis målvakten
Inläst som Daisy text och ljud

Författare:

Min bästis målvakten av Maria Parr är en fristående fortsättning på Våffelhjärtat. Läsaren får återigen möta invånarna i den lilla norska viken Dunk-Mathilde. Trille och hans bästis Lena har blivit några år äldre och saker som förut var enkla har blivit svårare. En ny flicka flyttar in i området och Trille vill väldigt gärna att hon ska lägga märke till honom. Under tiden är farfar ute på havet och försöker fånga storfisken fast han är alldeles för gammal för att ge sig ut ensam på sjön. Och Lena kämpar med att visa för den nya fotbollstränaren att hon minsann är en minst lika duktig målvakt som om hon hade varit en kille. Innan året är slut har Trille gjort en hjältemodig insats, blivit storebror och förlorat och återfunnit sin bästis. Dessutom har han varit med om ett riktigt äventyr på en ostadig flotte, varit ute i trädvältarvind och fått se sin bästis vara bästa man på plan. En alltigenom varm barndomsskildring som trots de idylliska omgivningarna innehåller starka känslor och äventyr. Vänskapen mellan Trille och hans viljestarka bästis Lena går som en röd tråd genom hela berättelsen, som passar för läsare i årskurs 4 och 5.

Den vita räven

Författare:

Med värme och inlevelse berättar författaren och konstnären Jackie Morris berättelsen om den ensamma pojken pojken Sol och den vita fjällräven som plötsligt dyker upp i hamnen i Seattle. Räven väcker Sols starka längtan till morföräldrarna som bor långt uppe i norra Canada. De tillhör urbefolkningen och lever ett helt annat liv än Sol och hans pappa, som arbetar i hamnen. Mamma är död och pappa jobbar så mycket att Sol känner sig övergiven även av honom.
Det är där uppe i norr som Sol känner att han hör hemma.
Sol är mobbad i skolan och känner sig lika ensam och förlorad som räven. Han börjar besöka hamnen varje dag och mata räven. Det är ju en varelse som – liksom han själv – inte alls passar in här i staden. Men hur ska han rädda den?
När räven till sist fångas in av hamnfolket och riskerar att avlivas – då säger Sol ifrån. Nej – räven ska hem till norr – och det är han och pappa som ska ta dit den!
Så blir det och under den långa bilresan får Sol och hans pappa äntligen kontakt med varandra och kan prata. Och Sol kan berätta hur han har det i skolan, hur han undrar över sin mamma och hur han längtar till norr.
Den vita räven  är en finstämd berättelse med underbart fina bilder i färg av Jackie Morris själv. En ganska liten kapitelbok på 90 sidor och luftig lättläst text.
Boken finns också på engelska i Cirkulationsbiblioteket :  The white fox på inte alltför svår engelska som kan passa redan från åk 5 men vars berättelse fungerar även för betydligt äldre elever.

Med mej är allt okej

Författare:

Polleke bor i Amsterdam med sin mamma Tina och mammas nya kille  – som knepigt nog råkar vara Pollekes magister i skolan.
Pappa och mamma är skilda och Pollekes pappa mår inte bra. Han slösar bort alla sina pengar på knark, har blivit hemlös och går trasig och smutsig på stan. Polleke älskar sin pappa men hon är också både arg och förtvivlad och skäms över hur han lever. Han som skulle vara en poet!  Hon försöker hjälpa honom på olika sätt men allt blir fel – till sist måste hon faktiskt säga som det är till honom: att hon inte står ut med det här längre. Att han måste in på avgiftning och få ordning på sitt liv. men det är svårt att säga sanningen. Och när hon sen äntligen gör det får hon till svar: Ja okej – om du följer med!   Vad ska Polleke göra då?

En varm, innehållsrik och komprimerad berättelse av den nederländska ALMA-pristagaren Guus Kuijer,  om en flicka som försöker hantera livets alla utmaningar på ett bra sätt. Amsterdam är en modern storstad med en mix av människor från olika kulturer och Pollekes vänner är en brokig mix. Men mitt i allt kan hon ändå till sist känna att ” Med mej är allt okej”.

En bra vardagsskildring från ett annat europeiskt land och en familjesituation som inte är ovanlig här heller. passar att läsa och samtala om från åk 4-6.

Gruvan
Inläst som Daisy text och ljud

Författare:

11-åriga Ellen tillbringar sommarlovet på Utö tillsammans med sin familj. Hon har bestämt sig för att övernatta i ett skjul som finns på tomten, och hennes äldre syskon skrämmer upp henne med historier om Utöskräcken. Det blir en jobbig natt för Ellen, hon ligger vaken och lyssnar till vad som låter som ett skrapande ljud och hon tror att det är från Utöskräcken. När hon nästa dag går för att undersöka vad det var som lät, så hittar hon en gömd anteckningsbok. Det visar sig vara en dagbok som 12-åriga Anton skrivit på mitten av 1800-talet. Boken är skriven med en gammaldags skrivstil, och Eller kämpar för att ta sig igenom den, alldeles för nyfiken för att kunna lägga den ifrån sig.
I dagboken skriver
Anton om sin pappa som liksom alla andra på ön arbetar i gruvan. Anton vet att han snart också måste börja arbeta där, trots att han inte vill. Han är väldigt duktig i skolan och drömmer om att en dag kunna bli författare. Skolans magister ser Antons potential och försöker se till att Anton ska få ett stipendium för att kunna läsa vidare. Denna chans rycks emellertid undan av gruvdirektören, som inte vill att någon av hans arbetare ska studera och börja ifrågasätta sina liv. Istället för ett stipendie får Anton börja arbeta i gruvan och dör i lungsot vid 14 års ålder.
Ellen blir alltmer besatt av Antons tragiska liv och börjar forska i historien för att ta reda på mer vad som hände. Det slutar med att hon gör en utställning över Antons liv och visar upp hans dagbok på det lokala muséet. Så på sätt och vis blev Anton författare ändå, om än inte under sitt korta liv.
Som läsare engageras man så av Antons historia att det är svårt att lägga ifrån sig boken. Genom att Antons historia vävs samman med Ellens nutida liv får man en tydlig bild av hur barnens levnadsvillkor har förändrats. Men trots att historierna utspelar sig med nästan 200 års mellanrum så inser man att en människas tankar och känslor ändå desamma!
Gruvan av Sara Lövestam är ett fint exempel på hur man kan skriva en bok med parallellhandling utan att det blir för komplicerat att hålla isär platser och personer.
Boken passar för vana läsare i årskurs 4 och även för årskurs 5.
Lärarhandledning: Gruvan
Handledning för att arbeta med Gruvan utifrån ett MIK-perspektiv: Gruvan
Hitta källan-bingo till Gruvan: Hitta källan-bingo