Den där Jonny Jonsson Johnsson
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

Heter man Jonny är det kört. I alla fall om man ska tro på klassens största idiot Nicolai, som hört ryktet om att personer med namn som slutar på y brukar hamna i fängelse. Dessutom kunde Jonnys föräldrar inte komma överens om någonting, inte ens vad han skulle heta i efternamn, så han fick bådas namn. Jonny Jonsson-Johnson fick det alltså bli. Som tur är så är hans föräldrar skilda, men Jonny inser med fasa att det verkar som om de kanske ska bli ihop igen och det får bara inte hända! Till råga på allt bor han granne med Krister Pettersson och en dag befinner sig plötsligt Jonny i dennes kök ätandens skumtomtar medan de lyssnar på hårdrock. Och som om inte det är nog ska han ”hjälpa” sin bästis Elias att bli ihop med klassens populäraste tjej – men det blir absolut inte som någon av dem har tänkt sig. Och dessutom råkar han säga högt till hela klassen att han är en åsna… Jonny har en del att ordna upp.
En tokrolig berättelse som ändå har ett djup och uppslag att diskutera. Passar för årskurs 5 och 6.

 

Comedy Queen
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

Tolvåriga Sashas mamma är död, men Sasha vägrar att gråta. Istället gör hon upp en lista med saker som hon ska göra för att undvika att bli som sin mamma, som var deprimerad och gjorde folk ledsna. Bland annat tänker hon aldrig försöka ta hand om något levande och hon ska bli en riktig Comedy Queen, någon som får folk att skratta och vara glada. Med hjälp av sin kärleksfulle, men impulsstyrda morbror, tar hon steget mot den stå-uppkarriär som hon tror ska göra så att allt blir bra igen.
Men vid det tillfälle då Sasha borde vara som gladast så kommer sorgen ikapp henne. Hon inser att det inte är farligt att vara ledsen och att man inte kan fly ifrån sin sorg. Som läsare både skrattar och gråter man när man läser Jenny Jägerbergs fina skildring om hur det är att förlora någon -och att hitta sig själv igen. En mellanåldersbok som passar fint att använda som underlag för att prata om svåra saker och jobbiga känslor.

 

Lars är LOL
Inläst som Daisy text och ljud

Författare:

I Lars är LOL träffar vi Amanda som har sett fram emot att få börja sexan; dels får hon ju träffa Adam igen och sen så ska ju alla få varsitt gulligt litet fadderbarn! Men det blir inte alltid som man har tänkt sig. Amanda blir istället utsedd till att ta hand om den nya pojken i klassen, Lars, som har Downs syndrom. Och trots att hon upptäcker att hon faktiskt tycker om att vara med Lars, dras hon med i klasskompisarnas mobbning av honom. Det hela eskalerar och till slut är grupptrycket så stort att Amanda går med på saker som hon absolut inte vill göra. Hon sviker Lars genom att sprida dumma bilder av honom och plötsligt är alla runt omkring ledsna och besvikna på henne. Hur ska hon ska göra allt bra igen? Går det över huvudtaget att göra saker bra igen efter allt dumt hon har gjort? Boken ger upphov till tankar om vad som egentligen är viktigast? Att bli omtyckt av andra eller att tycka om sig själv? Hur tacklar man som barn att få ett så stort ansvar som Amanda får för Lars? Och hur får man mod att stå upp för en kompis som är annorlunda, när man själv är rädd för att bli utsatt? En viktig mellanåldersbok som får läsaren att både skratta och gråta, bli arg och glad om vart annat.

 

Anrop från inre rymden
Inläst som Daisy text och ljud

Författare:

Anrop från inre rymden är en novellsamling som berättar om känslor och händelser i gränslandet mellan barndom och tonår. Om den första förälskelsen, om vänner och ovänner, om syskon och familj. Kort sagt berättelser om sådant som alla kan känna igen sig i, och som ger upphov till mycket funderingar och diskussioner. Hur är det att vara kär i någon som redan är tillsammans med någon annan? Hur långt kan man driva med en vikarie? Hur stort ansvar har man för sina syskon? Och för sina föräldrar? Kan man bli bästis med någon som man varit ovän med? En samling noveller som får läsaren att tänka efter i dubbel bemärkelse. Passar kanske bäst för barn i år 5 och 6 på mellanstadiet.

De försvunna
Inläst som Daisy text och ljud

Författare:

Judit är på väg till ett läger tillsammans med åtta andra barn och de befinner sig långt från civilisationen när chauffören blir akut sjuk och bussen kraschar. Deras lägerledare drar iväg för att hitta hjälp och barnen stannar kvar, för det kan väl inte ta så lång tid att bli hittade? Men dagarna går och det blir alltmer uppenbart för dem att de faktiskt är försvunna. Judit måste tillsammans med de andra försöka klara sig i väntan på hjälp. Men hur länge klarar man sig utan mat och vatten? Och vem kan man egentligen lita på när alla är desperata av hunger? Och vem ska fatta beslut om liv och död? Samtidigt plågas Judit av minnena och skuldkänslorna efter sin mammas död några år tidigare och dessa hjärnspöken blir allt mer påträngande och verkliga. Till slut måste hela gruppen bestämma sig för att tillsammans offra allt av den lilla trygghet de har för att göra ett sista försök att bli hittade. Författaren Cecilia Lidbeck håller verkligen läsaren på helspänn hela boken igenom och man får en känsla av att vad som helst kan hända eftersom barnen är helt ensamma. Barnen får vara med om flera riktigt otäcka och skrämmande saker under sin tid i skogen, och boken för tankarna till klassikern Flugornas herre av William Golding. Boken är bra som underlag vid diskussioner om vänskap, rädslor och gruppdynamik. Ett annat tema att prata om är hur man själv skulle känna och vilken roll man skulle ta om man sjäv hamnade i samma situation?

Hjärtlös
Inläst som Daisy-talbok

Författare:

I Hjärtlös av Petrus Dahlin får vi möta Maia, som älskar sushi och att teckna, och vars namn på ett bolivianskt indianspråk betyder ”den första”. Tillsammans med sina föräldrar har hon precis flyttat tillbaka till New York där hon en gång föddes men där hon inte har bott sedan hon var en baby. Hennes föräldrar är karriärister och när Maia klagar på att hon känner sig ensam får hon höra att ”världen är full av föräldrar som måste jobba för att få allt att gå ihop. Det har aldrig skadat några barn. Det är så man blir självständig.”
Eftersom det kommer att dröja innan Maia kan börja skolan är dagarna långa och ensamma.Till en början sysselsätter hon sig med att fågelskåda på sina grannar och föra anteckningar över hur de lever sina liv. Hon får även besök av privatlärare i balett och naturvetenskap. Det är dock inte tillräckligt för att bli av med den olustiga känslan av att någon eller något bor i ett av rummen, ett rum som är låst och dit Maia är förbjuden att gå. Men när inte bara en utan två nya hamstrar försvinner efter bara några timmar så måste ju Maia undersöka det låsta rummet – hamstrarna kan ju ha smitit in dit. Och med stigande fasa inser båda Maia och läsaren att det finns någon i rummet, någon som vill att hon ska öppna och komma in. Någon som länge väntat på just henne och som längtar efter att få ta över just hennes liv.
En spännande bok med övernaturliga inslag och med ett gastkramande slut. Textmässigt är boken relativt lättläst, men med tanke på att innehållet kan upplevas skrämmande så passar den nog bäst för årskurs 5-6. Saker att diskutera utifrån boken är exempelvis sorg; kan man sakna någon man aldrig har träffat?